Boją się hałasu i chcą ekranów akustycznych na Biskupinie
W oparciu o uchwałę Rady Osiedla Biskupin-Sępolno-Bartoszowice-Dąbie z dnia 8 listopada 2017, w związku z planowaną przez Miasto budową Alei Wielkiej Wyspy, zwracamy się z wnioskiem do Pana Prezydenta o rozważenie budowy ekranów akustycznych wzdłuż ulicy 8 Maja i/lub wdrożenia innych możliwych technicznie, finansowo oraz formalnie rozwiązań pozwalających zminimalizować efekt akustyczny Alei Wielkiej Wyspy na jej odcinku przebiegającym równolegle do ul. 8 Maja - napisała RO do prezydenta Dutkiewicza.
16 października do Rady Osiedla wpłynął podpisany przez kilkadziesiąt osób wniosek mieszkańców Sępolna (podpisy nadal są zbierane, więc ich liczba do dziś mogła ulec zmianie). - Zwrócono się do nas o interwencję w sprawie wykonania m.in. ekranów akustycznych po obu stronach drogi, przejść dla zwierząt na wysokości ul. 8 Maja oraz pasa zakrzaczeń i zadrzewień wzdłuż całej trasy dla zmniejszenia efektu smogu. 8 listopada podczas 8 sesji Rady Osiedla podjęliśmy uchwałę o uznaniu za zasadne, by inwestor rozpatrzył ten wniosek w zakresie zgodnym z obowiązującymi przepisami oraz nie powodującym wstrzymania realizowanej inwestycji - mówi Maciej Wołodko z tamtejszej Rady Osiedla.
Mając na uwadze, że część zgłoszonych przez mieszkańców postulatów nie może zostać zrealizowana w ramach realizacji przetargu „02090 – Budowa Alei Wielkiej Wyspy we Wrocławiu” oraz uznając za szczególnie zasadne obawy mieszkańców ulicy 8 Maja dotyczące przewidywanego wzrostu poziomu hałasu po wybudowaniu Alei Wielkiej Wyspy, zwracamy się do Pana Prezydenta z wnioskiem o zainicjowanie działań na rzecz zagwarantowania mieszkańcom ul. 8 Maja rozwiązań pozwalających na zminimalizowanie odczuwalnego hałasu drogowego - czytamy z kolei w piśmie wysłanym do prezydenta miasta.
Uzasadnienie Rady Osiedla
Dopuszczalny poziom hałasu na terenie zabudowy wielorodzinnej przy u. 8 Maja wynosi 68 dB. Z danych Systemu Informacji Przestrzennej Wrocławia wynika, że wartości te przekraczane są już obecnie. Hałas drogowy LDWN na ulicy Mickiewicza w rejonie skrzyżowania z ulicą 8 Maja kształtuje się na poziomie 70-75 dB, również powyżej dopuszczanej przepisami normy. Planowana Aleja Wielkiej Wyspy będzie drogą o kategorii ruchu KR-4 – takiej samej jak ulica Mickiewicza i będzie przebiegać równolegle do ulicy 8 Maja, w niewielkiej odległości od zabudowy wielorodzinnej.
W naszej ocenie, w rejonie ulicy 8 Maja nie sposób jednoznacznie wykluczyć powstania hałasu skumulowanego z ulic Mickiewicza oraz Alei Wielkiej Wyspy. Uwzględnienie w inwestycji rozwiązań chroniących mieszkańców ul. 8 Maja przed skumulowanym hałasem byłoby działaniem dalekowzrocznym i bardzo pożądanym przez lokalną społeczność. Warto zwrócić także uwagę, że obecne normy hałasu w Polsce należą do wyjątkowo liberalnych.
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by hałas drogowy LDWN nie przekraczał poziomu 55 dB. Uciążliwość hałasu w przedziale 63-70 dB określana jest jako duża. Zwróciła na to uwagę m.in. Najwyższa Izba Kontroli w raporcie „Ochrona mieszkańców dużych miast przed hałasem” z dnia 24.06.2014, pisząc m.in. że „Zakres od 60 do 75 dB wywołuje już zmiany w akcji serca, co prowadzi do skoków ciśnienia i zaburzeń oddychania. Ekspozycja na taki poziom hałasu podwyższa znacznie ryzyko wystąpienia zawału serca.”
Zdajemy sobie sprawę, że w warunkach wielkiego miasta, zmniejszenie ekspozycji mieszkańców na długotrwały hałas jest często niemożliwe. Tym intensywniej powinniśmy zabiegać jednak o jego redukcję w lokalizacjach stwarzających ku temu warunki i możliwości. W przypadku ulicy 8 Maja planowana jest rezerwa terenu pod budowę ekranów akustycznych. Apelujemy do Pana Prezydenta o wykorzystanie tej rezerwy.
Losy przetargu na AWW
Planowane na 23 listopada otwarcie ofert zostało przesunięte na grudzień. Wszystko to z powodu ogromnego zainteresowania przetargiem.
Jak poinformował rzecznik Wrocławskich Inwestycji, Marek Szempliński wpłynęło około 500 pytań od zainteresowanych złożeniem oferty. Urzędnicy nie zdążą zatem na czas odpowiedzieć na wszystkie z nich. Stąd decyzja o przesunięciu terminu składania ofert do 15 grudnia.
Aleja Wielkiej Wyspy to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych Wrocławia. Droga wraz z mostem Wschodnim ma połączyć ulicę Krakowską z Wielką Wyspą, czyli z Biskupinem i Sępolnem. Budowa ma się rozpocząć w połowie 2019 roku i zakończyć na początku 2021 roku.
Cały koszt inwestycji finansowanej z budżetu miasta ma wynieść około 230 milionów złotych.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.