,,Ostatni Leniwiec" wyjechał z Jeleniej Góry

| Utworzono: 2016-12-11 20:02 | Zmodyfikowano: 2016-12-11 20:02
,,Ostatni Leniwiec" wyjechał z Jeleniej Góry  - fot. Sowiogórskie Bractwo Kolejowe.
fot. Sowiogórskie Bractwo Kolejowe.

„Ostatni Leniwiec„ wyjechał z Jeleniej Góry 9:57 do Lwówka Śląskiego. To ostatni pociąg jaki wyrusza na tej trasie. Jechał on prawie 2 godziny, bo miejscami możliwa do osiągnięcia prędkość to zaledwie 10 km/h. Koleje Dolnośląskie, które utrzymywały połączenia mówią „pas".

Tory są po prostu niebezpieczne. Członek zarządu PLK Arnold Bresch, mówi, że nie było woli ze strony dolnośląskiego urzędu marszałkowskiego, by tę linię remontować. To przypieczętowało los linii do Lwówka. Marszałek Dolnośląski Cezary Przybylski odpowiada, że kolejarze nie mają prawa przerzucać odpowiedzialności na inne podmioty za swoją własną linię:

-Żeby przywrócić normalny ruch trzeba ten odcinek zmodernizować. Właścicielem jest PLK. My chcemy przejąć tą trasę. Rząd musi udostępnić nam jednak fundusz kolejowy i to jest warunek, który stawiamy.

Podczas dzisiejszego przejazdu miały miejsce wydłużone postoje na stacjach i przystankach, by wszyscy chętni mogli uwiecznić na zdjęciach przejazd ostatniego pociągu i stan linii.

Burmistrz Wlenia, Artur Zych mówi, że do miasteczka prowadzi jedna, będąca w złym stanie droga, a teraz jeszcze zamykane są tory. To dla Wlenia dramat:

-Proponuje jeszcze na około mojej gminy wybudować mury, postawić wieże jak za starych czasów i stwierdzić, że jesteśmy terenem wykluczonym z Polski.


Komentarze (34)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Komentarz został usunięty2018-09-02 17:51:51 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-09-02 17:44:40 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-09-02 17:39:04 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-09-02 17:33:12 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-09-02 17:27:21 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-09-02 17:17:44 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-09-02 17:12:20 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-09-02 17:04:58 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-09-02 16:46:19 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-09-02 16:38:40 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-09-02 16:31:31 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-09-02 16:24:25 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-03-29 19:05:50 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~kolejoman2016-12-14 23:54:13 z adresu IP: (185.45.xxx.xxx)
Wrocławskie trolle i KD Trolle chyba przeoczyły ten artykuł. Nie ma wyzwisk, nie ma nachalnego pijaru, nie ma kłamstw i zrzucania winy na innych. Jednym słowem: kulturalna dyskusja. Biedactwa, widać nikt nie podlinkował artykułu na mikolskich forach i fejsbusiu.
~Stanisław2016-12-13 01:59:03 z adresu IP: (77.243.xxx.xxx)
Niestety, ale sprawa obciąża przede wszystkim urząd Marszalkowski województwa dolnośląskiego. Raz że mają prawne i finansowe środki , żeby wyremontować tę linię. Dwa, że to oni są tu gospodarzem i powinni zadbać o transport w województwie. A nie PLK z centralą gdzieś w Warszawie. To tak jak gminy dbają o transport autobusowy na swoim terenie, mimo że też nie jest to ich zadanie tylko powiatu. Urząd Marszałkowski przerzucając się winą pokazał tylko, że jest złym gospodarzem. Jedyna nadzieja w zmianach władz na Dolnym Śląsku i że one zmienią podejście do tej linii, zatrzymując jednocześnie bezsensowne wydatki na inne kuriozalne pomysły kolejowe na Dolnym Śląsku.
~Wielkopolanin2016-12-12 21:38:59 z adresu IP: (5.254.xxx.xxx)
Piękna linia kolejowa, sama w sobie mogłaby przyciągać turystów pięknymi krajobrazami za oknem, tunelami i wiaduktami. A po drodze jest jeszcze wieża rycerska w Siedlęcinie, wspaniała Zapora w Pilichowicach, najstarszy Polsce kamienny zamek we Wleniu czy jeden z piękniejszych ratuszy w Lwówku Śląskim. Jest co zwiedzać. Mieszkam w Wielkopolsce, ale często odwiedzam te tereny, oczywiście zawsze w miarę możliwości pociągiem. Do tego prawie każda stacyjka to punkt wyjścia na szlaki turystyczne w okolicę, a przepiękna stacyjka Pilichowice Zapora ze względu na swoją urodę była miejscem kręcenia wielu polskich filmów. Teraz to wszystko będzie popadać w ruinę. Niemcy czy Czesi łapali się za głowę widząc tragiczny stan tej linii, teraz już nikt nawet nie przejedzie jej pociągiem. U nich była by to perełka, duża atrakcja turystyczna, u nas jedyne co zdołano z nią zrobić to najpierw doprowadzić do tragicznego stanu, a potem zamknąć. Dlaczego u nas tak się nie da? Z czym my do Europy? Wstyd, wstyd, jeszcze raz wstyd! Nie do pomyślenia, że tak można zniszczyć taką perełkę. Osoby odpowiedzialne za zniszczenie tej pięknej linii i jej zamknięcie powinny zostać pociągnięte do odpowiedzielności!
~inżynier2016-12-12 20:16:32 z adresu IP: (77.243.xxx.xxx)
Gdyby tą trasą jeździli turyści z Wrocławia, to już dawno była by wyremontowana. Tyle że ta linia służy mieszkańcom a nie turystom z Wrocławia, więc Wrocław nie widzi potrzeby remontu, bo obecna władza nie sięga wzrokiem dalej niż poza granice wrocławskiego podwórka. Skandalem jest to, że zabrakło pieniędzy na ratowanie perełki jaką jest Kolej Doliny Bobru z np. najwyższym mostem kolejowym w Polsce i kilkoma tunelami, a są pieniądze na odbudowę linii do Sobótki i Jedliny (co z dumą ogłosiły niedawno władze województwa), gdzie po drodze jest tylko jedno małe miasteczko a reszta to wsie i nawet busom nie opłaca się tam jeździć, a pomysł odbudowy tej linii już zyskał wśród znawców kolei tytuł najbardziej absurdalnej inwestycji kolejowej województwie. Kompleksowy remont linii do Lwówka Śląskiego PKP oszacowało na 60 milionów. podczas gdy linia do Jedliny tylko na najłatwiejszym odcinku z Wrocławia do Sobótki będzie kosztowała 160 mln zł (przy najtańszych szacunkach). Tak na Dolnym Śląsku marnuje się publiczne pieniądze.
~wowka54r. 2016-12-12 20:49:14 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Przepraszam, że tak często wcinam się w tekst na tym forum ale akurat bywam w okolicy Wlenia i bywają tam też moi koledzy wędkarze ze śląskiego klubu Chroboczek, przyjeżdżają też koledzy z Poznania i Warszawy. Przyjeżdżają z rodzinami i kiedy tatusiowie są na rybach reszta rodziny zwiedza te piękne okolice właśnie pociągiem! Proszę mi wierzyć tubylcy mówią z wielką dumą o tym ślamazarnym pociągu , przepraszam mówili. Wrocław jest niezbyt częstym gościem do tego stopnia,że jak chcę zobaczyć Wrocławia ja to patrzę w lustro wody. I tu kłaniam się inżynierowi za trafnie postawioną diagnozę.
~Dolnoślązak2016-12-12 17:02:15 z adresu IP: (185.156.xxx.xxx)
Myślę, że zaoranie linii lwóweckiej to będzie przysłowiowy gwóźdź do trumny dla Rachwalskiego i Michalaka. Cała Polska się dowiedziała, że na Dolnym Śląsku dalej likwiduje się lokalne linie kolejowe według tradycyjnego PKP-iarskiego scenariusza z czasów głębokiej komuny. Wstyd!
~Jan2016-12-12 15:14:34 z adresu IP: (23.235.xxx.xxx)
Pan marszałek niestety wyszukuje tylko kolejne preteksty, żeby nie remontować tej linii. Tak jak napisał "miłośnik", w przypadku innych linii dało się je wyremontować za pieniądze województwa. Tutaj musi nastąpić zmiana władz na bardziej światłe. Bo niedługo - parafrazując znane hasło promocyjne Dolnego Śląska - będzie on nie do zobaczenia, a tylko do opowiedzenia. Jednym słowem: skandal, obciążający przede wszystkim władze województwa, które traktują takie piękne linie jedynie jako niepotrzebny bagaż.
~TK 2016-12-12 15:07:29 z adresu IP: (146.185.xxx.xxx)
Pierwotnie w rozkładzie jazdy zaplanowano pociągi do Lwówka nawet pomimo ograniczeń do 10 km/h. Szynobusów "zabrakło" dopiero w momencie gdy postanowiono zwiększyć liczbę pociągów na innych liniach. Teraz władze KD chwalą się wszędzie zwiększeniem liczby pociągów, ale o tym, że gdzieś trzeba było zabrać, żeby innym dać, już nie piszą. Niestety, ale na Dolnym Śląsku nadal w głowach zarządzających koleją tkwi twardy beton i przez co zamyka się takie jak ta perełki.
~miłośnik2016-12-12 14:57:06 z adresu IP: (185.45.xxx.xxx)
Co tu dużo mówić, Urząd Marszałkowski zwyczajnie wypiął się na tę linię. Z pieniędzy dolnośląskiego RPO wyremontowano wcześniej linie kolejowe do Szklarskiej Poręby czy Kudowy, też należące do PLK. Na trasę do Lwówka pieniądze już się nie znalazły. Dlaczego? To proste. Obecne władze województwa faworyzują kolej aglomeracyjną wokół Wrocławia i połączenia turystyczne w góry dla mieszkańców Wrocławia. Trasa do Lwówka ma tego pecha, że leży daleko od Wrocławia i w poprzek od głównych szlaków. Krótko mówiąc, Wrocławiowi jest niepotrzebna. Co nie oznacza, że nie jest potrzebna mieszkańcom.Smaczku całej sprawie dodaje fakt, że tak jak nie było pieniędzy na remont linii do Lwówka, tak znalazły się właśnie w Urzędzie Marszałkowskim dużo większe pieniądze na odbudowę linii do Sobótki (ta trasa też należy do PLK). Do wygaszenia frekwencji na linii do Lwówka mocno przyczyniły się Koleje Dolnośląskie (spółka marszałka), które przez kilka lat notorycznie puszczały busa zamiast szynobusu na tej linii. Metody wygaszania popytu znane z głębokiego PKP. Wielki wstyd dla Dolnego Śląska, że taka piękną linię kolejową doprowadził do ruiny. Obecnie o tej linii mówi się praktycznie w całym kraju.
~Komentarz został usunięty2018-03-29 19:07:10 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~wowka54r.2016-12-12 17:28:24 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Masz 100% racji. Dodam od siebie , choć zamieściłem już wpis, że za linią kolejową w ruinę pójdzie też kilka uroczych miejscowości. Mnie osobiście boli agonia Wlenia . To miasto umiera na naszych oczach i przy takim systemie zarządzenia województwem umrze. Jeszcze gwoździe do trumny i kłody pod nogi od władz województwa. Kto mi nie wierzy niech tam jedzie. Czy my obywatele pozwolimy na to? Pomóżmy Wleniowi w końcu jak pisał Marian Załucki *Niedługo świat się zmieni gdy w miejsce młodych gniewnych przyjdą starzy wkurwieni*. Przepraszam za wulgaryzm ale nawet komunistyczny cenzor dopuścił to słowo do druku.
~koks2016-12-12 07:47:53 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Zagadka:"Polsce przyznać Śląsk to tak jak małpie dać zegarek.."który polityk brytyjski to powiedział?
~wowka54r. 2016-12-12 11:47:08 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Winston Churchill? To w jego stylu.
~wowka54r.2016-12-12 07:47:03 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Pozdrawiam Wleń. Zupełnie nie wiem jak skomentować to co się stało. Robili to piękne zabytkowe miasteczko. To chyba jedyne miasto w Polsce z walącymi się pustostanami w RYNKU!!! Czy marszałek województwa był we Wleniu? Zna problemy tych ludzi? Wleń został skazany na zapomnie nie. Żyjemy w kraju gdzie pompuje się kasę w tłustego cielca jakim jest K.K. a skazuje na niebyt społeczność miasteczka. TO gangrena toczące cały kraj. Biedny Wleń.
~wowka54r.2016-12-12 09:08:12 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Poprawiam, trzecie zdanie powinno zaczynać się od słowa DOBILÌ. Automat mi zamienił na robili ,widocznie to automat pacyfista. Przepraszam.
~Kazimierz572016-12-12 06:17:02 z adresu IP: (109.197.xxx.xxx)
Gdzieś w świecie, tylko nie u nas, modernizuje się transport kolejowy. U nas jest: INTRONIZACJA-DETRONIZACJA-KOMPROMITACJA ...A nasza kolej jest mi znana : 1. Z pracowitości, 2.Czystości, 3.Punktualności. Ostatnimi czasy doszło jeszcze do systematycznej demolki!
~jawor2016-12-11 21:16:47 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
a może "Latający Ślązak" wróci na tory
~Odbiornick2016-12-15 19:47:33 z adresu IP: (95.160.xxx.xxx)
przez Koniecpol, Włoszczową i Szprotawę
~bolo2016-12-11 20:51:13 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Tory funkcjonowały i były konserwowane za czasów RWPG - stan gotowości dla mobilizacji, potem porzucono i same oszczędności. Teraz trzeba wywalić grube miliony
~bolo2016-12-11 20:50:34 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Tory funkcjonowały i były konserwowane za czasów EWG - stan gotowości dla mobilizacji, potem porzucono i same oszczędności. Teraz trzeba wywalić grube miliony
~tomasz2016-12-11 13:58:15 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Przez 50 lat nic nie robić - a później mówić, że tory nie nadają się do użytkowania. To jest najczęstszy numer który robi PKP. Niemcy zbudowali te drogi ale Polacy je zniszczyli.