Fragmenty Gruzji
Artyści: Arestakes Shaanyan, Yuri Mechitov, Valery (Sasha) Mitiashvili, Natela Grigalashvili, Daro Sulakauri, Giorgi Nakashidze
Kurator: Irakli Dzneladze
Wystawa zrealizowana w ramach Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury jest jedną z największych prezentacji współczesnej fotografii gruzińskiej jakie zorganizowano na terytorium Polski. Gruzja, jak wiele europejskich krajów, w 2018 roku celebruje stulecie niepodległości. To jeden z elementów wskazujących, poprzez swoją historię i wydarzenia napędzane przez wspólne zasady demokratyczne, na przynależność Gruzji do europejskiej wspólnoty.
Aby zrozumieć napięcie w gruzińskiej sztuce, bardzo ważne jest zrozumienie kontekstu kraju umiejscowionego między granicami Europy i Azji. Jego położenie przez wieki przyciągało inne kraje i wzmogło ich polityczne i ekonomiczne zainteresowanie Gruzją.
Fotografia, pomimo silnych ruchów propagandowych, pozostaje najbardziej przekonującym medium ilustrującym rzeczywistość i ukazującym fakty historyczne. Celem wystawy Fragmenty Gruzji jest prezentacja ważnych momentów historycznych za pomocą gruzińskiej fotografii, które pokazują wspólnotę tego kraju w trudnych czasach. Zaprezentowane prace wykonane są przez różnych fotografów dokumentalistów, którym udało się uchwycić historię i rozwój tego kraju. Ci fotografowie reprezentują trzy pokolenia, zaczynając od ery sowieckiej aż do teraźniejszości.
Arestakes Shaanyan
Naszą prezentację warto zacząć od wprowadzenia starych zdjęć miasta Batumi wykonanych przez Arestakesa Shaanyan. Fotograf ormiańskiego pochodzenia stworzył zadziwiający cykl fotografii Batumi z lat 30. XX wieku. Wtedy Batumi było miastem portowym zamieszkanym przez różne społeczności, takie jak żydowskie, ormiańskie, rosyjskie, tureckie, które zostały uchwycone na jego zdjęciach. Kolekcja została udostępniona przez prywatnego właściciela.
Yuri Mechitov
Yuri Mechitov to artysta i fotograf dokumentalny, który rozpoczął swą karierę na początku lat 70., zainspirowany przez słynnego reżysera filmowego Sergeya Parajanova. Oprócz bycia reżyserem, Parajanov był wspaniałym artystą o wielkim wpływie na życie kulturalne Tbilisi. Jego dom był zawsze pełen gości - słynnych międzynarodowych i lokalnych artystów. W tamtych czasach stworzył wyjątkową wyspę, służącą za źródło inspiracji dla współczesnych artystów w Gruzji oraz promującą ich osobisty i artystyczny rozwój. Jego wpływ przekracza granice państw i przedziały czasowe, a Yuri Mechitov był jedną z tych osób silnie przez niego zainspirowanych.
Valery (Sasha) Mitiashvili
Kolejny artysta, Valery (Sasha) Mitiashvili, przez prawie pięćdziesiąt lat pracował głównie jako fotograf dokumentalny w gazecie Sowiecka Adżaria. Jego olbrzymie archiwum jest jednym z unikatowych i dostępnych materiałów dokumentalnych dzięki którym możemy obserwować, dzielić wartości i wyobrazić sobie czasy Związku Radzieckiego, zwłaszcza w rejonie Adżarii.
Zupełnie inne jest pokolenie młodych gruzińskich fotografów: pomimo iż brakuje w naszym kraju dobrych szkół fotograficznych, wciąż próbują oni odnaleźć swoją własną drogę ekspresji i wyrażenia tego, czego do tej pory nauczyła ich historia Gruzji. Najlepszymi przykładami kierunków, jakimi podążają młodzi twórcy są: Natela Grigaashvili, Giorgi Nakashidze oraz Daro Sulakauri. Artyści ci reprezentują różne aspekty Gruzji w swój unikalny sposób, próbując przedstawić rzeczywistości istniejące w tym kraju. Kraju, który często celebruje odmienność.
Natela Grigalashvili
Natela Grigalashvili jest prawdopodobnie jednym z najbardziej aktywnych fotografów w Gruzji. Głównym przedmiotem jej zainteresowań są gruzińskie wioski i ich mieszkańcy. Podróżuje na peryferia, do górzystych części kraju, zamieszkuje z mieszkańcami wiosek i wraz ze zdobyciem ich zaufania, tworzy wyjątkowe foto-opowieści o ich życiu.
Daro Sulakauri
Darlo Sulakauri jest skoncentrowany głównie na przedstawianiu problemów społecznych i innych problemowych kwestii, takich jak małżeństwa z nieletnimi dziewczynkami na wiejskich terenach Gruzji lub seria dokumentów zatytułowana „Czarne złoto”o starych górnikach w mieście Chiatura
Giorgi Nakashidze
Fotografie Giorgi Nakashidze stanowią odpowiedzi na trwające procesy zachodzące w kraju, zaczynając od codziennego życia w mieście aż do wyróżniających się starożytnych tradycji. Jego cykl fotografii na temat zachowanej od trzystu lat gry w piłkę zwanej Lelo Burti stała się najbardziej rozpoznawalnym dziełem wśród jego twórczości. Lelo to stara, dostępna dla wszystkich gra w piłkę (podobna do rugby), która rozgrywana jest w regionie Gruzji zwanym Guria, a dokładniej w wiosce Shukhuti. Górna i dolna część wioski staje przeciwko sobie podczas gry. Dawniej wierzono, że zwycięska drużyna zapewni wiosce lepsze plony, ale w dzisiejszych czasach, po zakończeniu meczu, zwycięska drużyna decyduje na czyj grób położyć piłkę. Jest to rodzaj pewnej rytualnej ofiary. Nawet dziś, spacerując po cmentarzu w tej wiosce, można zobaczyć wiele piłek Lelo położonych na grobach.
Większość młodych gruzińskich fotografów, pomimo współpracy z różnymi międzynarodowymi agencjami, wciąż jest zmotywowanych by pracować w Gruzji, pozostając ściśle związanymi ze swoimi korzeniami. Dzięki temu dyskursowi trzech pokoleń oraz pasji młodych artystów jasno widać, że pomimo bezustannych turbulencji w kraju, utrzymano swoje silne podstawy zbudowane przez artystyczne i intelektualne wartości i stanowi potwierdzenie w jaki wyjątkowy sposób to małe i wciąż podbijane państwo może świętować sto lat swojej niepodległości.
Data
13 lipca 2018 – 17 sierpnia 2018
Wernisaż: 13.07.2018, godz. 17.00
Miejsce
Galeria FOTO-GEN
Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław
tel. 71 344 78 40
e-mail: [email protected]
Galeria czynna
Od wtorku do soboty w godz. 10.00–-8.00; sobota-niedziela w godz. 11.00-19
Bilety
Normalny 4 zł, ulgowy 2 zł
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.