Wrocław podsumował program 500 +
Dziś odbyła się konferencja dotycząca programu Rodzina 500+ we Wrocławiu. W spotkaniu udział wzięli Anna Józefiak-Materna, dyrektor MOPS, Andrzej Mańkowski, zastępca dyrektora ds. świadczeń i osób z niepełnosprawnościami oraz Natalia Siekierka, zastępca kierownika Działu Świadczeń.
Do połowy czerwca b.r. złożono przeszło 31 tysięcy wniosków na około 42 tys. dzieci i wydano ponad 17 tysięcy decyzji (czyli ok 56% wszystkich wniosków zostało rozpatrzonych). Decyzje opiewają na kwotę ok 29,5 mln złotych.
Jak mówi Anna Józefiak Materna z miejskiego ośrodka pomocy społecznej - nic nie wskazuje na to by pojawiły się jakieś problemy, zwłaszcza, że na razie wszystko idzie bardzo sprawnie.
Największa ilość wniosków spłynęła drogą elektroniczną (ok 15,5 tys.). W 16 punktach stałych przyjęto ok 13,5 tys. wniosków, a w 119 punktach mobilnych ok. 2,5 tys. wniosków.
W kwietniu pracownicy MOPS skupieni byli przede wszystkim na przyjmowaniu wniosków, aby klienci nie musieli czekać w kolejkach. Dzięki temu w pierwszym miesiącu realizacji przyjęto ponad 25 tys. wniosków.
Według założeń Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej we Wrocławiu z Programu miało skorzystać 30 tysięcy dzieci. Do połowy czerwca 2016 roku wnioski spłynęły dla przeszło 42 tysięcy dzieci.
Błędy we wnioskach i problemy związane z ich przyjmowaniem:
- klienci, którzy składali wnioski przez banki, skarżyli się często, że są one nieczytelne w związku z czym wymagają poprawek (podawanie adresów zameldowania a nie zamieszkania, brak składu rodziny albo
- niepełny, nie to dziecko wpisane jako pierwsze itp.)
rodzic ubiega się o świadczenie na drugie dziecko i aby je uzyskać wpisuje jako pierwsze, starsze dziecko, które z nim nie mieszka, a na które często ma zasądzone alimenty - w przypadku wniosków z koniecznością wyliczenia dochodu rodziny, klienci zmieniający zatrudnienie od 2014 roku nie dołączają dokumentów pozwalających na przeliczenie dochodu dodatkowo sporządzenie i weryfikacja decyzji z kryterium dochodowym wymaga dużo więcej czasu (weryfikacja dochodów i składek ZUS poprzez Empatię, przeliczenia)
- osoby rozwiedzione lub będące w separacji nie dołączają wyroków (czego wymaga rozporządzenie)
- wraz ze wzrostem wydawanych decyzji oraz wydatkowanych środków pojawiają się też okresowe problemy z systemem, który w krótkim czasie powiększył się o bardzo dużą bazę klientów. Problemy są na bieżąco monitorowane i zgłaszane do informatyków oraz SYGNITY
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.