Wystawa: The Use | Vasyl Savchenko
The Use | Vasyl Savchenko
Słowo „użycie” ma dla artysty charakter dychotomiczny. Jako proces, w którym korzystamy z rzeczy dla osiągnięcia wyniku jest ono pozytywne, „użycie” prowadzi nas do celu. Z drugiej strony, jego negatywne rozumienie wiąże się z wykorzystaniem, eksploatacją i brakiem nagrody za poświęcenie.
Vasyl Savchenko odkrywa dla siebie jeszcze jedno znaczenie tego słowa. Jest to forma najlepszej pracy dla wykorzystania jak największej ilości myśli, pomysłów i materiałów. Wszystko jest w użyciu, zatem nie pozostają żadne odpady i śmieci. Nie ma części zamiennych i nadmiernych szczegółów, każdy element jest ważny dla rozwoju procesów i doświadczeń – taka jest ideologia artysty.
Prezentowane podczas wystawy prace zainspirowane zostały właśnie tą filozofią. To co zaczęło się w nich jako czysty eksperyment koloryzacji, zakończyło się głębokim studium myśli. Podczas tworzenia artysta używa ciała, korzysta z jego części jako metafory wojny oraz by zobrazować rozpad wszystkiego na kawałki. Przemoc informacyjna, presja społeczna czy stereotypowe granice w obecnym świecie stwarzają konkretne pomysły, osobowości, zwyczaje, poglądy. Postrzega się je czasem jako drobne i nieistotne. Wszelkie nadmiary rozumiane są najczęściej jako elementy niewygodne, których trzeba się pozbyć, odrzucić je. Artysta zbiera je i rozwija ich możliwości.
Ekspozycja prezentuje dzieła powstałe w ciągu ostatnich dwóch lat. Należą one do różnych cykli, ale wciąż odnoszą się do tej samej idei. Eksperymenty i długotrwałe prace nad kolorem, kształtem, pozycją, nasyceniem czy równowagą cieni sprowokowały artystę do przemyślenia wszystkiego co wiedział o sztuce zarówno w aspekcie technicznym jak i wizualnym. Zbiór czternastu dzieł sztuki rozpoczyna się od dwóch klasycznych mezzotintów reprezentujących główną ideę zmagania się z nadmiarem. Głównym motywem jest tu frustracja i gniew prowadzące do autodestrukcji jednostek. Ostatecznie jednak artysta proponuje alternatywę, która urzeczywistnia się we wspaniałym odrodzeniu zdegradowanych elementów. Prezentuje zatem kombinacje będące feerią kolorów, pomysłów i kompozycji tworząc silną myśl, że nic nie powinno być porzucone i zapomniane.
Wernisaż wystawy "The Use" 22 czerwca w Klubokawiarni Mleczarnia
Vasyl Savchenko – urodzony w 1994 roku we Lwowie, gdzie rozpoczął edukację artystyczną w Narodowej Akademii Sztuki. Od 2015 roku studiuje na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Grafiki. Od 2009 roku brał udział w ponad 40 międzynarodowych festiwalach, ekspozycjach i rezydencjach oraz pięciu autorskich projektach.
Bryły Platona to wspólna inicjatywa Galerii Sztuki Platon oraz Klubokawiarni Mleczarnia pod patronatem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, mająca na celu wyróżnienie i uhonorowanie młodych debiutujących twórców.
Przedsięwzięcie skierowane jest do studentów i młodych absolwentów kierunków artystycznych uczelni wyższych z całej Polski. Jest to inicjatywa społeczna, której celem jest promocja i edukacja debiutujących twórców w zakresie funkcjonowania na rynku sztuki i późniejszej działalności artystycznej. Doświadczenie organizatorów pozwala przekazać młodym artystom kapitał profesjonalnej wiedzy w zakresie budowania marki, stabilnej pozycji i wiarygodności oraz sukcesywnego rozwoju na rynku sztuki.
Projekt w swoim założeniu ma wyłonić spośród grona zgłaszających się kandydatów uczelni artystycznych wybitne talenty i umożliwić debiutantom zaprezentowanie swojej twórczości podczas indywidualnej wystawy. Jest to projekt cykliczny, w czasie którego co roku wyłanianych będzie przez komisję kwalifikacyjną dziesięciu finalistów. Wyjątkowy charakter przedsięwzięcia podkreśla fakt , że każdy z dziesięciu wyróżnionych artystów będzie uhonorowany indywidualną wystawą w Klubokawiarni Mleczarnia. Spośród 10 finalistów niezależne Jury wytypuje laureata nagrodzonego finałową wystawą wraz z uroczystym wernisażem w Galerii Sztuki Platon. Laureat zostanie zaproszony do ścisłego grona artystów reprezentowanych przez Galerię i będzie to dla niego jednocześnie pierwsza możliwość zaistnienia na komercyjnym rynku sztuki.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.