Tramwaj na Swojczyce – koncepcja nowego połączenia

wroclaw.pl | Utworzono: 2019-02-21 07:16
Tramwaj na Swojczyce – koncepcja nowego połączenia - fot. wroclaw.pl
fot. wroclaw.pl

Nowa linia tramwajowa (a właściwie trasa tramwajowo-autobusowa) ma za zadanie wydłużyć zasięg tramwajów obsługujących pętlę Sępolno do nowej pętli, która miałaby powstać na Swojczycach. Ta, w koncepcji, została zlokalizowana w sąsiedztwie linii kolejowej 292 (Wrocław-Jelcz-Laskowice) między ulicą Magellana, a cmentarzem.

– Jestem zadowolony, że dzięki zaangażowaniu mojego zespołu udało się szybko ogłosić przetarg na Mosty Chrobrego. To jest pierwszy krok do realizacji koncepcji tramwaju na Swojczyce. Chcemy lepiej skomunikować tamten rejon Wrocławia. Tramwaj poprawi jakość życia mieszkańców miasta, jak i całej aglomeracji – powiedział Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Nowe dwutorowe torowisko będzie miało ponad 2,1 km długości (razem z modernizacją pętli Sępolno i budową nowej pętli Swojczyce) i będzie jednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową (buspasem).

Trasa przez mosty Chrobrego

Przebieg nowej linii planowany jest z ul. Mickiewicza poprzez nowe mosty Bolesława Chrobrego (od razu będą budowane z torowiskiem, przetarg został już ogłoszony) i dalej ulicą Swojczycką.

Za skrzyżowaniem Swojczyckiej z Mydlaną torowisko ma przechodzić z północnej strony drogi na południową – dzięki temu pasażerowie będą mieli lepszy dostęp do przystanku. Jednocześnie taka koncepcja budowy nowej linii pozwoli zachować zdecydowaną większość rosnących w okolicy drzew.

– Prezentowany wariant jest najkorzystniejszy dla mieszkańców. Dzięki usytuowaniu przystanków, jak i torowiska. Odpowiednia technologia zapewni możliwość poruszania się po torowisku autobusom. Dodatkowo przebudowane zostaną skrzyżowania w tamtym rejonie, z uwzględnieniem potrzeb pieszych, rowerzystów i komunikacji zbiorowej – powiedział Mariusz Konecki z Wrocławskich Inwestycji.

Nowe przestanki

Koncepcja zakłada przebudowę pętli na Sępolnie – przystanek zlokalizowany zostanie w takim miejscu, by mógł obsługiwać pasażerów z tej pętli i tramwajów kursujących na Swojczyce, a także autobusów. Trzy kolejne przystanki przewidywane są przed skrzyżowaniem z ul. Mydlaną, przy stacji paliw Orlen i przed skrzyżowaniem z ul. Magellana. Koncepcja zawiera także kilka wersji rozwiązań na obsługę pasażerów na nowej pętli Swojczyce.

Nowa linia kolejowa pomoże także w komunikacji aglomeracyjnej. Pasażerowie wysiadający z pociągów na stacji Wrocław Swojczyce będą mieli do nowego przystanku przy ul. Magellana niespełna 300 m.

Zmodernizowany zostanie także układ drogowy

Według założeń koncepcji zostanie zmieniona geometria skrzyżowania Mickiewicza/Monte Cassino. Istniejący wjazd w ulicę Marco Polo zastąpi nowy łącznik będący przedłużeniem ulicy Mydlanej w kierunku Marco Polo. A skrzyżowanie Swojczyckiej z Mydlaną zostanie wyposażone w sygnalizację świetlną, która m.in. umożliwi przejazd tramwajów na południową stronę ulicy. Druga sygnalizacja świetlna ma obsługiwać skrzyżowanie Swojczyckiej z Magellana.

Dane techniczne:

• Ok 2140 metrów nowego dwukierunkowego torowiska (razem z modernizacją pętli Sępolno i budową nowej pętli Swojczyce), które będzie jednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową (buspasem)

• Przebudowa pętli Sępolno, z „odwróceniem” kierunku jazdy na pętli – aby umożliwić łączenie przystanków autobusowych i tramwajowych.

• W ramach budowy nowej linii tramwajowej zostanie kompleksowo wyremontowana ulica Swojczycka na odcinku 1620 metrów (jezdnia o szerokości 6,5-7,5 m z lokalnymi poszerzeniami w obrębie skrzyżowań -wydzielone pasy do skrętów)

• 5 nowych przystanków tramwajowo-autobusowe + 2 pętle

• 28 nowych przejść dla pieszych

• Nowe ścieżki rowerowe, chodniki dla pieszych

• Dwa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną

• Odległość z przystanku tramwajowego do przystanku PKP – 286 m


Komentarze (27)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Jurek2019-10-07 09:30:38 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Czy to są pomysły Wrocławskiego ..Trzaskowskiego..Prezydenta…???
~Poniatowy2019-10-07 09:32:09 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Tylko patrzeć , jak ścieki popłyną Odrą do Bałtyku...!!!
~Chłop Polski2019-10-07 09:29:14 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Czy nie prościej było by pokonać tę trasę Balonem, nie trzeba by budować nowego mostu, a dolecieć można wszędzie.?
~PKP2019-02-21 17:51:23 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Włodarze Wrocławia bronią się ręcami i kopytami przed pociągami...
~???2019-02-21 17:49:56 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Gdzie te mosty Chrobrego mają być? Bo jakoś nikt nie napisał.
~~Ok2019-02-21 17:49:35 z adresu IP: (188.147.xxx.xxx)
W takim wariancie od Strachocina do miasta nie wjedziemy!!! Będzie permanentny korek, światła, szlabany... Tramwaj minimum do ronda w Łanach. Dobrzykowice jeszcze trochę 3 tys. mieszańców. Kamieniec j.w. Nadolice, Chrząstawa, Czernica w sumie + 10 tyś ludzi bez komunikacji z miastem. Kiedy MPK do Dobrzykowic i równolegle do Kamieńca?!!! Pozdrawiam i życzę dobrego humoru.
~Komunalny2019-02-21 14:29:49 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
Przecież ktos kto mieszka na Mydlanej a pracuje w Volvo nie będzie tym tramwajem jeździł do pracy, a płacić za to będzie musiał.
~rozczarowany2019-02-21 15:09:46 z adresu IP: (83.18.xxx.xxx)
Na mydlanej nie ma domów mieszkalnych
~Polaco2019-02-21 14:19:50 z adresu IP: (81.168.xxx.xxx)
Niech się skupią na realizacji tramwaju na popowice i nowy dwór, a nie wybiegaja do przodu. Najpierw zrobić zaległe projekty potem myśleć o nastepnych.
~asd2019-02-22 13:44:21 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Grzegorzu, tu nie chodzi o to by zostawić kolej tak jak jest tylko ulepszyć, a wiec dodac nowe przystanki, dojazd do nich lokalnymi liniami mpk (krótkie autobusy - 10m, lub 8 m), oraz zwiększyć częstotliwość. Zrobic normalną skm-kę. Nie widzę powodów by pociągi nie jeździły z Nowego Dworu co 20 minut. Raz z Leśnicy, a raz z Wrocławia Zachodniego.
~Grzegorz2019-02-22 07:15:28 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Kolej nie wyklucza tramwaju. Te siatki powinny się uzupełniać. Nie mogą si3 zastępować. Kolej jest szybsza, ale jeździ rzadziej i przede wssystkim sieć ma mniej rozwiniętą. Przesiadanie się bardzo wydłuż podróż w wielu kierunkach.
~składanka2019-02-21 18:08:37 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Na Nowy Dwór nie potrzeba tramwaju. Już masz pociągi z Leśnicy przez Nowy Dwór, a trzeba jeszcze uruchomić bocznicę ze stacji Wrocław Zachodni przez Muchobór i Nowy Dwór. Trzeba tylko uruchomić nowe przystanki, np. Wrocław Gądów z dogodnym dojciem do Magnolii oraz Pafawagu oraz w przyszłości uruchomić Świebodzki, z mozliwościa puszczenia od tego dworca tunelu z przystankiem pod Rynkiem lub w okolicy, do Nadodrza.
~Tramwaj nocny2019-02-21 15:02:46 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
A później mieszkańcy beda protestować ze tramwaje hałasują i trzeba ekrany postawić?
~rozczarowany2019-02-21 13:13:16 z adresu IP: (83.18.xxx.xxx)
Oczywiście kolejny ukłon w stronę developera. Skorzystają z tego tylko i wyłącznie mieszkańcy osiedla Olimpia Port i pracownicy PKN Orlen. A developer będzie mógł podnieść ceny po świetna lokalizacja. Inni mieszkańcy z tego nie skorzystają bo ich tam po prostu nie ma. Domy mieszkalne zaczynają się w zasadzie od skrzyżowania z ulicą Ludową i jest ich niewiele. Miało by to jakiś sens gdyby linię pociągnąć przynajmniej do ul. Strachocińskiej za kanał Odra-Widawa. Trzeba być ślepym żeby tego nie widzieć. Żadne tego typu inwestycję z przebudową linii kolejowej Wrocław-Jelcz-Lakowice nie pomogą. Samochodem na dworzec np. w Dobrzykowicach (bo 4 km), później pociągiem na Strachowice następnie z buta 300 m, dalej tramwaj linii X i tak dalej..... Co Wam to przypomina " Ja to proszę Pana mam bardzo dobre połączenie. Wstję rano za piętnaście trzecia, latem to już widno...." A może zrobić jak w Łodzi, która ma połączenia tramwajowe np. do Pabianic. Pętla na Wojnowie przy pętli autobusowej, duży parking i wtedy ludzie by z takiego rozwiązania skorzystali. A tak to wydadzą duże pieniądze ale jednocześnie niewielkie w stosunku do tego co musieli by ponieść na inwestycje, która rozwiąże problem i z uśmiechem powiedzą patrzcie przecież tyle dla Was robimy, ile pieniędzy wydaliśmy a Wy dalej nie jesteście zadowoleni. Ps. Ten kto kupił ostatnio akcje Archicomu może się teraz cieszyć (od 25 stycznia poszły ostro w górę).
~przyszłosc2019-02-21 17:56:44 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Pociągi z Jelcza powinny podjeżdżać na pętlę Kwidzyńska, a w przyszłości wjezdzać do tunelu metro-kolej aglomeracyjna z Sępolna/Biskupina na Grunwaldzki i dalej w stronę Centrum. Węzeł przesiadkowy powinien być w okolicach Zajezdni Dąbie i odnoga metra powinna prowadzic przez Odrę i Oławę w okolice Brochowa żeby Ci z południa co będą dojezdzac pociągami nie musieli się pchac na Główny tylko odbili na wielka wyspę, jeśli akurat tam jadą.
~rozczarowany2019-02-21 13:16:00 z adresu IP: (83.18.xxx.xxx)
Oczywiście miałem na myśli Strachocin a nie Strachowice
~andrzej2019-02-21 11:15:14 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
dlaczego nie trolejbus?
~wrocławianin2019-02-21 09:43:21 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Pieniądze marnowane na stadion i kopaczy ograniczają rozmach linii komunikacyjne na Swojczyce.
~wrocławianin2019-02-21 08:27:59 z adresu IP: (77.111.xxx.xxx)
Jeżeli nie poszerzy się pasa jezdni na tym planowanym odcinku 2km to zrobi się kocioł i sparaliżuje i tak zły wyjazd z miasta zamiast go poprawić. Trzeba patrzeć na ręce urzędnikom-fantastom!
~Grzegorz2019-02-21 08:05:45 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Za krótka. Przecież tam dopiero zaczyna się "kocioł".
~Travos2019-02-21 08:03:34 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Jeżeli to ma działać, to musi być wola wszystkich na wykonanie tego projektu - nie tylko miasta, bo miasto jak widać chce, ale tez mieszkańców, ruchów miejskich i rady osiedla - wspierać, nie wciąż krytykować - tylko tyle i aż tyle
~Jaśko Muzyk2019-02-21 07:56:28 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Papier wszystko przyjmie. Najważniejsze są pieniądze na inwestycje, których w totalnie zadłużonym Wrocławiu malutko. Przykładem jest budowa trawaju na Popowice lub Nowy Dwór.
~Metro2019-02-21 07:38:45 z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
Inwestycja na taki kawałek? To powinno być do Kamieńca !
~rei2019-02-21 19:53:54 z adresu IP: (89.25.xxx.xxx)
Lepsza wersja tak niż marazm mostu, który się sypie i braku bezkolizyjnej komunikacji na Swojczycach. Tu będzie tramwaj i buspas. Więcej mieszkańców Olimpii i NowegoPortu wsiądzie w zbiorkom i nie będzie dodawać cegiełki do megakorka. Kiedyś powinni przedłużyć ale zapewne jest to trudna sprawa na wzgląd braku miejsca na Strachocińskiej...
~obiektywny2019-02-21 12:17:59 z adresu IP: (188.121.xxx.xxx)
Zapomniałeś o Chrząstawie, Jelczu. Co byś nie zaproponował to ŻLe !!!!!!
~nick2019-02-21 09:37:12 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Kolejny układ magistratu z developerami, pociągną linię do bloków Archikomu a reszta niech się martwi o dojazd. Swojec dalej będzie zakorkowany. Niestety widać brak długofalowych wizjonerskich działań.
~bolo2019-02-21 08:30:55 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Później łatwiej przedłużyć