Umowa ws. fabryki Mercedesa w Jaworze w tym tygodniu

Andrzej Andrzejewski | Utworzono: 2016-10-06 13:03 | Zmodyfikowano: 2016-10-06 13:03
Umowa ws. fabryki Mercedesa w Jaworze w tym tygodniu - fot. AngMoKio/Wikimedia Commons
fot. AngMoKio/Wikimedia Commons

Choć zakład będzie zlokalizowany na peryferiach Jawora na terenie należącym do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, to umowę inwestor podpisze w Warszawie. W obecności reprezentantów Rządu.

Burmistrz Jawora, Emilian Bera nie zna konkretnej daty. Choć to właśnie on 9 miesięcy temu wymyślił, że sprowadzi do miasta niemiecką firmę, dziś sam czeka w swoim ratuszu na informację o podpisaniu umowy. Jak mówi, 9 miesięcy starań o tę inwestycję nauczyło go cierpliwości, ale częściej niż zwykle spogląda na monitor z informacjami, jakie nadchodzą z Warszawy:

- Jesteśmy gotowi w każdej godzinie na tę informację. Myślę, że wszelkie formalności, czyli umowy będą podpisywane między Rządem, Wałbrzyską Strefą Ekonomiczną, a przedstawicielem inwestora w gabinecie pana wicepremiera Mateusza Morawieckiego.

Dawne pola rolne w okolicach Starego Jawora już zmieniły się w piaszczystą równinę, na której powstanie fabryka. Koszt inwestycji szacuje się na 500 milionów euro.

Z ustaleń Radia Wrocław wynika, że komplet dokumentów zostanie parafowany już jutro.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Jak pisaliśmy w maju br., fabryka ma dać pracę 1,5 tys. ludzi? O planach niemieckiego koncernu samochodowego wobec największego w Polsce terenu inwestycyjnego - właśnie pod Jaworem - Radio Wrocław mówiło już wiele miesięcy wcześniej. Ma to być pierwsza w naszym kraju fabryka wybudowana z myślą o autach klasy premium. Natomiast dla regionu jeden z największych zakładów. Opublikowaliśmy wówczas także taki komunikat:

KOMUNIKAT MINISTERSTWA ROZWOJU:

W Jaworze ma powstać pierwsza w Polsce fabryka silników Mercedesa - poinformowało Ministerstwo Rozwoju. Koncern planuje zainwestować około 500 mln euro. Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce Daimlera planowane jest na rok 2019.

Planowana budowa nowej fabryki silników w Polsce to kolejny krok w ramach naszej globalnej strategii wzrostu. Zwiększenie zdolności produkcyjnych w Europie Wschodniej odzwierciedla coraz bardziej międzynarodową orientację naszych zakładów produkujących układy napędowe. W ten sposób zwiększamy elastyczność i efektywność naszej globalnej sieci produkcyjnej” - powiedział Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za zarządzanie produkcją i łańcuchem dostaw

Pierwszy w Polsce zakład produkcyjny Mercedes-Benz Cars ma być zlokalizowany w Jaworze, około 70 km na zachód od Wrocławia. Będą w nim wytwarzane czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Decyzja o lokalizacji i realizacja projektu zależą od ostatecznych zobowiązań dotyczących warunków inwestycyjnych, między innymi od przyznania pomocy państwa. W pierwszej fazie koncern planuje zainwestować w nową fabrykę silników około 500 mln euro.

Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce Daimlera planowane jest na rok 2019.

„W nowych zakładach w Jaworze chcemy zlokalizować drugą fabrykę silników Mercedes-Benz Cars poza granicami Niemiec. Dysponując kilkoma zakładami, możemy elastycznie reagować na zmiany rynkowe. Za zarządzanie siecią fabryk układów napędowych odpowiada główna fabryka w Untertürkheim” - wyjaśnił Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars i szef fabryki Mercedesa w Untertürkheim. Przyszli pracownicy fabryki silników w Polsce mają być przygotowani do wykonywania swoich nowych zadań poprzez udział w rozbudowanych kursach szkoleniowych.

„Planowana przez Daimler AG budowa nowej fabryki silników w Polsce świadczy o dobrej kondycji naszej gospodarki. Jesteśmy otwarci na międzynarodowe inwestycje i będziemy konsekwentnie realizować nasz Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w taki sposób, aby być krajem atrakcyjnym dla kolejnych inwestycji. Mercedes-Benz chce produkować w Jaworze nowoczesne silniki wysokoprężne i benzynowe. Mam nadzieję, że nowy zakład będzie katalizatorem dla następnych projektów wykorzystujących zaawansowane technologicznie produkty i sprawi, że polska gospodarka będzie bardziej innowacyjna i konkurencyjna. Ta inwestycja wzmacnia polsko-niemiecką współpracę i ma symboliczne znaczenie w kontekście zbliżającej się 25. rocznicy Traktatu o dobrym sąsiedztwie między naszymi krajami z 17 czerwca 1991 roku” - powiedział Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju RP.

Sieć fabryk zespołów napędowych Mercedes-Benz Cars
Sieć fabryk silników Mercedes-Benz Cars obejmuje kilka zakładów w Niemczech i innych krajach. Za ich koordynację odpowiada główna fabryka w Untertürkheim. Są tam wytwarzane silniki, skrzynie biegów, osie napędowe i powiązane z nimi komponenty. Fabryka Mercedes-Benz w Berlinie specjalizuje się w opracowywaniu i produkcji ultranowoczesnych podzespołów oraz części, jak również w wytwarzaniu jednostek napędowych. Z kolei zakład Mercedes-Benz w Hamburgu rozwija i produkuje osie napędowe oraz ich elementy, a także kolumny kierownicze, elementy układów wydechowych i lekkie elementy konstrukcyjne. Fabryka silników MDC Power w Kölledzie w niemieckim kraju związkowym Turyngia - spółka zależna będąca w 100% własnością Daimler AG - produkuje silniki czterocylindrowe dla samochodów Mercedes-Benz oraz Mercedes-AMG. Silniki i inne istotne komponenty są też wytwarzane w fabrykach poza granicami Niemiec. Należą do nich zakłady Star Transmission w Rumunii - spółka zależna Daimlera, która montuje skrzynie biegów, a także produkuje części i komponenty. Przedsiębiorstwo joint venture BBAC w Pekinie wytwarza silniki na lokalny rynek Państwa Środka. W ramach strategicznej współpracy koncernu Daimler z aliansem Renault-Nissan firma Infiniti produkuje dla Mercedes-Benz czterocylindrowe jednostki benzynowe w swojej fabryce w Decherd w stanie Tennessee (USA).

O Mercedes-Benz Cars Operations
Mercedes-Benz Cars Operations odpowiada za produkcję aut osobowych w 26 lokalizacjach na całym świecie w ramach elastycznej, efektywnej sieci produkcji zatrudniającej około 78 tysięcy pracowników. Do zadań MBCO należą kluczowe działania z zakresu planowania, technologii produkcji, logistyki i zarządzania jakością. W 2015 roku oddział osobowych Mercedesów - Mercedes-Benz Cars - wyprodukował ponad 2 mln samochodów marek Mercedes-Benz i smart, notując piąty roczny rekord z rzędu. Sieć produkcyjna bazuje na architekturach modeli przednionapędowych (auta kompaktowe), tylnonapędowych (np. Klasy C, E i S) oraz architekturach SUV-ów i aut sportowych. Równolegle działa sieć produkcji układów napędowych (silniki, przekładnie, osie i podzespoły). Każda z tych sieci jest zgrupowana wokół wiodącej fabryki, która działa jako ośrodek kompetencji w zakresie wdrażania nowych produktów i technologii oraz zapewniania jakości. Codzienna praca koncentruje się na stałej poprawie i doskonaleniu najnowocześniejszych metod produkcji, pozwalających na wytwarzanie nowych generacji zaawansowanych technologicznie pojazdów w sposób efektywny, wydajny i przyjazny środowisku - zgodnie z typowymi standardami jakości Mercedes-Benz. Wszystko to w dużej mierze opiera się na pracownikach i wiedzy, którą dysponują. Ich działania są systematycznie wspierane dzięki ergonomicznej organizacji miejsca pracy i inteligentnej automatyzacji. Poza własnymi fabrykami Mercedes-Benz coraz częściej nawiązuje współpracę z wytwórcami kontraktowymi i wykorzystuje ich moce produkcyjne w ramach swojej strategii wzrostu.

 

 


Komentarze (6)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~sen2016-10-11 22:07:10 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
dzialka budowlano przemyslowa 11ar, tuz przy powstajacej strefie, kontakt rudawaagaMałpaInteriaDotPL
~Nordea2016-10-07 16:03:55 z adresu IP: (193.106.xxx.xxx)
Tylko co ma Burmistrz Jawora do tej inwestycji? Od miesiąca trąbi że już prawie, już za chwilę i tak na prawdę osłabia polską stronę w negocjacjach. Proszę o wstrzemięźliwość i troszkę pokory. Wiem że jest to ciężkie, ale mieszkańcy Jawora nie chcą fleszy, szumnych zapowiedzi, filmików, a CIĘŻKIEJ PRACY, PRACY, PRACY.
~CCC2016-10-06 16:26:09 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
A niedaleka Lubawka ma w swojej historii najgorszego burmistrza( jest nim ewa kocemba rodem z PO ). W niecałe dwa lata rządzenia z kilku milionów nadwyżki budżetowej doprowadziła do kilkunastu milionów długu, oczywiście bez tak potrzebnych gminie inwestycji.
~jaworzanka2016-10-06 13:22:52 z adresu IP: (37.128.xxx.xxx)
Bera to najlepszy burmistrz jakiego miał Jawor!
~Jasnowidz2016-10-07 16:05:36 z adresu IP: (193.106.xxx.xxx)
Jeśli dojdzie do skutku ta inwestycja, to będzie wielki plus dla Polski. Oby się udało
~jaworzanin2016-10-07 07:24:53 z adresu IP: (78.131.xxx.xxx)
Droga Pani, jedyne co burmistrz zrobił dobrego w tej sprawie, to brak sprzeciwu :D większość decyzji zapadała poza władzami lokalnymi. "Gdzie kamera, tam Bera". ;)