Będzie nowy projekt spornego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia
Firma Apropol wyceniła prace na 150 tysięcy złotych, a firma Forma Drosystem na 216 tysięcy złotych. Decyzję podejmą pracownicy Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei w w ciągu kilku dni a projekt ma być gotowy do końca listopada. Przypomnijmy - newralgiczny fragment trasy w wariancie podstawowym ma przebiegać przez środek wsi Wysoka, co od lat wywoływało protesty mieszkańców. Teraz 7 km odcinek ma zostać zaprojektowany tak aby przechodził jak najbliżej autostrady A4 - dzięki temu znikną kontrowersje, a droga będzie mogła mieć po dwa, a nie jak w wypadku wariantu podstawowego, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
Jeśli budowa zacznie się za dwa lata trasa będzie gotowa w 2020 roku.
Tak ponad miesiąc temu relacjonowaliśmy konflikt:
Światełko w tunelu dla mieszkańców Wysokiej? Chodzi o południowy odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia.
Posłuchaj całej debaty:
Droga ma przechodzić w pobliżu bloków we wsi Wysoka - miejsca jest mało, dlatego obwodnica będzie miała tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku i powstanie na nasypie.
To wariant bardzo drogi i mało efektywny - przekonywał Piotr Kopeć, zastępca wójta Kobierzyc i namawiał do szukania konsensusu.
Zamontowane zostaną także ekrany akustyczne. Stowarzyszenie Inicjatywa Wysoka mówi jednak nie. Środowisko, funkcjonalnie, finansowo i społecznie to najgorszy wariant przebiegu tej drogi - mówił Tomasz Kasperek ze stowarzyszenia
Co ciekawe zupełnie nową propozycję złożył Jerzy Michalak z zarządu województwa. Odpowiedzialny za drogi polityk zdradził, że zarząd zastanawia się nad etapowaniem decyzji o wyborze przebiegu tej drogi
Jak dodał Michalak, korekta przebiegu drogi będzie możliwa nawet bo wbiciu pierwszej łopaty.
Południowy odcinek drogi ma być gotowy do 2020 roku, północny - z Łan do Długołęki rok wcześniej.
Przeczytaj więcej:
- Awantura o przebieg WOW (Mapa)
- Jest decyzja w sprawie budowy WOW
- Akcja reakcja: Przetarg przez Wysoką pewny?
Docelowo cała Wschodnia Obwodnica Wrocławia prowadzić ma od węzła przy Karkonoskiej w Bielanach Wrocławskich do Długołęki. Największy problem to jednak odcinek przechodzący przez wieś Wysoka. Decyzji środowiskowej jeszcze nie ma ale zarząd województwa mówi jasno - chcemy budować wschodnią obwodnicę w tzw. wariancie podstawowym. Chodzi o najbardziej kontrowersyjny fragment tej trasy, która ma przechodzić przez środek osiedla we wsi Wysoka. Protesty mieszkańców zatrzymały inwestycję na kilka lat. Rozwiązaniem ma być budowa estakady, a droga będzie miała po jednym pasie ruchu. Mieszkańcy są jednak na nie - Nas jest tam 3 tysiące. Też powinniśmy mieć możliwość spokojnego życia, zwłaszcza że te miejscowe plany w żadnym zakresie nie wskazują, że tam ma być droga wojewódzka, że ma być tam obwodnica - mówią mieszkańcy.
Stowarzyszenie Inicjatywa Wysoka już skierowało pisma o odszkodowania za utratę wartości mieszkań, które mogą sięgać nawet 200 mln złotych. Dla porównania - brakujący fragment obwodnicy to koszt nieco ponad 100 mln zł.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.