Wrocław: Inwencja i naśladownictwo - nowa wystawa Muzeum Narodowego [ZOBACZ]

Kamila Januszko, BT | Utworzono: 2017-10-16 17:40 | Zmodyfikowano: 2017-10-16 17:40

Dzieła podzielone są na dwie części pierwsza to grafiki oryginalne, oparte na autorskich pomysłach artystów. Druga to graficzne reprodukcje i nowe interpretacje istniejących już prac:

- Zdarza się, że jedna praca była odbijana z kilku płyt. Rekordowa ilość to odbitka z dziesięciu płyt, przedstawienie sądu ostatecznego według Michała Anioła z Kaplicy Sykstyńskiej - mówi kurator wystawy, Izabela Żak.

Prezentowane dzieła nie tworzą jednolitej całości, ale świetnie pokazują, jak zróżnicowana była nowożytna i XIX wieczna włoska grafika.

- Nie da się w jednym zdaniu opisać dawnej grafiki włoskiej. Sceny nawiązujące do antycznej grecko-rzymskiej mitologii, sceny religijne, przedstawienia alegoryczne, personifikacje, pejzaże wykonywane przy pomocy technik graficznych - dodaje Izabela Żak.

Wystawę będzie można oglądać do 17 grudnia.

Więcej o wystawie:

Prezentacja bogatej kolekcji włoskich rycin XVI-XIX w. będzie okazją do poznania i podziwiania różnorodności tematów oraz wirtuozerii technicznej dawnej sztuki graficznej. Pokazana zostanie grafika oryginalna, oparta na własnych pomysłach, w dużej mierze autorstwa malarzy rytowników. Pośród tych prac znajdziemy dzieła artystów z XVI-wiecznej Bolonii – Giulia Bonasonego i Agostina Carracciego, mistrzów XVII-wiecznej akwaforty, takich jak Giovanni Benedetto Castiglione, Pietro Testa, Salvatore Rosa czy Stefano Della Bella, a także przykłady motywów pejzażowych głównie z XVII i XVIII w. w interpretacji m.in. Marca Ricciego, Giuseppe Vasiego i Giovanniego Battisty Piranesiego. Zaprezentowana zostanie również grafika reprodukcyjna, odtwarzająca przede wszystkim wzory malarskie.



W tej części wystawy będzie można podziwiać różne techniki służące uzyskaniu efektu doskonałej imitacji rysunku lub malowidła: m.in. na przykładzie XVI-wiecznych miedziorytów Marcantonia Raimondiego i jego uczniów, drzeworytów światłocieniowych XVI i XVII w. autorstwa Antonia da Trento czy Bartolomea Coriolana, czy też dzieł wykonanych techniką punktowaną, która zdominowała twórczość Francesca Bartolozziego.

 


Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.