Droga Sudecka
Z wielkiego planu Niemcom udało się zrealizować trzy odcinki: niezwykle malowniczy ze Świeradowa do Szklarskiej Poręby, zwany Autostradą Sudecką fragment ze Spalonej do Gniewoszowa i najkrótszy z nich - z Chełmska do Łącznej pod Mieroszowem.
Do tego samego planu przez niektórych zaliczana jest także, znana dziś zresztą jako właśnie "Droga Sudecka", trasa z Borowic pod Karpaczem w kierunku Przełęczy Karkonoskiej i dalej do Spindlerowego Młyna. Trasa Spindlerpaßstraße miała stanowić wygodne połączenie śląskiej części Karkonoszy z czeską. W przeciwieństwie jednak do wymienionych wcześniej odcinków, oprócz niekwestionowanych walorów turystycznych i krajobrazowych, miała mieć przede wszystkim znaczenie militarne. Jej budowa rozpoczęła się w roku 1939.
Liczba osób, które zmarły przy budowie Drogi Sudeckiej do dziś nie jest znana. Niemcy, gdy zbliżał się front, spalili wszystkie obozowe baraki a z nimi całą dokumentację, kilkudziesięciu więźniów zaś rozstrzelali. Ich zbiorowa mogiła znajdowała się po drugiej stronie trasy.
Ekshumacja grobów rozpoczęła się 17 października 1970 roku. Szczątki ofiar znajdują się obecnie na cmentarzu w Borowicach.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.