Najwyżej położona w Polsce linia kolejowa [ZOBACZ]
Leszek Mordarski |
Utworzono: 2018-09-30 00:35 | Zmodyfikowano: 2018-09-30 13:21
Fragment linii w rejonie Jakuszyc służył jako odcinek testowy dla umieszczonej w skrajnie wysokogórskich warunkach atmosferycznych trakcji elektrycznej. Wybuch I wojny światowej opóźnił elektryfikację linii, prowadzonej w ramach programu elektryfikacji całej Śląskiej Kolei Górskiej.
Pierwszy elektryczny pociąg przejechał przez granicę dopiero w roku 1923. Po II wojnie światowej skutki osławionej umowy między Warszawą i Moskwą o przekazaniu ZSRR wszystkich dóbr technicznych, które znajdowały się na przyłączonych do Polski Ziemiach Zachodnich, ominęły Kolej Izerską (nie wiedzieć czemu - być może z powodu pośpiechu). Linia została jednak zdewastowana, a trakcję zaraz potem zdemontowali pracownicy PKP.
Ponownie prąd do najwyżej położonej w Polsce stacji w Szklarskiej Porębie podciągnięto 40 lat później. Pierwszy polski pociąg elektryczny wjechał na wysokogórski dworzec 30 września 1987 roku.
Komentarze (3)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~ToJa2018-09-30 19:32:16 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Odpowiedz
Ale najwyżej położona jest stacja odrobinę dalej w Jakuszycach(Szklarska P Jakuszyce)
zgłoś do moderacji
~mapa2018-09-30 18:53:31 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Jak zwykle brak mapy.
~Dino2018-09-30 15:35:19 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Powód dla którego "bataliony trofiejne" nie dotarły dalej był spowodowany zniszczonym mostem na rzece Bóbr