Wrocław: Urzędnicy pracują nad uchwałą krajobrazową. Ma być piękniej - nie tylko w centrum
Wrocławscy urzędnicy biorą się za miejską przestrzeń - nie tylko w ścisłym centrum. Zielone światło dla zmian dała podpisana dwa lata temu przez ówczesnego prezydenta Bronisława Komorowskiego ustawa krajobrazowa, która miała pomóc samorządowcom w walce ze szpecącymi krajobraz reklamami.
– Ustawa wprowadziła nowe przepisy umożliwiające kompleksowe uporządkowanie i ustalenie zasad umieszczania reklam w przestrzeni miejskiej, a także małej architektury – mówi Piotr Fokczyński, architekt miasta.
Jak podkreśla Beata Urbanowicz, koordynator projektu plastycznego wystroju miasta, nowe przepisy nie będą powieleniem regulacji z obszaru parku kulturowego, które obowiązują od 2015 roku (patrz ramka). – Zróżnicowane obszary urbanistyczne na terenie miasta wymagać będą odpowiednio opracowanych zapisów dostosowanych do ich funkcji i charakteru. Jednak już dziś wiemy, że same zapisy (zakazy, ograniczenia czy dopuszczenia) to jeszcze nie wszystko. To dopiero początek przygotowań do porządkowania – dodaje Beata Urbanowicz.
W kwietniu 2015 roku we Wrocławiu weszła w życie uchwała o Parku Kulturowym Na powierzchni ponad 200 hektarów - od Ostrowa Tumskiego po plac Kościuszki zabytkowe elementy budynków nie mogą być zasłonięte, witryny sklepowe mają być wolne od nachalnych reklam, a szyldy najlepiej uzgadniać z konserwatorem zabytków. "Park Kulturowy „Stare Miasto”, to obszar centrum Wrocławia (Starego Miasto i Wyspy Odrzańskie, a także pl. Kościuszki), który jako historyczna i kulturowa kolebka Wrocławia podlega szczególnej ochronie. Przyjęta przez Radę Miejską Wrocławia uchwała zakłada ochronę krajobrazu kulturowego parku oraz uporządkowanie, zachowanie i właściwe kształtowanie krajobrazu kulturowego i historycznego charakteru najstarszej części miasta. Na obszarze parku zakazane jest m.in. umieszczanie na budynkach nośników reklamowych, chyba że zostały dopuszczone przez konserwatora zabytków. Zostały także określone zasady dotyczące witryn, otworów okiennych, balkonów czy miejsc prowadzenia handlu. Utworzenie parku kulturowego wynika z troski o wizerunek miasta. Uporządkowanie serca miasta przyczyni się do polepszania warunków prowadzenia działalności reklamowej. Na ograniczeniu wielkości i liczby reklam skorzystają wszyscy przedsiębiorcy, bowiem oddziaływanie pozostałych reklam będzie większe niż obecnie (nadmiar reklam w przestrzeni publicznej wywołuje chaos, w wyniku którego poszczególne reklamy przestają być zauważane). (...) - informowali wtedy urzędnicy" |
Urzędnicy zaczynają od konsultacji z mieszkańcami - TUTAJ można wypełnić ankietę. "Chcemy poznać wasze oczekiwania dotyczące ochrony krajobrazu we Wrocławiu. Związane to jest z przystąpieniem do stworzenia miejskich zasad dotyczących szyldów, reklam, małej architektury (np. ławek, koszy na śmieci, itp.) oraz ogrodzeń. Wypełniona ankieta będzie pomocna podczas prac nad uchwałą krajobrazową Wrocławia" - czytamy we wstępie.
– Liczymy na szeroki udział wrocławian w tych konsultacjach. Zebrane opinie i wskazówki będą dla nas stanowiły doskonałe uzupełnienie materiału analitycznego i pomogą przy ustaleniu ostatecznego kształtu przygotowywanej uchwały – podkreśla Piotr Fokczyński.
Ankietę można wypełnić do czerwca. Później planowane są spotkania z firmami, osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, zarządcami nieruchomości, spółdzielniami i radami osiedli. Projekt uchwały ma być gotowy w IV kwartale 2017 roku.
Łódź jako pierwsza
Miasto zostało podzielone na trzy strefy: zero (ścisłe centrum, czyli ul. Piotrkowska, która już wcześniej miała status parku kulturowego), pierwsza (historyczne centrum) i drugą (reszta miasta). Im bliżej centrum, tym rygory większe - na ul. Piotrkowskiej jest zakaz wieszania dużych reklam, nieco dalej mogą wisieć tylko nieduże podświetlane tablice typu citylight. Wielkoformatowe zostały przeniesione wyłącznie do strefy nr 2.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.