Obwodnice miast Dolnego Śląska. Rząd obiecuje, mieszkańcy czekają [POSŁUCHAJ]
Międzybórz liczy niecałe 2500 tysiąca mieszkańców, ale jak sami mówią, ruch tranzytowy na drodze numer 25 jest uciążliwy.
O budowie obwodnicy Międzyborza mówi się od dawna, są nawet plany przebiegu trasy, ale do tej pory nie doczekały się realizacji. - Rządowy projekt przyjmowany jest z radością, ale też z pewnym niedowierzaniem - przyznaje sekretarz gminy Przemysław Sadowski.
Mieszkańcy Milicza nie mają wątpliwości - obwodnica miasta jest potrzebna, bo ruch tranzytowy jest coraz bardziej uciążliwy. Tym bardziej cieszy umieszczenie tego miasta w rządowym planie budowy dróg w latach 2020-2030. Zastępca burmistrza Łukasz Rokita, na razie jednak nie otwiera szampana, bo jak mówi, to na razie tylko projekt.
Budowa siedmiokilometrowego odcinka obwodnicy Legnicy pozwoli wyprowadzić cały ruch tranzytowy z miasta. Jednak na dokończenie tej inwestycji mieszkańcy czekają od piętnastu lat. Projekt budowy południowo wschodniej części drogi znalazł się w rządowym programie budowy stu obwodnic. Jadwiga Zienkiewicz, wiceprezydent Legnicy zakłada, że dokumentacja umożliwiająca rozpoczęcie prac drogowych będzie gotowa do 2024 r.
- Umowę o wspólną realizację inwestycji mamy uzgodnioną i w najbliższych dniach powinna być podpisana. Jest określone, że na etapie dokumentacyjnym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczy 1 mln 450 tys. zł. Natomiast nasza gmina 1 mln zł.
W tej chwili w Legnicy trwa spór o przebieg obwodnicy południowo-wschodniej. Mieszkańcy Piekar są przeciwni, by trasa przebiegała przez środek ich osiedla i domagają się wyprowadzenia drogi poza miasto. Etap projektowania inwestycji uwzględnia również przeprowadzenia konsultacji społecznych w tej sprawie.
Prezydent Głogowa, Rafael Rokaszewicz ma nadzieję, że nową przeprawą przez Odrę kierowcy w jego mieście przejadą znacznie wcześniej.
- Przejrzałem te propozycje nowych obwodnic Dolnego Śląska i to nasze zadanie - przez to, że już jest wykonywana dokumentacja - jest chyba najbardziej zaangażowanym projektem. Chciałbym, żeby realizacja tej inwestycji nastąpiła jak najszybciej, czyli za 2-3 lata.
O konieczności budowy obwodnicy w Głogowie mówi się od 30 lat. Nowa droga miałaby połączyć dwie ekspresówki: S-3 i S-5. Jest to możliwe jedynie przy budowie nowego mostu, dlatego koszt przedsięwzięcia szacuje się na miliard złotych.
Podczas ostatniej wizyty Premiera Mateusza Morawieckiego - mieszkańcy Złotego Stoku usłyszeli o wpisaniu obwodnicy miasta do programu budowy stu obwodnic. - Inwestycja ma ruszyć w ciągu kilku najbliższych lat. To ważne przedsięwzięcie - mówi Grażyna Orczyk, burmistrz Złotego Stoku.
Złoty Stok jest przecięty na pół przez DK46. W górnej części miasta jest urząd, kościół i atrakcje turystyczne. W dolnej, ośrodek kultury, sklepy i szkoły. Przechodzenie z jednej strony na drugą jest niebezpieczne przez drogę tranzytową wiodącą z granicy w Boboszowie do autostrady A4. Wyspy zwalniające i nowe oznakowanie na wiele się zdały. Władze miasta liczą, że dzięki nowej drodze ruch ciężarowy ominie miasteczko.
Więcej na ten temat w popołudniowym programie po godzinie 16:00.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.