NIK o dolnośląskich szkołach
We wszystkich skontrolowanych szkołach indywidualnym programem nauki (w latach 2013 – 2015) objęto zaledwie czterech spośród ponad dwóch tysięcy uczniów. Natomiast indywidualnym tokiem nauki, umożliwiającym szybsze ukończenie poszczególnych etapów kształcenia, nie został objęty żaden uczeń. Z raportu wynika też, że nie organizowano dla nich specjalnych zajęć ani obozów naukowych, nie wszyscy najzdolniejsi mogli też liczyć na stypendia. Odbywające się w szkołach liczne zajęcia pozalekcyjne służyły m.in. przygotowaniu uczniów do konkursów albo skupiały się na pracy z tymi którzy mieli problemy z nauką.
Przykładem dobrej praktyki i cennej inicjatywy wspierania rozwoju uczniów uzdolnionych może być funkcjonujący od 2000 r. Dolnośląski System Wspierania Uzdolnień, współtworzony przez Samorząd Województwa, w ramach którego działa Sieć Szkół Wspierających Uzdolnienia. NIK zauważa jednak, że pomimo 16 lat działania Dolnośląskiego Systemu, współpracuje z nim jedynie niespełna cztery proc. szkół podstawowych i gimnazjów województwa dolnośląskiego. W związku z tym jego efektywność – należy uznać za niską, a sam system za nieskuteczny.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.