Rozmowa Dnia: K. Balawejder: Apeluję do mieszkańców i pasażerów o 3 lata cierpliwości

Dariusz Wieczorkowski, d, BT | Utworzono: 2020-01-22 08:40 | Zmodyfikowano: 2020-01-21 10:11

Wrocławskie MPK przejęło nadzór nad torowiskami i siecią trakcyjną. Co to właściwie w praktyce oznacza? Jakie najważniejsze inwestycje zaplanowano w najbliższych miesiącach? I co zrobić, by ograniczyć do minimum incydenty z udziałem MPK? Gościem Rozmowy Dnia Radia Wrocław był prezes MPK Krzysztof Balawejder.

POSŁUCHAJ ROZMOWY DNIA:

Kiedy tramwaje przestaną wyskakiwać z szyn we Wrocławiu?

Takiego idealnego momentu kiedy w ogóle przestaną wyskakiwać i takiej nudy to mieszkańcom Wrocławia fundować nie będziemy. Przyczyny wykolejeń są różne. Przede wszystkim to nie tylko stan torów, to także czasem - i to przyznaje z bólem - nieodpowiedzialna jazda naszych prowadzących i nad tym pracujemy. Już jutro, czyli w czwartek przedstawimy państwu szeroki program naprawczy związany z tym elementem. Czasem to jest także nieodpowiedzialne zachowanie mieszkańców, ostatnio mieliśmy wykolejenie w skutek zostawionych kamieni na torowisku. Takie zdarzenia będą miały miejsca, a moją rolą jest minimalizowanie tych zdarzeń, które są po stronie MPK i nad tym intensywnie pracujemy.

Po wielu miesiącach pracy w spółce wie Pan, który obszar powoduje to, że faktycznie dochodzi do tylu incydentów? Uczula Pan jakoś pracowników, żeby mieli oczy dookoła głowy?

Zdecydowanie tak, natomiast mamy do czynienia z około 900 prowadzącymi tramwaje i taka sama liczba pracowników prowadzi autobusy. To jest na tyle duża gruba, że czasami trudno jest dotrzeć z takim zrozumiałym przekazem, ale pracujemy nad tym intensywnie. Chociażby do końca tego miesiąca każdy motorniczy odbędzie rozmowę ze swoim przełożonym na której będzie miał przypomniane zasady bezpiecznej jazdy. Niestety bowiem w tym roku mieliśmy już takie sytuacje, że wykolejenia były spowodowane nadmierną prędkością. Nad tym bardzo intensywnie pracujemy. Powiem więcej - zaczniemy już od etapu szkolenia. To znaczy zmieniamy doboru zarówno kierowców jak i motorniczych. Trochę to sitko chcemy zagęścić tak, żeby w najlepszej firmie pracowali najlepsi z najlepszych.

A Panu zdarzyło się jechać tramwajem, który wyskoczył z szyn?

Nie, takiej sytuacji jeszcze nie miałem. Natomiast ostatnio miałem taką sytuację, że tramwaj przed którym jechałem uległ jakiejś awarii. To też było ciekawe doświadczenie - nikomu nie polecam - tego co mówią pasażerowie, ale myślę, że dużo mi to dało i jeszcze z większa determinacją będę walczył o to, żeby takich zdarzeń było jak najmniej.

Wyobrażam sobie, że siedzi Pan w swoim gabinecie albo jest gdzieś w terenie i co jakiś czas dostaje informacje o jakimś incydencie. Nie podnosi się Panu ciśnienie? Tak po ludzku, nie opadają ręce?

Powiem brutalnie, szczerze - niemal codziennie. Zdarzeń dotyczących komunikacji miejskiej jest około 20.

Bardzo dużo.

Dużo, ale żeby była od razu jasność w zdecydowanej większości to są sytuacje niezależne od MPK: dwa auta zderzyły się na torowisku, zepsuł się autobus turystyczny na torowisku, pasażer w autobusie zemdlał, zachorował, umarł. To są wszystko zdarzenia chociażby z ostatniego tygodnia. Takich zdarzeń jest około 20 już dzisiaj mieliśmy trzy różne zdarzenia - pierwsze o godzinie 5:00. O każdym takim zdarzeniu na bieżąco dostaję wiadomość, taka była moja prośba. Nie ukrywam, że czasem przekleństwa też się zdarzają i moi najbliżsi współpracownicy czy też mój tato czasem to słyszą.

Jakie największe inwestycje remontowe przewidział Pan we Wrocławiu w najbliższych miesiącach?

Zdecydowanie wymiana torowiska, sieci w ciągu ulicy Olszewskiego pomiędzy dawną zajezdnią Dąbie czyli Tekami akademickim, łącznie z pętlą Biskupin. Tam niestety mamy już taką świadomość, że stan sieci jest na tyle poważny, że tego remontu musimy pilnie dokonać.

Jak to w praktyce będzie wyglądać?

W praktyce będzie to wyglądać tak jak to pamiętam mniej więcej 25 lat temu kiedy byłem dzieckiem i taki remont był wykonywany. Przez 3 miesiące tramwaje będą kursować tylko i wyłącznie do pętli Hala Stulecia, a dalej będzie duża liczba autobusów za tramwaj.

Pytam dlatego, że ja też to pamiętam i zastanawiam się, czy nie dojdzie na Wielkiej Wyspie do paraliżu?

Nie, nie dojdzie do paraliżu. Zapewniam Pana o tym i mówię to zarówno jako prezes MPK i mieszkaniec Wielkiej Wyspy Biskupina - zrobię wszystko, żeby przebiegło to modelowo.

A jak będzie wyglądać remont placu Dominikańskiego?

Tam mamy do czynienia z jedną krzyżownicą i z całą serią rozjazdów. To będzie największe logistyczne wyzwanie. Jeśli chodzi o zwrotnicę to będziemy to robić etapowo tak, żeby ćwiartkami wyłączać ten plac, bo musimy ograniczyć zarówno ruch tramwajowy i kołowy. To jest największe skrzyżowanie więc na pewno będziemy to robić w tegoroczne wakacje i będziemy to robić cząstkowo. Kluczowy będzie ten remont krzyżownicy bo wtedy duża część tramwajów będzie musiała jeździć objazdami. Zapewniam, że zrobimy to maksymalnie szybko i myślę, że te działania, które podejmujemy, te działania remontowe, które podejmujemy pokazują, że jesteśmy zdolni do takiej szybkiej pracy. Chociażby ostatnio w nocy na ulicy Mikołaja dosłownie przez kilkanaście godzin wymieniliśmy 20 metrów szyny. Nie planowaliśmy tego, ale rzeczywiście stan torowiska był tam na tyle poważny, że dzień po dniu mieliśmy dwa wykolejenia uznaliśmy, że musimy to zrobić i od razu udostępniliśmy ten odcinek mieszkańców.

Ile potrwa ten remont na placu Dominikańskim?

Kilka weekendów. Łącznie możemy mówić o kilkunastu dniach roboczych.

A jak bardzo wpłynie to na życie kierowców?

Będziemy to minimalizować, ale moim zdaniem w niewielkim stopniu. Głównie będzie miało to wpływ na tych, którzy podróżują tramwajami. Tak jak mówię - i tu wielki apel do mediów, do mieszkańców, do pasażerów o cierpliwość, żebyśmy przez najbliższe trzy lata trochę się spięli, a potem obiecuję, że będzie dużo, dużo lepiej, ale musimy teraz przejść przez ten czas remontów.


Komentarze (47)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~TŁUSTY CZWARTEK2020-02-13 21:08:21 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Czego balawala vel pączuś tak się telepie ? Aaaa, naśladuje tramwaje.
~jaś fasola2020-01-30 20:44:44 z adresu IP: (87.206.xxx.xxx)
Wrocław to skansen komunikacyjny pod wieloma względami. W tym mieście więcej jest igrzysk niż chleba. Samorządowcy zajmują się bzdurami zamiast rozwiązywać sprawy pierwszej potrzeby. Kiedy w końcu będzie wschodnia obwodnica Wrocławia??? Przecież ulica Zwycięska to jakieś nieporozumienie!!!! To powinien być temat nr 1. A wyborcy, jak stado baranów dalej głosują na tych nieudaczników, z tej samej opcji politycznej!!!!
~@Pan żaba2020-01-31 05:45:26 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Stadion - koszt ponad miliard, nie jest ustawowym zadaniem własnym gminy, igrzyska sportów nieolimpijskich (?) - kilkaset milionów - nie jest zadaniem własnym gminy, utrzymywanie klubu piłkarskiego, rzekomo spółki prawa handlowego - kilkaset milionów - nie jest zadaniem gminy. Jak widzisz, miasto topi miliardy w przedsięwzięcia, których gmina nie ma obowiązku prowadzić. Za to obowiązkiem gminy jest zapewnienie komunikacji. Jeśli ty jesteś z niej zadowolony - to gratuluję. Tak, to miasto jest skansenem, bo kupienie skód było tylko fanaberią poprzedniego prezydenta - te tramwaje są za duże i za ciężkie na wrocławskie torowiska, które demolują. Przyjrzyj się rozjazdom - np pl. Dominikański czy Kołłątaja pod dworcem - wybita kostka, zniszczony asfalt. Pchać tramwaj wielkości szynobusu w ciasną zabudowę centrum może tylko ignorant. Światowa stolica smogu, im więcej idiotyzmów wymyślali Dutkiewicz z Sutrykiem - tym gorzej. Zaczęło się od likwidacji lewoskrętów, potem słynny ITS, który trzyma po 2,3 cykle niektóre kierunki ruchu na czerwonym, malowanie buspasów i ścieżek rowerowych - korki są coraz większe bo jakoś ludzie mają w d. hulajnogi elektryczne i samochody... Cała ta polityka sparaliżowała miasto, zakorkowała i spowodowała jeszcze większy smog. Niektórzy pamiętaj pewnie, jak poprawiła się sytuacja po oddaniu AOW, kiedy TIRy i tranzyt zniknęły z miasta. Niestety wtedy Dutkiewicz odpalił swój ITS... Już nie pamiętasz jak tramwaje z plusem latały stadami a boczne kierunki stały po 5 - 10 minut na czerwonym? A w tych korkach stały też autobusy MPK... Dlaczego zniknęły plusy? Bo nawet beton z MPK/ZDiUM zrozumiał, że to szkodzi... A to im trzeba podziękować za wieloletnią pracę i zatrudnić tam osoby kompetentne a nie zasiedziałe w poczuciu bezkarności. Ten paraliż komunikacyjny to efekt określonych decyzji.
~Pan żaba2020-01-31 02:15:17 z adresu IP: (81.219.xxx.xxx)
Ty też jesteś skansen, intelektualny.
~mareks2020-01-30 16:54:07 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
jasne - Bajaderka zwaliła wszystko na brawurę motorniczych... jasne a lata zaniedbań dupkiewicza a teraz dupkiewicza 2 w postaci nam pałującego sutryka.. nie no więcej fontann, pomników i kasy dla miernot z wukaesu.
~Terefere2020-01-30 05:53:53 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
3 lata a potem przeskok do innej spółki? Chyba że pan wcześniej pęknie....
~woj2020-01-28 20:32:29 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Wybraliście Sutryka to macie wybitnego specjalistę od transportu miejskiego Balawejdera.
~Sutyryk2020-01-28 15:05:41 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Chciałem zapytać czy będą osobne eko pasy dla deskorolki I jaki wpływ mają spaliny z samochód które stoją w korkach na mieszkańców Wrocławia. Czy są jeszce jakieś radosne pomysly na ruch w miescie bo jak narazie to miasto zmiejsza ilość pasòw zamiast zwiększać Czy ten co to wymyśla policzył to wszystko i wie ile kosztuje stanie w korku. Jeżeli jest to policzone to proszę to pokazać w tedy to ludzie zrozumieją co ten cudotworca chce zrobić z miasta bo jak narazie to totalnie to popsuł
~Cieplak2020-01-26 13:42:10 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
Obiecuję, za trzy lata podwoje liczbę wykolejonych tramwajów. Dodatkowo na wzór Rabieja z Warszawy, po Wrocławiu będą jeździły tęczowe tramwaje i autobusy z miejscami tylko dla zboczków LGBT. PS. Acha czas jeszcze na tęczowe ławeczki z niezbędnym oprzyrządowaniem.
~Cieplak2020-02-04 13:11:11 z adresu IP: (195.245.xxx.xxx)
nie kłamcie towarzyszu, w Warszawie nie ma żadnych "tęczowych" tramwajów i autobusów ani "tęczowych" ławeczek. Coś mam wrażenie, że tzw. "ideologię lgbt" to promują tylko ci, którzy twierdzą, że są jej przeciwni.
~jaś fasola2020-01-24 21:05:45 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
najważniejsze, że synagoga jest już wyremontowana
~eles1949 2020-01-24 13:47:23 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Jeżeli w ciągu 2 dni biorę udział w 3 wykolejeniach tramwaju - to ja dziękuję ! To nie jest po prostu przypadek. Wystarczy pojechać do np. Magdeburga - tramwaj jedzie tam spokojnie, cicho(!), bez zgrzytania. Włodarze miasta po prostu olewają obywateli i tyle ! Sami wożą d****ka wypasionymi furami . . .
~////2020-01-31 00:08:16 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
W Halle-Sale masz tramwaj na gumowych kołach. Jedzie przez starówkę nie burząc jej, ani nie hałasując.
~Buhaha2020-01-23 14:49:19 z adresu IP: (83.15.xxx.xxx)
Niezłe jaja. Może poczekajmy z jeżdżeniem komunikacją miejską za 3 lata. Super. To tak jakby poprosić abyśmy się na kilka lat wyprowadzili z miasta, jak wrócimy za 3 late będzie lepiej.
~Haha2020-01-23 13:06:31 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Nie ma tramwaju - nie ma problemu.... To bardzo proste. Tramwaj był przełomem ale w XIX w. Autobus, choćby na gaz - milion razy tańszy, nie wyskakuje z torów, których nie potrzebuje. Jakaż to ekologia te miliony ton stali z hut porozkładane po mieście?. Autobus, autobus i jeszcze raz autobus. Może być na buspasie. Co komu po kilometrach pustych torów, po których nie przejedzie nic poza problematycznym tramwajem - na Ślężnej, Powstańców, Legnickiej....
~Grzegorz2020-01-24 06:13:24 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Całe mnóstwo bzdur wypisałeś, a świadome zawężanie oceny rozwiązania do jednego miasta wskazuje, że twoje intencje nie są analityczne, a demagogiczne.
~@Grzegorz2020-01-24 05:47:40 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Kłamliwe i do tego bzdury? A co jest kłamstwem i bzdurą? 1) Czy tramwaje we Wrocławiu nie wypadają z szyn? 2) Czy tramwaje we Wrocławiu nie dewastują torowisk? 3) Czy tramwaje we Wrocławiu nie mają problemów z zasilaniem? 4) Czy tramwaje we Wrocławiu nie stoją w tramwajowych korkach? 5) Czy tramwaje we Wrocławiu nie jeżdżą po kilometrach torowisk ze stali i wysypanych tłuczniem? 6) Czy po torowiskach wysypanych tłuczniem może przejechać autobus albo karetka? 7) Czy do produkcji setek tysięcy ton stali na tramwaj i torowisko nie zatruwa się środowiska? 8) Czy torowiska nie da się zamienić w jezdnię i wpuścić na nią autobusów? 9) Czy produkcja jednego tramwaju nie jest bardziej zasobo- i energochłonna od produkcji 2-3 odpowiadających mu autobusów? 10) Czy autobus może być elektryczny? Zasilany gazem? Hybrydowy? 11) Czy autobusy stoją w długich korkach, jak pierwszy z nich "wypadnie z jezdni"? ... itd. itp
~Grzegorz2020-01-23 13:34:18 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Ładnie to tak kłamliwe bzdury wypisywać?
~janeks2020-01-23 10:45:08 z adresu IP: (78.11.xxx.xxx)
Człowiek-balon? W cyrku by się sprawdził.
~rychu2020-01-23 09:01:50 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Tych Balawajderow w MPK jest troche więcej pewnie z Sutrykiem chodza do tej samej synagogi
~////2020-01-23 08:08:15 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Cierpliwość ma swoje granice...
~eles19492020-01-24 13:49:03 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Tak jest - do czasu !
~Kret2020-01-22 19:48:53 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Zabierzcie mu ten szalik, bo mu łeb pęknie....
~Mieszkaniec Wlk. Wyspy2020-01-22 15:12:07 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Jako mieszkaniec tej samej wyspy, gdzie mieszka Pan Prezes MPK - czy w ciągu najbliższych kilku miesięcy mogę się zgłosić na Prusa po dokument-zaświadczenie, że w okresie remontu (27 VI-26 IX) "nie dojdzie do paraliżu. Zapewniam Pana o tym". Dokument powinien zawierać również tzw. sankcję (czyli jaka kara spotka zapewniającego gdy sytuacja będzie wyglądała jednak inaczej). Bardzo chętnie zgłoszę się teraz lub wiosną po takie zaświadczenie. Ale tylko z ową "sankcją". I mam dziwne wrażenie, że latem skorzystam z niego kilka razy...
~////2020-01-22 21:45:44 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Czyli nie ma problemu w linii tramwajowej na Muchobór Wielki, zamiast na Rogowską!!!
~Marek2020-01-22 14:34:04 z adresu IP: (89.151.xxx.xxx)
Dam mu 1000000 dolarów jak mi pokaże krzyżującą się trakcję MPK(800 v) z PKP (10000 V) IGNORANT jeden
~IGNORANT2020-02-04 13:22:36 z adresu IP: (195.245.xxx.xxx)
to jesteś Ty, po pierwsze w sieci PKP jest 3kV a nie 10kV, po drugie takie skrzyżowania funkcjonowały już w Polsce przed II w.ś., choćby w Warszawie, gdzie na ulicach przecinały się linie kolejowe z liniami EKD, które jeszcze do niedawna były zasilane napięciem takim jak tramwaje.
~podac numer konta?2020-01-22 18:43:09 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
youtu.be/mwYg3heozw4
~Seler2020-01-22 13:41:29 z adresu IP: (83.23.xxx.xxx)
Zespół MPK walczy w służbie zła!
~Gniady2020-01-22 13:36:54 z adresu IP: (165.225.xxx.xxx)
Panie prezesie, UrbanCard funkcjonuje już od dawna jako aplikacja na telefon (nie potrzeba posiadać fizycznego Urban Carda).
~Poinformowany2020-01-22 13:03:48 z adresu IP: (5.226.xxx.xxx)
Osoby odpowiedzialne za zakup Skody żadnych konsekwencji nie ponieśli. To one doprowadziły do ruiny torowiska. Łatwo można policzyć jaki maja nacisk na koła w porównaniu do poprzednio eksploatowanych tramwajów we Wrocławiu. ( o poborze prądu przez nie już nie będę pisał ) Jaki mają promień skrętu a jaki jest we Wrocławiu. To samo dotyczy Pesy, która nie możne jeździć na wszystkich liniach po jest za szeroka. I mamy to co mamy A teraz zamiast tego dziadostwa się pozbyć to kolejne miliony pójdą na ich modernizację.
~Poinformowany2020-01-23 11:49:46 z adresu IP: (5.226.xxx.xxx)
Nie będę polemizował. Bo na jedno wychodzi. Gdyby nie te kilka centymetrów na szerokości na spodzie wozu to spokojnie by wjechała na wszystkie przystanki.
~żólty szalik 2020-01-22 22:14:41 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Pesa nie jest znawco za szeroka, 2010 NW jest w pełni niskopodłogowa i długa. Problem jest w niedostosowanej infrastrukturze przed zakupem tramwaju. Dlatego wszędzie nie wjedzie gdyż 1 i ostatni człon jest zbyt nisko.
~polaczki2020-01-22 12:07:12 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Wiecznie narzekające, niezadowolone i kłótliwe.
~Do Jaś fasola 2020-01-22 22:53:52 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
Są Polacy i polaczki
~jaś fasola2020-01-22 15:16:39 z adresu IP: (87.206.xxx.xxx)
A ty antypolaczku jakiej narodowości jesteś, może się ujawnisz???
~Antysystem2020-01-22 11:32:42 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
3 lata cierpliwości co ten gość bredzi od kilku lat mpk się sypie ale bądźmy cieriwi ja pier.... Jak Panu nie wstyd wylewać te wypociny,mamy patrzeć jeszcze 3 lata na wykolejenia tramwajów popsute autobusy itp,jak by Pan miał jaja to podał by się Pan do dymisji dotyczy każdego nieudacznika wtedy ludzie by na was nie narzekali tylko szybko zapominali ze ktoś taki w ogóle był na stanowisku.
~Manko2020-01-22 22:31:01 z adresu IP: (78.31.xxx.xxx)
@OK.ok - W Warszawie nie ma opóźnień? Mieszkam tam od 3 lat, autobusy kursują w kratkę. Zdarzyło się nawet że odjeżdżał przed czasem :)
[email protected]2020-01-22 12:42:06 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Nie pisz bzdur - dyrektorów departamentów mianuje prezydent i to on za wszystko odpowiada, choćby za brak nadzoru. Zaniedbania to efekt kilku kadencji Dutkiewicza, który organizował igrzyska na kredyt. Niestety ludziom to odpowiadało bo głosowali na te wizje. Poparli też Sutryka, którego namaścił Dutkiewicz. A na stołkach wciąż ta sama ekipa....
~OK.ok2020-01-22 12:17:37 z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
tylko, że to w żaden sposób nie rozwiązuje problemu spóźniających się autobusów/tramwajów. Obarczanie jednej osoby taką sytuacją (która jest skutkiem wieloletnich zaniedbań) jest mało inteligentne. W magistracie ludzie decyzyjni są na stanowiskach (czytaj: szefujący departamentom) od lat. I tutaj trzeba drążyć, a nie wpieniać się na pana z szalikiem czy prezydenta S. Zresztą kwestia zintegrowanego transportu w tym mieście leży, nie mówiąc nawet o planach (żeby powstały buspasy, o miejskiej kolejce marząc trzeba wpierw pomyśleć: dlaczego, jak, gdzie, za co, kiedy...), nie robić na chybcika, pt. a nuż się uda i nie zakorkuje. W Warszawie (gdzie mieszkałem ostatnie 10 lat) nie do pomyślenia, aby tamwaj/bus przyjechał niezgodnie z rozkładem. A gdzie W-wa, gdzie Wroclaw???
~Bikkhgb2020-01-22 10:57:19 z adresu IP: (46.157.xxx.xxx)
Jak można dać pod zarząd przedsiębiorstwo facetowi, który nie ogarnia własnego ciała.
~Josh2020-01-24 10:51:56 z adresu IP: (85.128.xxx.xxx)
@~Do Bikkhgb To akurat nie ma nic do rzeczy. Piękno jest pojęciem subiektywnym. A do tego nic nie stoi na przeszkodzie, żeby np. grubas wytykał komuś innemu, że jest spaślakiem? Co więcej można uznać, że się w takim temacie bardziej orientuje, niż osoby z prawidłowym BMI. Tutaj kwestia jest taka, iż wskazana osoba ma problemy i to niemałej wagi. Jeżeli spowodowane są czynnikami chorobowymi to powinna skupić się na leczeniu, a jeśli niestety tylko na zaniedbaniach to tym bardziej się nie nadaje, bo skoro nie szanuje samego siebie to jak ma dbać o coś ponad to?
~Do Bikkhgb2020-01-22 22:56:01 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
A ty jak wyglądasz cwaniaku, gdzie można obejrzeć twoje zdjęcie? Taki piękny jesteś?
~Josh2020-01-22 11:57:30 z adresu IP: (85.128.xxx.xxx)
W rzeczy samej. Chłopak nie potrafi zadbać sam o siebie, a ma mu się to udać ze sporym przedsiębiorstwem?
~Bajabongo2020-01-22 10:40:11 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
MPK wymaga od motorniczych jazdy wg. instrukcji 10km/h i 15km/h po rozjazdach, a sygnalizacja ustawiona pod prędkość 36km/h. I tak sobie motorniczowie muszą jeździć na krawędzi, albo wykolejenie albo blokowanie skrzyżowania.
~Skoda2020-01-22 09:38:41 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Pan prezes nie jeździ BMW.
~mieszkaniec2020-01-22 08:50:30 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
czy dojechał pan dziś na wywiad tramwajem czy BMW?