Akcja Reakcja: Obwodnica przez Wysoką pewna?
Chodzi o drogę, która wspólnie z AOW stworzy tzw. pierścień wokół miasta tak aby ruch tranzytowy przejeżdżał wokół a nie przez Wrocław.
Docelowo cała wschodnia obwodnica Wrocławia prowadzić ma od węzła przy Karkonoskiej w Bielanach Wrocławskich do Długołęki. Na razie mamy tylko niewielki fragment między Siechnicami a łanami a za kilka tygodni zostanie otwarty kolejny odcinek z Siechnic do Żernik. Największy problem to jednak odcinek przechodzący przez wieś Wysoka i tym tematem zajmiemy się w dzisiejszej Akcji Reakcji.
Wóz satelitarny Radia Wrocław zaparkował przy ulicy Konnej w Wysokiej:
Zakończył się kolejny etap planowania odcinka właśnie z Żernik do Bielan, który przechodzi przez wieś Wysoka. Mieszkańcy protestują od lat, ale ciągle nie było ostatecznej decyzji co do przebiegu nowej trasy. Wariant podstawowy co prawda prowadzi przez Wysoką, ale nie był jeszcze zatwierdzonym. Teraz sytuacja się zmieniła. Udało nam się dotrzeć do dokumentów, które potwierdzają, że przebieg trasy jest już prawie pewny. 30 lipca 2014 r. DSDiK poprosiła gminy Kobierzyce, Wrocław, Siechnice, i Żórawinę o ich opinię na temat obwodnicy w wariancie podstawowym, czyli przechodzącym przez Wysoką z małą korektą tuż przed wsią.
Udało nam się dotrzeć także do tych dokumentów. Pozytywnie zaopiniowały dokument Siechnice, i Żórawina i Wrocław. Z tym że stolica regionu chce poznać jeszcze szczegóły co do tej drobnej korekty. Z kolei Kobierzyce są takiej inwestycji przeciwne - gmina uważa, że droga powinna mieć charakter lokalny, z przyłączeniami do innych ulic, a z kolei obwodnica powinna zostać poprowadzona poniżej Wysokiej w okolicach Magnic.
Czyli znowu pat? Nie do końca, bo udało nam się ustalić że zarząd województwa już zatwierdził wariant obwodnicy, która przechodzi przez Wysoką. Tylko z drugiej strony ciężko będzie tą drogę nazwać obwodnicą - trasa została pozytywnie zaopiniowana w wariancie "jedna jezdnia z dwoma pasami". I tu pojawia się kolejne pytanie - po co budować drogę, która za kilkanaście, czy kilkadziesiąt lat osiągnie maksimum swojej przepustowości?
No właśnie, trochę to wygląda tak, jakby urzędnicy z jednej strony chcieli załagodzić konflikt budując tylko jedną nitkę , a z drugie strony dalej mówią o obwodnicy. Z czego to wynika?
Powodów jest chyba kilka - Kobierzyce - mimo, że trasa pojawiała się w pierwszych planach kilkanaście lat temu - zostawiły w Wysokiej grunty, których szerokość ledwo by pozwoliła na upchnięcie czterech pasów i wtedy trasa byłaby już naprawdę blisko bloków.
Z drugiej strony przedstawiciele Inicjatywy Wysoka, którzy blokują inwestycję tłumaczą, że zostali wprowadzeni w błąd, bo kupując swoje mieszkania wiedzieli, co prawda o nowej drodze, ale tłumaczono im, że będzie miała charakter lokalny.
Więc budując jeden pas w każdym kierunku pozostanie wrażenie drogi lokalnej, mimo, że ma status wojewódzkiej. Przedstawiciele Inicjatywy Wysoka mówią NIE obwodnicy, która przechodzi przez ich miejscowość, natomiast chcieliby, żeby w tym miejscu powstała droga lokalna odciążająca ruch z ul. Zwycięskiej i Chabrowej. Mieszkańcy Wysokiej proponują alternatywne warianty obwodnicy, która przechodziłaby przez tereny niezamieszkane.
Wóz satelitarny Radia Wrocław zaparkował przy ulicy Konnej w Wysokiej, czyli dokładnie w miejscu gdzie za kilka lat będzie najprawdopodobniej przechodziła nowa trasa.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.