TYLKO U NAS: Co za historia! Zobaczcie najstarszą lokomotywę tego typu w Polsce ! [WIDEO]
Lokomotywa Pt 31 to znakomity przykład przedwojennej polskiej myśli technicznej. Kiedy w latach 30-tych pojawiała się na torach, wzbudzała prawdziwy zachwyt, będąc przedmiotem pożądania większości europejskich przewoźników kolejowych. I nic dziwnego, bo ciężki pospieszny parowóz był bardzo nowoczesny, a co ważniejsze był absolutnie polską konstrukcją. Osiągał moc 2 tys. KM, prędkość 110 km/h i mógł ciągnąć wagony o łącznej masie 650 ton. W sumie wybudowano 110 egzemplarzy tego parowozu. Najstarszy i jeden z dwóch, które przetrwały do naszych czasów znajduje się w Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Dzisiaj po wielu latach, specjalnie dla Radia Wrocław, został wytoczony z jaworzyńskiej parowozowni.
Parowóz Pt 31 był dumą konstruktorów II Rzeczypospolitej. Maszyniści szczególnie cenili go za moc i niezawodność. Lokomotywy te woziły pasażerów i towary na długich liniach i trasach pospiesznych. W sumie wybudowano tylko 110 egzemplarzy, z których do dzisiaj przetrwały zaledwie dwa. Jeden z nich, starszy, trafił do Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Drugi znajduje się w skansenie kolejowym w Chabówce.
Na pierwszy rzut oka, stojący w jaworzyńskim muzeum, Pt 31 o numerze fabrycznym 49 nie wygląda imponująco. Mocno skorodowane elementy sugerują, że parowóz bardziej nadaje się do przetopienia w hucie, niż do remontu. Specjaliści z Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej przekonują jednak, że lokomotywę można odbudować, bo posiada ona większość elementów. Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska marzy o odrestaurowaniu parowozu, ale do tego trzeba astronomicznej kwoty ok. 6 - 8 mln złotych.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.