Chcą uratować zabytkową lokomotywę
Ich apel już pojawił się w wielu miejscach w internecie. Zdobył m.in. spore zainteresowanie użytkowników popularnego serwisu społecznościowego Wykop.pl.
Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu apeluje tymi słowami:
"Czy chciałbyś, żeby Twoje dzieci i wnuki widziały jak ich rodzice i dziadkowie przemieszczali się po Polsce, gdy nie było tylu samochodów, a dwa krótkie odcinki autostrad zbudowanych z płyt betonowych bardziej przypominały schody niż drogi szybkiego ruchu?
Czy chciałbyś, by imprezy kolejowe uświetnione obecnością naszego taboru historycznego przekonywały uczestników, że ze smogiem i korkami wygramy tylko poprzez bardziej efektywny transport zbiorowy?
Czy chciałbyś wziąć udział w przejeździe specjalnym, w pociągu, który przypomina Ci czasy dojazdów do szkoły lub podróże z rodzicami na wakacje oraz do dziadków?
A może jesteś miłośnikiem fotografowania kolei i na takie rarytasy polujesz z aparatem w ręku przy szlakach kolejowych?"
Chodzi o uratowanie przed złomowaniem lokomotywy serii SU45. "W kolejnych latach chcielibyśmy przywrócić ją do stanu czynnego" - dodają sympatycy kolei. Piszą też, że ich celem jest, by pociągi oddawały realia lat 70. i 80. XX wieku.
Jak można pomóc? Szczegóły znajdziecie TUTAJ.
Akcję nazwano "Zbieramy na Fiata". Dlaczego? O tym piszą bardzo konkretnie i obrazowo:
Lokomotywy SP45/SU45, żargonowo nazywane Fiatami (od silnika na licencji firmy FIAT), budowane były w latach 1970-1976 w Poznaniu.
Dla PKP wyprodukowano 265 egzemplarzy. Prowadziły pociągi pośpieszne po torach całej Polski, z Zamościa do Jeleniej Góry, z Gdyni do Kudowy Zdroju. Obecnie w przewozach pasażerskich pozostały dwie takie maszyny – SU45-089 (do maja 2016 roku) oraz SU45-079 (do czerwca 2017 r.), pracujące dla Przewozów Regionalnych. Przewoźnik ten oraz pozostałe spółki wyodrębnione z PKP, w ciągu ostatnich 5 lat wyprzedali lub przekazali do złomowania praktycznie wszystkie egzemplarze tej serii lokomotyw, oprócz dosłownie kilku, które stoją „w krzakach” i czekają na kasację(?). Wśród tych odstawionych znajdują się dwie, które do niedawna jeździły: SU45-241 oraz SU45-115. Ten drugi Fiat został niedawno wystawiony na sprzedaż.
W ostatnich latach Fiaty służyły nie tylko w ruchu liniowym, lecz także w ruchu turystycznym oraz w różnych przejazdach specjalnych, stanowiąc atrakcję porównywalną do parowozów.
Jedną lokomotywę z tej serii, należącą do prywatnego przewoźnika, noszącą obecnie oznaczenie 301Db-143, można spotkać na czele pociągu towarowego.
Nie jest nam znany dalszy los kilku maszyn tej serii sprzedanych niedawno przez PKP Intercity prywatnej firmie.
Więcej informacji:
- historia i opis lokomotyw SP45/SU45 (seria HCP 301D) – Wikipedia
- wykaz istniejących i nieistniejących egzemplarzy – Ilostan Pojazdów Trakcyjnych
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.