Znów będą blokować drogę śmierci. Problemy na DK8 nawet przez tydzień
Popularna „ósemka” na pewno zablokowana zostanie w pięciu miejscowościach. Protesty potrwają tydzień roboczy - od 23 do 27 marca. Ich organizator, Marcin Kożuchowski mówi, że wciąż zgłaszają się nowe miejscowości i nowi ludzie, którzy chcą wyjść na ulice.
Mieszkańcy czują się oszukani, bo w konsultacjach społecznych walczyli o budowę nowej drogi. Tymczasem, jak ujawniło Radio Wrocław, będzie to raczej remont już istniejących fragmentów.
Fot. Michał Wyszowski (Radio Wrocław)
Tymczasem Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznało, że nowej drogi nie będzie, bo natężenie ruchu jest zbyt małe, a strona czeska nie jest zainteresowana kontynuowaniem inwestycji. Taki jest oficjalny wynik konsultacji społecznych w sprawie programu budowy dróg lokalnych. Ministerstwo w sprawie popularnej „ósemki” dostało prawie sześć tysięcy wniosków. Dlatego, jak mówi posłanka Monika Wielichowska, realna jest przebudowa już istniejących odcinków.
Konsultacje społeczne w sprawie programu budowy dróg krajowych na lata 2014-23 trwały przez cały styczeń. Łącznie wypłynęło 42 tysiące wniosków, Dolny Śląsk jest w tej statystyce w ścisłej czołówce. W sprawie zadania „S8 Wrocław – Kłodzko – Boboszów” wpłynęło 5931 wniosków, a w sprawie budowy obwodnicy Świdnicy jest ich 4112. Jak przekłada się to na, czy inwestycję będą realizowane?
S8 Wrocław – Kłodzko – Boboszów; wnioski raportu są następujące: „Z uwagi na bardzo liczne głosy społeczeństwa, władz samorządowych oraz poparcie przedstawicieli Parlamentu RP inwestycja będzie przedmiotem dalszych analiz Ministerstwa. Natomiast nie ma uzasadnienie do prowadzenie drogi klasy S z uwagi na natężenie ruchu oraz brak kontynuacji korytarza o wysokiej przepustowości po stronie czeskiej. Analizowane będą różne warianty realizacji”
Obwodnica Świdnicy; wnioski raportu są następujące: „Z uwagi na zapisy Kontraktu Terytorialnego dla województwa dolnośląskiego oraz liczne głosy społeczeństwa, władz samorządów oraz poparcie przedstawicieli Parlamentu RP, inwestycja oraz warianty jej przeprowadzenia będą przedmiotem dalszych analiz Ministerstwa”.
Kalendarium walki o nową „ósemkę”:
- Listopad 2014 – pierwsza blokada drogi w Szczytnej. Grupa mieszkańców protestuję niosąc hasła, m. in. „Stop drodze śmierci”. Podczas powrotu z blokady, pod kołami tira ginie jedna z uczestniczek protestu (KLIKNIJ I CZYTAJ WIĘCEJ)
- Grudzień 2014 - blokada drogi w 9 miejscowościach (m. in. Polanica – Zdrój, Szczytna, Kobierzyce). Łącznie uczestnicy w nich kilkaset osób, krajowa ósemka jest zablokowana przez kilka godzin.
- Styczeń 2015 – akcja zbierania podpisów pod wnioskami, które potem zostały złożone w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w ramach konsultacjach społecznych. W akcję angażują się samorządowcy i parlamentarzyści. Cel: budowa nowej drogi ekspresowej z Wrocławia do granicy państwa.
- Luty 2015 – Ministerstwo przyznaje, że drogi nie ma w żadnych planach krajowych oraz trans granicznych. Szanse na wytyczenie nowego odcinka są bardzo małe (KLIKNIJ I CZYTAJ WIĘCEJ)
- 23 marca 2015 – pierwsza z pięciu planowanych właśnie blokad
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.