Takie cuda mogły jeździć po Wrocławiu! Kilkanaście lat temu
Na Retro TVP3 Wrocław - coraz prężniej rozwijającym się kanale z archiwalnymi filmami telewizji wrocławskiej - trafiliśmy na materiał z 1999 roku:
"Wyposażony zostanie w urządzenia elektroniczne, takie jak ekrany wideo, które będą informowały pasażerów o następnym przystanku, trasie czy programach kinowych oraz lokalnych imprezach" - słyszymy na filmie.
Wczuwając się w rolę ówczesnego pasażera komunikacji miejskiej we Wrocławiu, który taki materiał oglądał, przychodzi na myśl tylko jedno: science fiction! I częściowo byłaby to uprawniona refleksja, bo chodziło o naszą wrocławską fabrykę, tyle że odbiorca nie był już nawet z Polski.
Mowa o wrocławskim przedsiębiorstwie Adtranz Pafawag przygotowującym się do rozpoczęcia produkcji nowoczesnego tramwaju o nazwie Incentro. Jak mówił ówczesny prezes tego przedsiębiorstwa, pierwsze zamówienie realizowane było dla... Francji.
Ale dodawał też: - Myślę, że w roku następnym mamy szansę zrealizować je dla Polski.
Wtórowała mu zresztą, także w 1999 roku "Gazeta Wyborcza Wrocław", gdzie Radosław Krąpiec pisał tak:
"Niewykluczone, że w przyszłości wozy jeździć będą również po stolicy Dolnego Śląska. Wczoraj swą nową ofertą ADtranz Pafawag przedstawił we Wrocławiu pracownikom z dziewięciu przedsiębiorstw komunikacji miejskiej z całego kraju, m.in. z MPK Wrocław (...)" [GW Wrocław nr 66, wydanie z dnia 19/03/1999]
Tyle faktów. Dziś, po kilkunastu latach próbowaliśmy dopytać, czy miasto i MPK miały jakikolwiek plan, związany z zakupem tych tramwajowych ferrari, czy może były to tylko i wyłącznie pobożne nadzieje. Niestety, ani wieloletni pracownicy wrocławskich urzędów związanych z komunikacją zbiorową, ani pasjonaci nie pamiętają niczego takiego. Nawet słysząc o materiale filmowym byli zdziwieni.
Cóż, najprawdopodobniej wszystko rozbiło się o cenę. Z Retro TVP3 Wrocław dowiadujemy się, że jeden tramwaj kosztował wtedy 4 mln zł. Ale tramwaj zwyczajny, taki nasz, swojski. Dzisiejsze pojazdy komunikacji miejskiej znacznie różnią się od tych z 1999 roku. Nie ma co prawda Incetro, są za to Skody, Pesy czy Moderusy.
Ale i tak szkoda... :)
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.