Wrocław: Tramwaj Popowice? Otworzyli oferty, ale cena zbyt wysoka
Do inwestycji dokładają się także kolejarze i deweloperzy. Prace miały rozpocząć się wiosną, tak aby tramwajami po nowych torach pasażerowie mogli pojechać już za dwa lata.
Co dalej - tłumaczy Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje:
Nowa linia tramwajowa będzie przebiegała od skrzyżowania ulic Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej przez most Dmowskiego, Długą, Starogroblową i Popowicką do skrzyżowania z Milenijną i Pilczycką.
Powstanie 9 nowych nowych przystanków i 2 węzły przesiadkowe:
1. Dmowskiego – przystanek tramwajowy i autobusowy
2. Długa – przystanek tramwajowy
3. Poznańska – zintegrowany węzeł przesiadkowy
4. Politechnika – przystanek autobusowo-tramwajowy
5. Popowice stacja kolejowa – zintegrowany węzeł przesiadkowy
6. Popowice przystanek tramwajowy, przystanek autobusowy
7. Białowieska przystanek tramwajowy
8. Rysia przystanek tramwajowy
9. Wejherowska przystanek autobusowo-tramwajowy
Dzięki budowie tramwaju przez Popowice:
- mieszkańcy Popowic będą mieli połączenie z Dworcem głównym
- mieszkańcy Kozanowa i Popowic będą mieli nowe połączenie z pl. Grunwaldzkim
- poprawimy niezawodność systemu i odciążymy ul. Legnicką
- 5,4 km nowych i przebudowanych dróg
- 17 przebudowanych skrzyżowań
- 5,7 nowych lub przebudowanych ścieżek rowerowych
Po pierwszej inwentaryzacji na etapie planowania projektu wiele drzew zakwalifikowano do wycinki. Jednakże dzięki staraniom Departamentu Zrównoważonego Rozwoju udało się zmniejszyć tę liczbę do ok. 200 drzew. Przy współpracy z Radą Osiedla zrekompensujemy ten ubytek i posadzimy 400 nowych drzew. Warto też wspomnieć, że cześć torowiska będzie zielona, podobnie jak na torowisku na Kozanów (tam gdzie torowisko nie będzie współdzielone z autobusem, np. pod wiaduktem).
Planowane rozpoczęcie inwestycji to I kwartał 2018 roku a zakończenie w 2019 roku.
Linia tramwajowa przez Popowice będzie spełniała 2 ważne aspekty. Po pierwsze pozwoli na zwiększenie dostępności linii tramwajowych dla mieszkańców Popowic i Szczepina a po drugie poprawi system komunikacyjny nie tylko tramwajowy ale także drogowy uzupełniony o ścieżki rowerowe – powiedziała Monika Kozłowska – Święconek – dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności.
W najbliższych latach miasto planuje zakup nowoczesnego taboru (56 tramwajów i 110 autobusów z nowoczesnymi silnikami EURO 6). Do tego przygotowany zostanie program na zakup osiemdziesięciu w 100 proc. niskopodłogowych tramwajów oraz budowę nowej zajezdni tramwajowej, która zostanie zlokalizowana przy ul. Szczecińskiej (nieopodal przecięcia torów kolejowych z AOW). Ponadto, w ramach inwestycji w linie tramwajowe, do roku 2022 pojawi się ponad 14 km nowych tras.
Plany rozwoju komunikacji tramwajowej wpisane są we Wrocławski Plan Tramwajowy. To szkielet rozbudowy i integracji komunikacji miejskiej z koleją aglomeracyjną. WPT opisuje aż 60-70 km nowych tras (około 40 zadań inwestycyjnych) do realizacji w horyzoncie przekraczającym najbliższe 20-lecie.
Obecnie trwają przygotowania do budowy kilkunastu kilometrów nowych torowisk – Hubska – już rozpoczęta, Nowy Dwór i teraz Popowice. To zadania na najbliższe trzy lata, ale plany sięgają znacznie dalej. Do 2022 roku planowa jest budowa torowisk na Swojczyce i Ołtaszyn, czyli kolejne kilkanaście kilometrów. To dopiero początek nowych inwestycji.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.