Znika parking w centrum Wrocławia
Z pierwszymi dniami maja przy wrocławskiej operze zniknie parking. To co prawda prywatne przedsiębiorstwo, które dzierżawiło ten teren od Opery, ale korzystało z niego wielu przyjeżdżających autokarami turystów. Jego likwidacja przede wszystkim nie podoba się organizatorom wycieczek i miejskim przewodnikom. Wielu z nich pracę miało zorganizowaną właśnie pod ten parking, co tłumaczy przewodnik Norbert Kulpiński:
Stare miasto było zawsze ostatnim punktem zwiedzania. Z rynku każdy w pięć minut mógł się dostać na ten parking. Teraz zostaje nam postój na Ofiar Oświęcimskim i nic więcej.
Teraz sytuacja wygląda we Wrocławiu tak, że miejsc, w którym autokary mogą stanąć na dłużej, w okolicy ścisłego centrum jest niewiele. Oprócz Ostrowa Tumskiego i parkingu koło Panoramy Racławickiej alternatywy za bardzo nie ma. Parkingi na Ofiar Oświęcimskich i obok Heliosa dają opcję w zasadzie tylko ekspresowego wysadzenia i umożliwienia wejścia turystom. W przeciwnym razie autokarów przybywa, to generuje korki i złość kierowców. Tymczasem są tacy turyści i nie jest to mała grupa, który czasu potrzebują więcej. - Tłumaczy Norbert Kulpiński:
Mamy bardzo dużo gości - seniorów, którzy odwiedzają miasto punktowo, czyli zatrzymujemy się przy konkretnych miejscach. Takie osoby nie są w stanie dojść na przykład z Ostrowa Tumskiego.
Właśnie dlatego wspomniana ulica ofiar Oświęcimskich, przy której są 3 miejsca dla autokarów, dla wielu wycieczek nie jest dobrą alternatywą. - Wystarczy, że ktoś nielegalnie zaparkuje na takim miejscu samochód osobowy, co jest tam normą, albo miejsca są zajęte, w kilkadziesiąt sekund robi się tam korek sięgający placu Dominikańskiego - dodają inni przewodnicy.
Skoro Wrocław jest miastem turystycznym, a polityka miasta jest właśnie kierowana tak, żeby tych atrakcji dla turystów było sporo, co zatem z niezbędną infrastrukturą? Zapytaliśmy o to w magistracie. Rzecznik prezydenta Wrocławia Arkadiusz Filipowski zapewnił, że urząd reaguje na potrzeby organizatorów wycieczek:
W ramach rozmów z przewodnikami i tour-operatorami my udostępniamy przestrzenie miejskie, na których można wysadzić turystów i odjechać dalej i tych miejsc jest coraz więcej. Przykładem może być tu ulica Ofiar Oświęcimskich, teren pod Narodowym Forum muzyki, najnowszy wniosek dotyczy ulicy Białoskórniczej, skąd do rynku jest bardzo blisko.
Arkadiusz Filipowski dodaje też, że autokary mogą bezpłatnie parkować nieopodal Wybrzeża Słowackiego i stamtąd podjeżdżać po turystów. - Dotąd było tam czternaście miejsc, teraz stworzyliśmy kilka dodatkowych - tłumaczy Filipowski.
Co w miejsce parkingu? Opera ogłosiła przetarg na rozbudowę swoich pomieszczeń. Co ma tam powstać, o tym w grudniu mówił dyrektor - Marcin Nałęcz-Niesiołowski:
Jesteśmy tuż przed rozpoczęciem rozbudowy Opery Wrocławskiej, najpierw o przestrzeń magazynową i będzie to pierwszy etap, w drugim etapie będziemy budować sale prób dla chóru, baletu itd.
W komunikacie dotyczącym przetargu możemy przeczytać, że wartość prac oszacowano na ponad 16 milionów złotych, więcej na ten temat dowiemy się w środę, kiedy to władze opery ma zwołać oficjalne spotkanie w tej sprawie. Więcej na temat planów opery na ten rok można przeczytać tutaj.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.