Rozmowa Dnia: P. Wild: Pociągi na Dworzec Świebodzki mogą wrócić w niespełna rok
Jest szansa na to, że pociągi Kolei Dolnośląskich nie będą już tak przepełnione. Przetarg na zakup 11 nowych pociągów dla Kolei Dolnośląskich, w tym sześciu o napędzie hybrydowym, ogłosił samorząd województwa.
Radny wojewódzki Patryk Wild, mówił dziś Radiu Wrocław, że Koleje Dolnośląskie potrzebują pieniędzy na kupno nowego taboru i zwiększenie liczby połączeń:
Pierwsza dostawa nowych pociągów odbędzie się w połowie 2022 r., a całość zamówienia - w ciągu kolejnych dwóch miesięcy. Pojazdy hybrydowe będą obsługiwać rewitalizowaną trasę z Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę. Składy elektryczne będą wykorzystywane natomiast do obsługi połączeń: Oleśnica - Wrocław Główny - Siechnice - Jelcz-Laskowice, a także: Jelcz-Laskowice przez Wrocław Wojnów do Wrocławia Głównego.
POSŁUCHAJ ROZMOWY DNIA:
Fragmenty rozmowy:
Czy uda się reaktywować pomysł połączenia kolejowego dworca głównego z lotniskiem i gdzie w tym może być np. dworzec świebodzki?
Nie ma sensu połączenie dworca głównego z lotniskiem, bo ono byłoby absolutnie dla nikogo. Istnieje projekt połączenia dwóch dużych linii Jelenia Góra- Wałbrzych i Zgorzelec-Bolesławiec-Wrocław przez teren lotniska, tak żeby pociągi przejeżdżały przelotowo przez stacje lotnisko pod pasem startowym. Wtedy przy okazji transportu regionalnego, kosztem 3, 4-minutowego wydłużenia kursu, jesteśmy w stanie zapewnić mieszkańcom regionu dojazd do lotniska. Mało jest prawdopodobne, żeby mieszkańcy Wrocławia jechali na dworzec, jeżeli chcą się dostać do lotniska.
O jakich latach możemy mówić, jeśli chodzi o realizację?
To myślę perspektywa dekady albo więcej. To jest poważna infrastrukturalna ingerencja w centrum miasta i te prace potrwają zwłaszcza, jeżeli mówimy o rozwiązaniach tunelowych. Natomiast cześć tych rozwiązań — np. uruchomienia dworca świebodzkiego — to są przedsięwzięcia, które mogą się zadziać szybciej-ja mam nadzieje, że dworzec Świebodzki dla kolei miejskiej to może być kwestia najbliższego roku, dwóch.
To na co czekamy?
Myślę, że to kwestia uzgodnienia planów z samorządami. Są prowadzone rozmowy. Wiemy, że przepustowość tej estakady nie umożliwia zbudowania takiej kolei miejskiej, która by jeździła na każdej relacji do 20-30 minut. Wiemy, że część pociągów będzie kończyć gdzie indziej niż na dworcu głównym, bo po prostu nie przejedzie przy obecnej przepustowości tego wąskiego gardła, jakim jest estakada na dworzec głównym. W związku z czym dworzec świebodzki dla kolei miejskiej-gdzie dla większości pasażerów jest centrum miasta - to jest bardzo interesująca opcja i myślę, że to jest coś, co się w tej kadencji powinno zadziać i mam silne przekonanie, że się zadzieje.
Obecnie konsultowany jest przebieg kolei dużych prędkości, który ma nas skomunikować z centralnym portem komunikacyjnym. Czy kolej dużych prędkości faktycznie powstanie i będzie to rewolucja?
Tak, ten projekt to jedyny chyba po 1945 projekt przebudowy sieci kolejowej. I oczywiście jednym z najważniejszych beneficjentów tego projektu będzie Dolny Śląsk, który po zmianie granic po wojnie nie został infrastrukturalne-przynajmniej jest chodzi o kolej-zintegrowany z centralną częścią Polski. Z całą pewnością - i tak to jest też na liście priorytetów CPK - linia kolejowa na Dolny Śląsk, do Wrocławia, ale też i dalej przedłużenie jej do Pragi-to są najwyższe priorytety państwa Polskiego.
O jakich latach mówimy, jeśli chodzi o realizację?
Mam nadzieję, że to lata 2027-2028.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.