Środa Śląska inwestuje w autobusy elektryczne
– To strategiczny i historyczny moment dla naszej Gminy, którego efekty mieszkańcy zobaczą już wkrótce i będą mogli korzystać z gminnej komunikacji zbiorowej dopasowanej do ich potrzeb. Cieszy też fakt, iż przetarg wygrała firma z polskim kapitałem. Dzięki temu wspieramy polski biznes i polską myśl technologiczną, a środki na to pozyskaliśmy z UE – komentował podpisanie kontraktu z firma Ursus Bus Adam Ruciński, Burmistrz Środy Śląskiej.
Umowę, na podstawie której trzy pojazdy pojawią się w Środzie Śląskiej w listopadzie tego roku, podpisano 26 lipca br. w Urzędzie Miejskim w Środzie Śląskiej w obecności przedstawicieli Rady Miejskiej, liderów projektu ze strony Wydziałów Urzędu Miejskiego i przedstawicieli lokalnych mediów.
– Jesteśmy młodą, szybko rozwijającą się firmą, która łączy i wykorzystuje doświadczenia swoich firm macierzystych: URSUS S.A. i AMZ-KUTNO SA. Aktualnie dostarczamy autobusy elektryczne dla Warszawy, w Środzie Śląskiej pojawi się podobny, nieco krótszy model. Zastosowana w nim technologia pozwoli na przejechanie ok. 190 km na jednym ładowaniu, dostarczymy też miastu trzy stacje dokujące – wyjaśniał Piotr Nita, Prezes Zarządu Ursus Bus SA.
Ursus City Smile 10m – to model autobusów, którego nie ma jeszcze żadne polskie miasto. Środa Śląska będzie jednak pionierem nie tylko z tego powodu, gdyż jako pierwszy tej wielkości samorząd w Polsce zdecydowała się na wprowadzenie autobusów elektrycznych w gminnej komunikacji zbiorowej. Tuż przed podpisaniem umowy między Urzędem Miejskim w Środzie Śląskiej a Ursus Bus SA ten ważny dla gminy krok komentował prof. Piotr Wrzecioniarz z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej, uznany w świecie specjalista z zakresu elektromobilności:
- Środa Śląska robi bardzo ważny, pierwszy taki krok w Polsce. Pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej popularne, ale przede wszystkim są przyjazne środowisku, są tanie w eksploatacji i mają niską awaryjność. Gratuluję Państwu tego przełomowego kroku i cieszę się, że został on postawiony na Dolnym Śląsku, ponieważ otwiera to możliwość prowadzenia badań nad elektromobilnością w systemie miejskim bardzo blisko wrocławskiego ośrodka.
Wartość podpisanej umowy to prawie 6,5 mln zł (brutto). Całkowita wartość realizowanego w tym roku pierwszego etapu projektu utworzenia i uruchomienia gminnej komunikacji autobusowej w gminie Środa Śląska to ponad 8,4 mln zł, z czego ponad 5,8 mln zł pochodzić będzie ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020. Na podpisanie umowy zaproszeni zostali również radni Rady Miejskiej. Radni wraz z przedstawicielami mediów chętnie zadawali pytania gościom, którzy wyczerpująco wyjaśniali każdą z kwestii.
Gminna komunikacja zbiorowa jest odpowiedzią na liczne wnioski mieszkańców wskazujące na problem niewystarczającej dostępności komunikacji publicznej na terenie miasta i gminy. Dzięki 85% wsparciu środków zewnętrznych gmina zakupi w pierwszym etapie: 3 autobusy elektryczne klasy midi, 3 autobusy z napędem diesel klasy mini oraz 3 minibusy elektryczne wolnobieżne, które będą obsługiwały linie miejskie. Dwa z trzech tegorocznych przetargów na autobusy i busy już rozstrzygnięto, aktualnie trwa procedura wyłonienia dostawcy minibusów wolnobieżnych do przewozów po mieście.
Komunikacja zbiorowa w etapie pierwszym obejmie swoim zasięgiem północną część gminy oraz miasto Środa Śląska. W pierwszej fazie projektu uruchomione zostaną 4 linie autobusowe łączące miasto ze stacją kolejowa PKP i z miejscowościami na północy gminy (Szczepanów, Święte, Komorniki, Przedmoście, Rzeczyca, Brodno, Słup, Lipnica, Zakrzów i Kobylniki) oraz z dwiema podstrefami Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Komorniki i Święte. Dodatkowo uruchomione zostaną trzy linie miejskie w Środzie Śląskiej – linia A, B i C, które łączyć będą ze sobą osiedla peryferyjne z centrum miasta Docelowo zaplanowano uruchomienie komunikacji autobusowej na całym obszarze gminy. Drugi etap projektu dotyczący południowej części gminy ma być uruchomiony we wrześniu 2018, po zakupie pozostałych autobusów i busów oraz zatrudnieniu kierowców.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.