Budowano ją 21 lat, kosztowała ponad miliard złotych. Wreszcie jest! [WIDEO]
Puszczenie statku o trzy metry zajęło niespełna kwadrans. To pierwsza taka operacja w śluzie na stopniu wodnym w Malczycach. Dzięki niej o 17 kilometrów wydłuża się trasa statków, których dno zanurza się na głębokość prawie półtora metra. Uczestniczący w uroczystościach minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, zapowiedział, że wydłużenie drogi dla statków to tylko kwestia czasu.
Budowa kanałów w Malczycach kosztowała ponad miliard sto milionów złotych. Reprezentanci resortu zapewniają, że gdyby nie popełnione przed laty błędy konstrukcyjne, koszt mógł być mniejszy nawet o połowę.
To tylko fragment wieloetapowego programu modernizacji Odry. Łącznie na rzece ma się pojawić 29 takich konstrukcji, a koszt przedsięwzięcia szacuje się na kilkanaście miliardów złotych. Cały projekt skierowany jest na przeobrażenie rzeki w prężny kanał komunikacyjny. Aby to osiągnąć rzeka musi mieć odpowiednią głębokość. Dlatego w grę wchodzi nie tylko czyszczenie dna, ale również odpowiednia infrastruktura utrzymująca koryto w odpowiednim stanie. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk jest przekonany, że między innymi dzięki śluzie w Malczycach jeszcze w tym roku przywrócona zostanie czwarta klasa żeglowności na Odrze.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.