Wrocław: Inwencja i naśladownictwo - nowa wystawa Muzeum Narodowego [ZOBACZ]
Dzieła podzielone są na dwie części pierwsza to grafiki oryginalne, oparte na autorskich pomysłach artystów. Druga to graficzne reprodukcje i nowe interpretacje istniejących już prac:
- Zdarza się, że jedna praca była odbijana z kilku płyt. Rekordowa ilość to odbitka z dziesięciu płyt, przedstawienie sądu ostatecznego według Michała Anioła z Kaplicy Sykstyńskiej - mówi kurator wystawy, Izabela Żak.
Prezentowane dzieła nie tworzą jednolitej całości, ale świetnie pokazują, jak zróżnicowana była nowożytna i XIX wieczna włoska grafika.
- Nie da się w jednym zdaniu opisać dawnej grafiki włoskiej. Sceny nawiązujące do antycznej grecko-rzymskiej mitologii, sceny religijne, przedstawienia alegoryczne, personifikacje, pejzaże wykonywane przy pomocy technik graficznych - dodaje Izabela Żak.
Wystawę będzie można oglądać do 17 grudnia.
Więcej o wystawie:
Prezentacja bogatej kolekcji włoskich rycin XVI-XIX w. będzie okazją do poznania i podziwiania różnorodności tematów oraz wirtuozerii technicznej dawnej sztuki graficznej. Pokazana zostanie grafika oryginalna, oparta na własnych pomysłach, w dużej mierze autorstwa malarzy rytowników. Pośród tych prac znajdziemy dzieła artystów z XVI-wiecznej Bolonii – Giulia Bonasonego i Agostina Carracciego, mistrzów XVII-wiecznej akwaforty, takich jak Giovanni Benedetto Castiglione, Pietro Testa, Salvatore Rosa czy Stefano Della Bella, a także przykłady motywów pejzażowych głównie z XVII i XVIII w. w interpretacji m.in. Marca Ricciego, Giuseppe Vasiego i Giovanniego Battisty Piranesiego. Zaprezentowana zostanie również grafika reprodukcyjna, odtwarzająca przede wszystkim wzory malarskie.
W tej części wystawy będzie można podziwiać różne techniki służące uzyskaniu efektu doskonałej imitacji rysunku lub malowidła: m.in. na przykładzie XVI-wiecznych miedziorytów Marcantonia Raimondiego i jego uczniów, drzeworytów światłocieniowych XVI i XVII w. autorstwa Antonia da Trento czy Bartolomea Coriolana, czy też dzieł wykonanych techniką punktowaną, która zdominowała twórczość Francesca Bartolozziego.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.