Statuetki znalezione w Sewilli – „Zimna wojna” z pięcioma Europejskimi Nagrodami Filmowymi
Spośród pięciu nominacji do Europejskich Nagród Filmowych w statuetkę nie zmieniła się tylko ta dla legniczanina Tomasza Kota za główną rolę męską. Ubiegł go, podobnie jak w Cannes, Marcello Fonte za kreację w filmie „Dogman”. W sobotni wieczór w Sewilli wszystkie nowe nagrody dla „Zimnej wojny” odebrał Paweł Pawlikowski. Za scenariusz, reżyserię, dla filmu roku, a nawet za główną rolę kobiecą, w imieniu Joanny Kulig. Aktorka jest w Hollywood, gdzie trwa oscarowa kampania filmu. Pawlikowski odczytał ze sceny list od Kulig, która jest w siódmym miesiącu ciąży.
Kiedy autor „Zimnej wojny” odbierał statuetki za swoje dokonania, dziękował między innymi żonie – „kocham cię, Małgosiu”, zwrócił się do obecnej na widowni Małgorzaty Beli. Nagrodę za scenariusz Pawlikowski skomentował: „czuję się oszust, bo ja ciągle zmieniam i przepisuję, mało jest scen, które po zdjęciach mają taki sam kształt, jak w scenariuszu”.
Dziękując za statuetkę dla najlepszego reżysera, Pawlikowski komplementował samą Akademię i wzruszającą galę. Dziękował też tym, którzy „uczynili z niego dobrego reżysera”, czyli członkom ekipy, producentom oraz obsadzie „Zimnej wojny”.
Ostatnią statuetkę, dla filmu roku, Pawlikowski odbierał w towarzystwie m.in. producentki Ewy Puszczyńskiej. Dziękował twórcom innych nominowanych filmów oraz podkreślał, że nagrody Europejskiej Akademii Filmowej zdobywa się bez żadnej kampanii i wydawania pieniędzy na promocję. – Podtrzymajmy tę tradycję – apelował.
Przyznaną wcześniej Europejską Nagrodę Filmową za montaż „Zimnej wojny” odebrał w Sewilli Jarosław Kamiński.
Dzięki „Zimnej wojnie” cały świat może oglądać m.in. salę koncertową naszej rozgłośni, którą przeobrażono w warszawską Salę Kongresową.
zdj. Twitter/EuropeanFilmAwards
W Sewilli nagrodzono jeszcze jeden polski film – europejską koprodukcję opartą na życiu i książce Ryszarda Kapuścińskiego. „Jeszcze dzień życia” triumfował w kategorii najlepszy film animowany. Jeden z reżyserów filmu Damian Nenow powiedział, że sceny, że to czego warto nauczyć się od Kapuścińskiego, to słowa o zapominaniu własnego punktu widzenia. „Za dużo wciąż zimnej wojny, za dużo podziałów na wschód i zachód, a przede wszystkim na północ i południe. Nauczmy się pokonywać bariery i patrzeć ludziom prosto w oczy” – podsumował.
W kategorii najlepszy europejski film dokumentalny nagrodzono „Bergman-rok z życia” Jane Magnusson, pokazany w Polsce premierowo na Nowych Horyzontach.
Nagrodę publiczności zdobył na tegorocznej gali EFA film kultowy także dla fanów wrocławskich Nowych Horyzontów: „Tamte dni, tamte noce”. Za odkrycie roku Akademia uznała „Dziewczynę” Lukasa Dhonta, jednego ze zwycięzców tegorocznego Spektrum w Świdnicy.
Nagroda dla komedii roku powędrowała do filmu „Śmierć Stalina”.
Dwa lata temu galę Europejskich Nagród Filmowych zorganizowano we Wrocławiu. Wtedy triumfował „Toni Erdmann”, a nagrodę za europejski wkład w światowe kino otrzymał Pierce Brosnan. W Sewilli taką statuetkę odebrał inny znany brytyjski aktor – Ralph Fiennes.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.