Na krajowej "ósemce" protesty, przy ekspresowej S3 biznes
Dolny Śląsk znowu sparaliżowany - mieszkańcy Kotliny Kłodzkiej planują kolejne blokady na drodze krajowej nr osiem. Przez ostatnie tygodnie walczyli, by rząd zdecydował się na wybudowanie zupełnie nowej trasy z Wrocławia do granicy państwa. Jednak ministerstwo infrastruktury w piśmie przysłanym do Radia Wrocław informuje, że raczej nie ma na to szans, możliwy jest jedynie remont poszczególnych odcinków. Marcin Kożuchowski, który w grudniu zorganizował DK8 w dziewięciu miejscach zapowiada więc powtórkę swojej akcji:
Konsultacje społeczne w sprawie rządowego programu budowy dróg na lata 2014-2023 zostały zakończone w styczniu. Nie zostały jeszcze podsumowane, dlatego nie wiemy, ile tak naprawdę wniosków w sprawie drogi krajowej numer osiem trafiło do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Rozmawiamy także o drodze ekspresowej S3 Gośćmi Radia Wrocław byli: Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki oraz szef Legnickiej Strefy Ekonomicznej, do niedawna marszałek dolnośląski Rafał Jurkowlaniec. Rozmawialiśmy z nimi także o budowie drogi S3. Całej rozmowy możecie posłuchać poniżej |
Rzecznik resortu Piotr Popa napisał nam, że szczegółowe dane zostaną przedstawione na początku marca. "Kolejnym etapem będą uzgodnienia w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz przeprowadzenie przez GDDKiA strategicznej oceny oddziaływania na środowisko do projektu Programu. Ostateczną decyzję o zakresie i kształcie nowego Programu podejmie Rada Ministrów. Przyjęcie dokumentu jest planowane na koniec I połowy 2015 r.” - czytamy w liście od ministerstwa.
ZOBACZ KONIECZNIE: Tak wyglądała grudniowa blokada DK 8
Fot. Michał Wyszowski, Maja Majewska (Radio Wrocław)
Ministerstwo nie odpowiada na pytanie, czy budowa nowej drogi ekspresowej z Wrocławia do granicy państwa znajdzie się w programie. Dużo natomiast pisze o…planowanych remontach drogi już istniejącej. Ponownie rzecznik ministerstwa: „W latach 2001-2014 na tym odcinku DK 8 (na długości 77 km) wykonanych zostało ok. 40 zadań poprawiających stan nawierzchni i bezpieczeństwo ruchu, mających charakter m.in. odnowy lub remontu nawierzchni, przebudowy skrzyżowań, budowy pasa ruchu, budowy lewoskrętu, budowy lub remontu chodnika. Dodatkowo, w 2014 r. zostały ogłoszone dwa przetargi na realizację inwestycji: - poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na dk 8 w województwie dolnośląskim w miejscowości Szczytna; - przebudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 8 z drogą powiatową nr 2075D wraz z budową sygnalizacji świetlnej w m. Jordanów Śląski. Planowany termin zakończenia ich realizacji to 2015 r., zaś szacunkowy koszt to ok. 18,5 mln zł.”
Rządowe plany wobec „ósemki” znaleźć można także w piśmie, które wiceminister Zbigniew Rynasiewicz skierował do przewodniczącej sejmiku, Barbary Zdrojewskiej (ZOBACZ, 2).
Nie tylko dla dużych - ministerstwo gospodarki razem z strefami ekonomicznymi oraz samorządowcami chcą, by wzdłuż powstającej drogi expresowej Szczecin-Lubawka S3 powstała na Dolnym Śląsku infrastruktura gospodarcza. Jak tłumaczyła w Radiu Wrocław wiceminister resortu Ilona Antoniszyn-Klik, są to np. hale, które przedsiębiorcy będą mogli np. wynająć, po preferencyjnych cenach. - I nie chodzi tylko o wielkie międzynarodowe koncerny - mówi wiceminister. Rafał Jurkowlaniec, szef legnickiej strefy ekonomicznej liczy na to, iż pierwsza hala w Głogowie będzie gotowa w ciągu roku i pokaże, że to się przedsiębiorcom opłaca.
Odcinki S3, czyli od granicy województwa do Legnicy i z Legnicy do Bolkowa mają być gotowe do 2018 roku. Wciąż nie wiadomo kiedy będzie budowany kluczowy odcinek łączący całą S3 z granicą państwa w Lubawce.
Posłuchaj rozmowy Radia Wrocław:
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.