Największy w Europie pokaz pirotechniczny na Polach Marsowych. Kto wydał zgodę?

Elżbieta Osowicz, d | Utworzono: 2019-06-04 14:43 | Zmodyfikowano: 2019-06-04 14:51
Największy w Europie pokaz pirotechniczny na Polach Marsowych. Kto wydał zgodę? - Zdjęcie ilustracyjne (fot. Pixabay)
Zdjęcie ilustracyjne (fot. Pixabay)

Pokaz ma się odbyć na Polach Marsowych. Teren należy do Akademii Wychowania Fizycznego. Tłumaczy Krzysztof Grzegorczyk, z-ca Kanclerza ds. Informatyzacji i Rozwoju Uczelni:

Firma, która organizuje pokaz, Polskie Biuro Targów i Wystaw Poznań Expo reprezentowana przez pana Sławomira Węglarza, nie opowiada na telefony i mejle. Wiadomo, że bilety na imprezę cieszą się dużym zainteresowaniem.

Dyrektor wrocławskiego zoo Radosław Ratajszczak, jest przerażony tym pomysłem:

Był nawet pomysł, aby imprezę przenieść na Stadion Miejski, ale magistrat nie był tym zainteresowany. Prezydent Jacek Sutryk wielokrotnie podkreślał, że Wrocław nie strzela - tak było na Sylwestra. Jak zachowa się teraz?

Na nasze pytania dotyczące imprezy, urzędnicy odpisali tak: "Jeśli organizator imprezy spełni wymogi ustawy o zgromadzeniach publicznych (m.in. dostarczy pozytywne opinie od policji, straży pożarnej i sanepidu i pogotowia) Urząd Miejski nie może zakazać organizacji tego wydarzenia. Jednocześnie w uzgodnieniu z inspektoratem ochrony środowiska wynajęta zostanie profesjonalna firma, która zmierzy poziom hałasu podczas tego wydarzenia. Jeśli poziomy zostaną przekroczone – będziemy nakładać wyznaczone prawem kary". 

Wrocław jest pierwszym miastem na trasie pokazów pod hasłem "Damy ognia". Kolejne są Gliwice, Poznań, Warszawa, Kraków. W Gliwicach od rzecznika prasowego urzędu miasta Marka Jarzębowskiego usłyszeliśmy, że w mieście impreza nie budzi kontrowersji - miasto jej nie organizuje, zajmuje się tym operator hali Arena Gliwice.

ZOBACZ: Mapa stref, w których organizacja pokazów z użyciem światła podlega ograniczeniom

Jak głośno będzie w okolicy Pól Marsowych?

Zgodnie z prawem fajerwerki mogą być opalane tylko dwa razy w roku - w Sylwestra i Nowy Rok. Impreza ma być w czerwcu, dlaczego więc nie można zastosować tych przepisów?

Kodeks Wykroczeń. Art. 51 Kodeksu Wykroczeń mówi: "Kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój, porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny". Mandat za używanie fajerwerków w dni do tego nie wyznaczone - może wynieść do 500 złotych.

Fajerwerki mogą także stanowić problem dla ruchu powietrznego - jakie są tu regulacje?

Pokazy z użyciem sztucznych ogni / świateł reflektorów / lasera należy zgłosić do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, ale tylko wtedy gdy miejsce pokazu znajduje się w pobliżu czynnego lotniska cywilnego albo wojskowego lub w pobliżu lądowiska przyszpitalnego. Strefy te zobrazowane są na specjalnie opracowanej mapie. Jeżeli lokalizacja pokazu z użyciem światła znajduje się poza strefami zaznaczonymi na mapie zgoda Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej nie jest wymagana.

We Wrocławiu są także takie wyznaczone strefy. Na Partynicach trzeba by wystąpić o zgodę, ale już Sępolna mapa nie obejmuje. Strefa kończy się kilkaset metrów przed Polami Marsowymi i terenem należącym do AWF.


Komentarze (42)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~X-ender2019-07-01 17:41:52 z adresu IP: (88.255.xxx.xxx)
Dlaczego pisząc artykuł podaje się w nim nieprawdę ? Firmy posiadające uprawnienia mogą strzelać przez cały rok ! Osoby prywatne na swoim ( prywatnym) terenie mogą również używać pirotechniki przez cały rok. Dodatkowo po frekwencji imprezy widać że ludzie kochają fajerwerki. Nie wiem skąd nagle taka nagonka ? Ludzie nie dajmy się zwariować ! Dużo argumentów zarówno w artykule to bujdy wyssane z palca. Dlaczego nie można porozmawiać na argumenty tylko zawsze wychodzi kwestia paru osób które MUSZĄ PRZEKONAĆ WSZYSTKICH że ich prawda jest "najmojsza". Normalny naród zagryziaków.
~Anna2019-06-30 15:34:41 z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
Organizatorzy usuwają nieprzychylne im komentarze. Tak jakby mieli coś do ukrycia. Ich arogancja, ignorancja, brak myślenia przy wyborze miejsca i kompletne nieliczenie się z lokalną społecznością są przerażające.
~X-ender2019-07-01 18:33:48 z adresu IP: (88.255.xxx.xxx)
Z lokalną społecznością to się właśnie liczyli. Bilety sprzedały się "na pniu" więc widać że SPOŁECZNOŚĆ wie czego chce. I bardzo dobrze - popieram!
~nysy2019-06-29 14:18:51 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Co znajduje się w środku sztucznych ogni? Przede wszystkim utleniacze i substancje palne, czyli przykładowo chlorany i azotany baru, potasu, strontu, wapnia i amonu jako utleniacze, oraz aluminium, fosfor, siarka, węglowodory i węglowodany jako substancja palna. Na tym jednak nie koniec wyliczanki. Aby uzyskać określone efekty barwne, stosowane są często sole metalu, np. baru (zielony), strontu (czerwony) i antymonu (biały). Do tego dochodzą jeszcze substancje oświetleniowe oraz detonacyjne. W wyniku spalania tych wszystkich substancji tworzą się związki, które często bywają szkodliwe, chociażby wysoce toksyczne związki baru. Badania na temat zawartości baru w środkach pirotechnicznych przeprowadzili między innymi naukowcy z Uniwersytetu Technologii w Wiedniu. Przedmiotem ich analiz był śnieg znajdujący się w miejscu pokazów sztucznych ogni. Stężenie baru w śniegu pobranego po pokazie było nawet 500 razy większe niż przed. Wyniki badań pokazują, jak wielkie ilości trujących substancji muszą wdychać uczestnicy takich imprez. Tymczasem bar i jego związki wpływa negatywnie na drogi oddechowe oraz może potęgować objawy astmy. Szkodliwe działanie nie ogranicza się jednak do ludzi – wszystkie te trujące substancje wnikają do wód oraz gleby i tam już pozostają na lata." (komentarz przeklejony spod "wydarzenia" organizatora, ale już tam usunięty )
~????2019-06-10 19:20:48 z adresu IP: (213.238.xxx.xxx)
po kiego grzyba komu taka strzelanina ??
~Ola2019-06-09 14:39:46 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Co mozna zrobic dalej, zeby powstrzymac ten pokaz?
~Czarnaaa2019-06-09 13:59:23 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Masakra ! BRAWO za pomysłowość-biedne zwierzęta !!!(głupota ludzka nie zna granic) ;( :(
~Sowa.282019-06-06 15:26:43 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Super.Napewno bedziemy z dziecmi.
~Radek Rosiak2019-06-06 10:06:28 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Nie ma nic głupszego i bardziej nieprzemyślanego jak poligon niedaleko ZOO. Największy pokaz fajerwerków, może być największym stresem dla zwierząt w ZOO. To straszne, że ludzie mają centralnie gdzieś wspólne dobro, które ich otacza. Wysiłki ludzi którzy pielęgnują zwierzęta wrocławskiego ogrodu w ciągu jednej nocy mogą okazać się bezpowrotnie stracone. Zapewnianie ciszy i warunków do tego by gatunki zagrożone mogły przetrwać to kluczowe zadanie ZOO !! Zwierzęta domowe źle reagują na takie hałasy i potrafią nie jeść, chować się po kontach i nie wychodzić na spacery by się załatwić, to jak muszą bać się zwierzęta dzikie. Mają pozdychać ze strachu, chorować ze stresu ???? Włodarze naszego miasta nie potrafią sobie wyobrazić, że nasze ZOO WROCŁAWSKIE, to dobro takie samo jak zabytki, dzieła sztuki, ba może nawet ważniejsze. Do tego cała reszta argumentów na czele z tym, że WROCŁAW NIE STRZELA
~Pirotechnik2019-06-12 12:23:48 z adresu IP: (2.29.xxx.xxx)
Skończ juz płakac ....
~Margaretka Noculka2019-06-08 10:21:43 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
To bardzo głupi pomysł. Kocham zwierzaki i bardzo lubię nasze ZOO. ATRAKCJE TEGO TYPU NIECH ROBIĄ DALEKO POZA MIASTEM!!! ALBO WCALE.
~Nik2019-06-06 09:23:06 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
No i git, 500zl mandacik za fajerwerki poza sylwdstrem, ze 300 za przekroczenie norm halasu - a bo krotko i poskarzyly sie tylko trzy osoby (na pismie i z zachowaniem miloona onnych warunkow). Kilka stowek - przeciez to sie wlicza w koszta takiej imprezki. Sutryk cicho sza, bedzie pozowal w pierwszym rzedzie.
~Wrocek2019-06-05 20:18:41 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
a nie można np. przy nowym stadionie.... tam tyle przestrzeni....
~k4n4li4 z fanatykiem2019-06-05 09:33:53 z adresu IP: (5.62.xxx.xxx)
fajerwerki do lamusa
~Komentarz został usunięty2019-06-05 09:23:19 z adresu IP: (5.62.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2019-06-05 09:20:18 z adresu IP: (195.181.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~machony2019-06-05 09:18:58 z adresu IP: (195.181.xxx.xxx)
popieram zakaz strzelania
~Komentarz został usunięty2019-06-05 08:41:29 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~ciepły Jacky2019-06-05 01:10:16 z adresu IP: (5.60.xxx.xxx)
POcałujcie mnie będzie mi wiosennie
~chory kraj^^2019-06-05 00:01:49 z adresu IP: (89.229.xxx.xxx)
Widać że polaczki są chore na mózg
~Kolo2019-06-04 23:37:39 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Macie zaplacone za kłamstwa? Niema takich ograniczeń w przepisach. Profesjonalne firmy mają prawo wykonywać pokazy pirotechniczne przez cały rok! Maja wydane Pozwolenie Wojewody na wykonywanie pokazow pirotechnicznych oraz Koncesję MSWiA. Więc-oszuści jesteście.
~Kolo2019-06-04 23:34:19 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Po co kłamiecie odnośnie przepisów? Niema takich ograniczeń co do pokazów w wykonaniu "podmiotow uprawnipnych" kto płaci za oklamywanie społeczenstwa? Oszuści!
~Trochim2019-06-04 20:53:10 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Najlepiej odpalmy pochodnie i zamieszkajmy w jaskiniach. A wielcy właściciele psów dalej niech nie sprzątają po Swoich pupilach. Kocham zwierzęta ,ale nie dajmy się zwariować. Zabawy są kilka razy do roku. A ja codziennie omijam psie kupy........ Ludzie opamiętajcie się...... bo wrócimy do kamienia łupanego i będziemy siedzieć przy świeczkach
~koko2019-06-09 14:17:37 z adresu IP: (77.113.xxx.xxx)
A co mają do tego psie kupy? I co z tego, że zabawy są kilka razy do roku, jeśli wiążą się z takim poziomem cierpienia zwierząt (nie, nie tylko psów, ale tych w ogrodzie zoologicznym), jaki może doprowadzić do ich śmierci? MAm szczerą nadzieję, że idąc na pokaz potkniesz się i zaryjesz nosem w wielką, cuchnącą kupę. Obojętnie czyją.
~gość2019-06-05 09:34:50 z adresu IP: (80.49.xxx.xxx)
Trochim, całe ekosystemy padają, susza powoduje spadki plonów - w zeszłym tygodniu pietruszka kosztowała 20zł za kilogram. Będzie coraz gorzej. Musimy szybko nauczyć się szanować i chronić przyrodę, inaczej nie przeżyjemy.
~Grzegorz2019-06-04 21:26:45 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Tak trochim. Nadupcanie pirotechniką żeby się ładnie świeciło to miara naszego rozwoju. Jeszcze chluśnij do rzeki z 20 megaton ropopochodnych. Niech wszyscy wiedzą jacyśmy ewoluowani.
~Grzegorz2019-06-04 20:50:18 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Cóż... w imię zaspokojenia swoich pierwotnych instynktów i w ten sposób pokazywania że są zwierzętami, ludzie będą męczyć innych ludzi i zwierzęta hałasem i zatruwaniem powietrza. Jakież to... normalne. Takie pytanie do jednego z uprzedzających mnie komentatorów: co jest ciekawego w fajerwerkach? Bo że mogą dla kogoś być ekscytujące to rozumiem. Ale ciekawe?
~Grzegorz2019-06-05 07:37:02 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Więszość tych innych źródeł pełni istotna funkcję. To nie. Do tego z tego co kojarzę mówimy o metalach ciężkich.
~Kamil2019-06-05 01:30:04 z adresu IP: (176.221.xxx.xxx)
Zanieczyszczanie środowiska przez pokazy pirotechniczne? Oczywiste jest to, że w porównaniu do ogromnej ilosci pyłów i spalin emitowanych każdego dnia z różnych źródeł, rezygnacja z kilku widowisk pirotechnicznych nie wniesie totalnie nic poza zwiększeniem zamieszania w mediach :)
~Tubylec2019-06-04 20:35:00 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
Trochę dziwi mnie Pan Dyrektor ZOO. Jakoś nigdy nie słyszałem protestów gdy fajerwerki strzelała Hala Stulecia abo hotel Na Grobli. A ten ostatni strzela dość regularnie i znacznie bliżej niż Pola Marsowe. A i sama fontanna też nie budzi sprzeciwów w sercu parku. Dziwne. Takie kurna czasy mamy że jedno przeszkadza a drugie nie przeszkadza. Kto kiedy pomyślał żeby na Pergoli parkować samochody? A dzieje się czasem. Tylko obłuda jest stała.
~////2019-06-04 20:33:06 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
A dlaczego nie na stadionie miejskim? Toż to sam geniusz Dutkiewicz był jego ojcem założycielem. A teraz Sutryk jest kontynuatorem tego dzieła na miarę XXV wieku.
~wrocławianin2019-06-04 18:59:10 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Fajerwerki nie są mi do niczego potrzebne. Jest to zanieczyszczanie środowiska, Hałasem światłem i smogiem.
~Paweł2019-06-04 19:23:56 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Rozumiem, że w ramach walki z zanieczyszczeniem środowiska, hałasem, światłem i smogiem do przemieszczania się korzystasz wyłącznie z własnych nóg lub roweru? Wszak samochody nie są do niczego potrzebne...
~Wrocławianin2019-06-04 18:00:01 z adresu IP: (199.247.xxx.xxx)
SUPER! :) Nie mogę się doczekać. Będzie widowisko. Coś ciekawego w tym smutnym jak **** mieście.
~Wściekła2019-06-04 17:32:50 z adresu IP: (77.113.xxx.xxx)
To jest po prostu skandal. Za 20 tysięcy złotych pozwala się na gigantyczne cierpienie zwierząt, maleńkich dzieci i starszych ludzi. Tacy jesteście biedni, nieczuli włodarze AWF?
~dick2019-06-04 16:29:08 z adresu IP: (195.66.xxx.xxx)
Ciekawy jestem ile razy WOSP dostała mandat za Światełko do Nieba - w końcu nie było to ani w Sylwestra ani w Nowy Rok. Teraz urządza wspaniałomyślnie pokazy laserowe - czy wystąpiła do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej o zgodę na to? Jakoś dziwnym trafem wtedy nie ma takich kontrowersji a jak ktoś przy ładnej pogodzie w czerwcu chce urządzić super widowisko to z jakiegoś powodu zaczynają się pretensje!
~olinotron2019-06-05 10:07:33 z adresu IP: (194.99.xxx.xxx)
Bo nie ma takiego prawnego zakazu, o którym się mówi, że można tylko dwa dni w roku. Można codziennie, byle ludzi tym nie drażnić, bo wtedy mandat 500zł za zakłócanie spokoju.
~Ezop2019-06-04 19:45:45 z adresu IP: (78.133.xxx.xxx)
Dick zamiast mózgu... widziałeś kiedy światełko do nieba koło zoo i żeby trwało kilkadziesiąt minut?
~irekn2019-06-04 16:24:12 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
no wrocław dba o smog i emisje hałasu i zwierzeta beda uciekac tylko gdzie jak myslaca istota wie ze to sprzeczne z ekologia .wiem chcieli wypchac fajerwerki znajomego po lityka to miasto ma na to pieniadze nie wystarcza lasery czemy stawiacie nas przed faktem dokonanyk moze tak zrobic sondaz co kto za fajer łapa w góre i na odwrót
~Agap2019-06-04 16:05:34 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
A w ogóle to sztuczne ognie przynoszą pecha. Ostatni gigantyczny pokaż pirotechniczny był nad Odrą tuż przed powodzia stulecia. A na serio - po co mamy ten stadion skoro ze wszystkim pchamy się do centrum?
~Wrocławianka2019-06-04 15:40:50 z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
Mam nadzieję, że wrocławianie nie pozwolą na krzywdę zwierząt. :(
~Barb2019-06-18 23:44:20 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Z tego co wiem, bilety są po ca 100 zł i są prawie wszystkie wyprzedane.