Ostatni fragment S3 połączy Świnoujście z polsko-czeską granicą
Realizację ostatniego fragmentu S3 podzielono na dwa odcinki. Trasę pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zaprojektuje i zbuduje konsorcjum firm: PORR z Warszawy i PORR Bau z Wiednia. Ponad 16-kilometrowy odcinek przechodzi przez pasmo Gór Wałbrzyskich, a S3 pobiegnie pod nimi dwoma tunelami. Jeden z nich, o długości ok. 2300 m, będzie najdłuższym w Polsce. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, a oddanie do ruchu w pierwszej połowie 2023 roku.
Wcześniej, w drugiej połowie 2021 roku, kierowcy skorzystają z przygranicznego odcinka, od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka, o długości ok. 15,3 km. Zrealizuje go konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia za prawie 880 mln zł.
Na całym odcinku od Bolkowa do granicy z Czechami powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu i trzema węzłami drogowymi (Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka). Oprócz dwóch tuneli (drugi o długości 320 m) zbudowanych zostanie sześć mostów, 23 wiadukty nad i w ciągu drogi ekspresowej, 34 przejścia dla zwierząt i inne elementy ochrony środowiska m.in. ekrany akustyczne, ogrodzenie czy przepusty. Przebudowany zostanie również fragment obecnej DK5, odcinki dróg wojewódzkich nr 369 i 367 oraz powiatowych i gminnych. Powstanie też MOP Jaczków.
Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy, prawie 500-kilometrowa droga ekspresowa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Fragment europejskiej trasy E65 o łącznej długości ok. 3950 km, łączącej szwedzkie Malmö z greckim Chania na Krecie. Przez woj. dolnośląskie przebiega ok. 135 km tej trasy.
Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą, a granicą państwa w Lubawce jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,96 mld zł, z czego dofinansowanie wynosi 1,89 mld zł.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.