Po latach wróci połączenie kolejowe między Wrocławiem a Świdnicą przez Sobótkę oraz z Legnicy do Dzierżoniowa
Jest kolejna deklaracja oraz podpisana umowa intencyjna w sprawie rewitalizacji linii kolejowej z Wrocławia do Świdnicy. Choć mieliśmy jeździć nią już w tym roku, to jednak termin rozpoczęcia prac przy przebudowie trasy kilka razy się wydłużał.
- Dziś wszystko wskazuje na to, że ostatecznie pociągi Wrocław-Świdnica, a także Wrocław-Legnica i Dzierżoniów pojadą w 2021 roku - mówi Andrzej Kudła z PKP PLK:
- Jak się sięgnie do historii jak długo do tych linii nie byliśmy w stanie przystąpić, gdyż nie było właściwego finansowanie, to można powiedzieć, że pierwszy ruch został zrobiony. Teraz pozostają nam takie etapy jak: studium wykonalności, wniosek o dofinansowanie, no i realizacja.
Łącznie na rewitalizację tych trzech linii przeznaczone jest około 240 milionów złotych. Pierwsze prace powinny ruszyć w 2019 roku.
Pierwsze pomysły zakładały, że ze stolicy Dolnego Śląska do Świdnicy dojedziemy już w 2016 roku. Tak się jednak nie stało, teraz dowiedzieliśmy się, że plany Urzędu Marszałkowskiego to uruchomienie wspomnianych połączeń do 2021 roku:
- Po odpowiednim okresie czasu te zadania muszą być nie tylko przeprowadzone, ale zakończone i rozliczone. Naprawdę ten termin realizacji jest, jak na działania kolejowe, czasem stosunkowo krótkim - mówi marszałek województwa Cezary Przybylski.
Jak przyznaje jednocześnie Jerzy Michalak z zarządu województwa, ten odcinek, o który upominali się długo wrocławscy aktywiści, to zarazem jeden z ostatnich etapów tworzenia kolei aglomeracyjnej wokół Wrocławia:
- Kolej aglomeracyjna to rzecz, która się toczy. Jednocześnie potrzeba współpracy z gminami, które muszą utworzyć sprawny system parkingów typu Park & Ride - to po pierwsze. Po drugie wejść z nami we współpracę przy tworzeniu wspólnych układów taryfowych. No i po trzecie budować sprawną komunikację miejską, czy gminną, tak żeby odbierać pasażerów z naszych linii kolejowych już wewnątrz samych miast czy gmin - tłumaczy Jerzy Michalak.
Za 240 milionów złotych na trasach Wrocław-Świdnica, Legnica, Dzierżoniów zrewitalizowane i zmodernizowane mają być między innymi szyny, czy system kontroli ruchu. Powstaną również dodatkowe przystanki kolejowe. Gdzie dokładnie? Dowiemy się dopiero po wykonaniu studium wykonalności w 2019 roku.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.