Kormorany wykluczeni - koncert multimedialny
Tym razem Kormorany w poszerzonym składzie - z Olga Chojak, Julita Charytoniuk, Joanną Skowrońską (Joanna Skovronova), Marcin Witkowski, Andrzej Hejne i Igor Gawlikowski zapraszają na wydarzenie w formie spektaklu/performance'u muzycznego, w którym porywają słuchaczy w podróż w czasie, do świata słowiańskich przodków.
Rytmy bogów, ludu pieśni
Idea projektu zrodziła się, z obserwacji zmian jakie zaszły w słowiańskich kulturach archaicznych, w wyniku przełomu cywilizacyjnego jaki nastąpił ponad tysiąc lat temu, w momencie przyjęcia przez te plemiona chrześcijaństwa. Co to oznaczało dla nich i jak wpłynęło na naszą współczesną cywilizację? Kim jesteśmy dziś, lub kim staliśmy się w wyniku tej zmiany ?
Czerpanie z kultury ludowej otwiera szerokie pole dla muzycznej interpretacji czy inspiracji. W polskim folklorze, pieśniach ludowych zawiera się świat, którego już nie ma, a który został w nich zapisany. Czując potrzebę sięgania do tego co rdzennie nasze, podejmujemy pewnego rodzaju kulturowe wyzwanie. Wyzwanie przeniesienia unikalnego pradawnego bytu, kodu w czasy nam obecne.
Kormorany - Wykluczeni oddają nam świat i ziemię z czasów człowieka partycypacyjnego. Człowieka w boskim cyklu stwarzania, narodzin, życia i śmierci, który jest częścią otaczającej go przyrody.
Po przyjęciu przez Słowian chrześcijaństwa, nie zachowało się prawie nic z naszej słowiańskiej mitologii, mimo że doskonale ma się mitologia krajów, od których Ewangelię przyjęliśmy. Oznacza to dla nas tyle, że póki mamy dostęp do żywych źródeł - np. archaicznych pieśni Polesia przekazywanych z pokolenia na pokolenie, czy do badawczego dorobku Oskara Kolberga - szukamy inspiracji w tym co z pradawnych czasów pozostało i jest oryginalne dla naszej słowiańskiej kultury.
Wykluczeni nie są jednak następną odsłoną prezentacji muzyki folk, ani też zespołu ludowego. W tym ujęciu stanowią multimedialny performance, którego część jest inspirowana pradawnymi archaicznymi pieśniami lub takimi właśnie technikami ich wykonania.
Projekt składa się z 12 utworów, a ich ilość jest nawiązaniem do kosmologicznego rytuału stwarzania, żywiołów, agrarnego cyklu wegetacji, zbiorów, zamknięcia roku i odrodzenia - swego rodzaju niedokończonego, urwanego kalendarza.
Muzyka jest tu kluczowym elementem prowadzenia narracji, a różne rodzaje użytych technik wykonawczych (od zabiegów sonorystycznych, klasycznej kompozycji do improwizacji) kładą akcent na przemianę funkcji jaką dany utwór ma spełniać w całej formie dzieła.
Napięcie między tradycją a nowoczesnością, między uwolnionym brzmieniem a słowiańskim śpiewem, między pierwotnym obrzędem a widowiskiem, między tym gdzie jesteśmy i co zyskaliśmy, a tym co być może utraciliśmy - tworzy muzyczną dramaturgię, choreograficzną i wizualną spójność
- Krzysztof Konik Konieczny - viola, gitara, drumla, digiridoo, ogród różności.
- Jacek Tuńczyk Fedorowicz - gitara, bas, drumla, digiridoo, misy, pukafony, ogród różności
- Piotr Bluesmen Jankowski - gitary, głosy, ogród różności
- Artur Gaja Krawczyk - bębny, gazofon, melodyka
- Marcin Witkowski - perkusja, perkusja preparowana.
- Andrzej Heniu Hejne - rhodes, korg, głos, słowo
- Igor Gawlikowski - gitara, gitara preparowana, komputer, głos
- Olga Chojak - wokal
- Joanna Skowrońska- wokal
- Julita Charytoniuk - wokal
- Alicja Pietrucka - video
- Bartek Góra - dźwięk
CS Impart
Poniedziałek 28.05.2018 Duża Scena godz. 20.00
Bilety 30 PLN
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.