NFM ma szansę na nagrodę. Architektoniczną
Jury złożone z 86 niezależnych ekspertów z 39 europejskich państw nominowało 356 obiektów. Wśród nich znalazło się aż 10 z Polski, w tym gmach Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Pod koniec stycznia z długiej na razie listy projektów wyłonionych zostanie 40, a 5 finalistów poznamy w kwietniu. Ceremonia wręczenia nagród (główna w wysokości 60 tysięcy euro) odbędzie się 26 maja w Barcelonie.
Nagroda im. Miesa van der Rohe jest najważniejszym wyróżnieniem Unii Europejskiej w dziedzinie architektury współczesnej. Przyznawana jest co dwa lata, nieprzerwanie od 1988 roku. Dotychczas wyróżnione zostały projekty m.in. stacji kolejowej Waterloo w Londynie, przepięknej opery w Oslo, przypominającej krę lodową, czy gmachu Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, którym zachwyca się cały świat.
W tym roku jury nominowało aż 356 obiektów z 36 krajów (w tegorocznej edycji debiutują Gruzja, Mołdawia i Ukraina). Najwięcej (po 28) projektów wybrano z Francji i Hiszpanii. Polska (10 nominacji) w tym zestawieniu wypada nieźle pod względem ilości prac (na równi z Czechami, Grecją, Rumunią i Słowenią). Jurorom podobały się u nas, obok Narodowego Forum Muzyki, także projekty Muzeum Katyńskiego w Warszawie, Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki w Toruniu czy domu Arka Koniecznego we wsi Brenna koło Cieszyna.
Polskie obiekty niejednokrotnie były już nominowane do Nagrody Miesa van der Rohe. Można tu wymienić chociażby kompleks Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie czy zaprojektowaną przez pracownię Zbigniewa Maćkowa żelbetową konstrukcję przystanku tramwajowo-kolejowego przy Stadionie Wrocław.
Nominacja dla otwartego we wrześniu 2015 roku Narodowego Forum Muzyki to wielkie wyróżnienie zarówno dla pracowni architektonicznej Kuryłowicz & Associates, jak i dla Wrocławia. Jeśli projekt znajdzie się na krótkiej liście, pozna go jeszcze większa rzesza architektów i ekspertów ze świata, a to doskonała promocja.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.