Muzyczne Archiwum RWK: Jethro Tull „Aqualung”
„(...) „Aqualung” sprawił, że zrozumiałem coś, co potem już zawsze mi towarzyszyło. Nagranie longplaya to nie tylko wymyślenie iluś tam motywów muzycznych. To przede wszystkim stworzenie takiego świata literackiego. Czegoś, co jakby ma swoje autonomiczne życie (...) Anderson właśnie to robił. Zresztą w ogóle bardzo mi imponował”.
W. Królikowski (1999), Grzegorz Ciechowski – Przesłuchanie. Teraz Rock, 12 (100).
Jethro Tull był pionierem rolnictwa, który na początku XVIII w. zbudował, z powodzeniem używał, a następnie rozpowszechnił na całą Wielką Brytanię wynalazek jakim był mechaniczny siewnik.
Skąd pomysł by słynny Anglik po latach stał za nazwą zespołu rockowego? Odpowiedź prowadzi do Iana Andersona, niedoszłego matematyka i gitarzysty, który stawiając na muzykę powziął decyzję niekopiowania nikogo i z wydawać by się mogło nieprzystającego do muzyki rockowej fletu uczynił wiodące instrumentarium.
Zespół o dziwnej nazwie, jego autorski styl odwołujący się do do muzyki dawnej, muzyki fletu i lutni sprzymierzonej z mieszanka folku, bluesa i ciężkiego rocka stał się oryginalną wizytówką dopiero na IV płycie grupy – „Aqualung”. Ciekawym jest to, że kiedy powstawał ten materiał, po sąsiedzku, w londyńskich studiach nagraniowych należących do wytwórni Island, Led Zeppelin pracowali nad swoją nie mniej słynną IV płytą. Jak się wkrótce okaże jedni i drudzy (dzięki tym wydawnictwom i następującymi po nich trasami koncertowymi) w latach 1970 zawładną Ameryką.
Muzyczne Archiwum Radia Wrocław Kultura, w każdy piątek od 20.00 do 21.00
Zapraszam na spotkanie z tytułowym, bezdomnym trampem, zezowatą Mary i innymi opowieściami wygrywanymi przez jednonogiego trefnisia, którego wymachiwanie fletem jak się przekonamy, zainspirowało nie tylko Grzegorza Ciechowskiego.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.