Pociągiem z Wrocławia do Warszawy w nieco ponad dwie godziny?
Docelowo będzie ona prowadziła przez Wałbrzych i Jelenią Górę aż do granicy z Czechami . Nasi południowi sąsiedzi deklarują, że specjalną trasę poprowadzą do Pragi. Czy szybka kolej w naszym województwie spowolni rozwój przewoźników regionalnych? Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich jest przekonany, że przeciwnie:
- Naszym zadaniem jest dowożenie pasażerów do miejsc pracy i szkoły, ale również do głównych węzłów przesiadkowych. Takim węzłem jest stacja Wrocław Główny. Realizacja projektu kolei wielkich prędkości będzie powodowała, że liczba pasażerów korzystających ogólnie z transportu kolejowego będzie wzrastać.
Budowa trasy wielkich prędkości to tylko jeden z wielu prowadzonych programów rozbudowy dolnośląskich połączeń kolejowych. W najbliższym czasie urząd marszałkowski chce - w ramach likwidacji wykluczenia komunikacyjnego - wznowić kursy w czterech pozostałych miastach powiatowych: Złotoryi, Górze, Polkowicach i Lwówku Śląskim. Zakładane jest również uruchomienie połączeń do wielu miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych - między innymi do Świeradowa Zdrój, Karpacza, Srebrnej Góra, Lądka Zdroju, czy Stronia Śląskiego.
System dolnośląskich połączeń kolejowych ma być oparty nie na dwóch, ale na trzech aglomeracjach. Oprócz już istniejących szybkich i częstych połączeń w Zagłębiu Miedziowym, w tej chwili opracowywany jest podobny projekt w okręgu wrocławskim. Z naszych ustaleń wynika, że w grę wchodzi też stworzenie aglomeracji sudeckiej łączącej m. in. Jelenią Górę, Wałbrzych i Świdnicę. Jednocześnie PKP SA prowadzi największy w swojej historii projekt budowy i modernizacji dworców.
- Osiem stacji już oddaliśmy do użytku - podkreśla Bartłomiej Sarna, rzecznik dolnośląskiego oddziału tej spółki.
- W trakcie prac budowlanych są dworce w Malczycach, dworzec Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Zachód, Ibramowice, Kąty Wrocławskie, Smolec, Szklarska Poręba Górna. Niebawem planujemy podpisanie na modernizację kolejnego dworca. Jest to dworzec w Bolesławcu. I przebudowę dworca w Węglińcu.
To nie koniec kolejowych nowinek w naszym regionie. Radio Wrocław dotarło do studium wykonalności węzła wrocławskiego. Autorzy dokumentu przedstawiają tam koncepcję połączenia linii legnickiej i wałbrzysko-jeleniogórskiej w specjalnym tunelu tuż przy lotnisku na Strachowicach.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.