Wrocławska premiera spektaklu „Swietłana” w reżyserii Przemysława Wojcieszka

materiały prasowe | Utworzono: 2019-12-20 15:45 | Zmodyfikowano: 2019-12-20 15:46
Wrocławska premiera spektaklu „Swietłana” w reżyserii Przemysława Wojcieszka - fot. Bartosz Sadowski
fot. Bartosz Sadowski

„Swietłana” to na poły biograficzna, na poły fikcyjna wielowątkowa opowieść o współczesnej Polsce, o emigracji w czasach otwartych granic, o próbach zachowania artystycznej niezależności podczas kryzysu demokracji, o bliskości, a zarazem trudnościach w porozumieniu pomiędzy Polakami, a Niemcami. Opowieść o Swietłanie jest rozpięta pomiędzy komizmem, groteską, a pełną melancholii refleksją na temat stanu współczesnej Europy i Polski.

Podstawą spektaklu jest nowy tekst dolnośląskiego dramaturga i reżysera Przemysława Wojcieszka zatytułowany „Swietłana”. Napisany w Berlinie i świetnie oceniany, ukazał  się w listopadowym numerze Miesięcznika Poświęconego Dramaturgii Współczesnej DIALOG. Na scenie Michał Surówka, aktor Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Muzykę do spektaklu skomponował wrocławianin Filip Zawada.

SWIETŁANA
tekst i reżyseria: Przemysław Wojcieszek
występuje: Michał Surówka
scenografia i kostiumy: Anton Unai
muzyka: Filip Zawada
asystent reżysera: Robert Traczyk
tłumaczenie na język niemiecki: Andreas Visser
premiera: 20 grudnia 2019 w Berlinie.

Twórcy spektaklu:

Przemysław Wojcieszek – autor tekstu i reżyser
Reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta i dramaturg.  Jest autorem filmów nagradzanych na polskich i zagranicznych festiwalach filmowych. Wśród licznych nagród za reżyserię filmową i teatralną ma też Paszport Polityki z 2005 roku w kategorii Film: „za oryginalne dzieła będące manifestem pokolenia trzydziestolatków szukających dla siebie miejsca w naszej rzeczywistości”. Jego aktualna inicjatywa to Teatr Polski w Berlinie, którego działalność zainauguruje premiera spektaklu „Swietłana”.

Michał Surówka – aktor
Krakowianin, aktor Teatru Polskiego w Bydgoszczy, absolwent wrocławskiej szkoły aktorskiej. Jak policzył jest to już szósty projekt, który realizuje wraz z Przemkiem Wojcieszkiem. Wspólnie zrealizowali film „Knives Out”, pracowali razem przy takich spektaklach jak „Strefa”, „Polska krew” czy „Korfanty”.

Anton Unai – scenograf
Berlińska legenda, poeta obrazu, kontestator kanonu, miejski anarchista, budowniczy czasu apokalipsy, klątwa mieszczan, filozof spontanu, kronikarz chaosu.

Filip Zawada – muzyka
Poeta, muzyk, fotograf, performer, łucznik. Reżyser i aktor filmów offowych.
Muzyk, pisarz, łucznik. Komponuje muzykę do filmów i spektakli. Pisze powieści o własnym życiu. Nie zdobył jeszcze Nagrody Nobla.

Andreas Visser – tłumaczenie i współpraca artystyczna
Wędrowiec pomiędzy polsko-niemieckimi światami. W Gdyni realizował spektakli o Johnie Lennonie i Marlenie Dietrich. Tłumacz najnowszej sztuki „Amazon Burns” Mai Staśko, której premiera odbędzie się w przyszłym roku w Teatrze Polskim w Berlinie, oraz słuchowiska radiowego „Kropla deszczu w ciemnym oceanie” Marty Rebzdy.

Robert Traczyk – asystent reżysera
Absolwent Politechniki Wrocławskiej oraz student IV roku reżyserii w AST w Krakowie Filii we Wrocławiu. Przygotował czytanie „Marcin, wieczny Artur” na podstawie dramatu Mateusza Pakuły we wrocławskim Teatrze Kombinat oraz „Wyzwolenie” w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego „Dzieje się. Fantastyka zaangażowana społecznie” zorganizowanego przez wydawnictwo Alpaka. Uczestnik projektu „Teatr na faktach” w Instytucie Grotowskiego, w ramach którego zrealizował entuzjastycznie przyjęty przez widzów spektakl „TanzGala”. Z Przemkiem Wojcieszkiem pracował już jako asystent przy drugim odcinku serialu „Czarne Pola”.
 


Komentarze (2)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~zuza2020-01-08 10:34:37 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
A kiedy będzie to na antenie PR Wrocław? Bo w obecnej ramówce szczegółowych inf. o audycjach brak. Jeszcze bardziej ogólną czyli nic nie mówiącą o zawartości audycji ma tylko Radio Poznań.
~lola2020-01-06 19:10:48 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
" o próbach zachowania artystycznej niezależności podczas kryzysu demokracji"-No to już wiadomo, jaka to opcja polityczna.