Odra: IV klasa żeglowności do 2030 roku
Rzeka w ciągu kilku lat ma zostać doprowadzona do czwartej klasy żeglowności - oznacza to możliwość transportu międzynarodowego. Gróbarczyk obiecuje, że ciągnąca się od lat budowa stopnia wodnego w Malczycach będzie dokończona już w przyszłym roku. Jego resort chce także przejąć od ministerstwa środowiska kompetencje związane z inwestycjami rzecznymi. Czy jednak wielkich planów nie zatrzymają ekolodzy?
Ministerstwo zamierza jeszcze w tym roku ratyfikować konwencję AGN i włączyć Odrę do planów europejskich dróg wodnych. Więcej na ten temat we wieczornym programie gospodarczym na naszej antenie o 20.00. Zapraszamy w imieniu Filipa Marczyńskiego.
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk przedstawił dziś plan przywrócenia żeglowności na Odrze. Do 2030 roku rząd chce zdobyć i przeznaczyć na ten cel 30 mld złotych. Efektem tych prac ma być doprowadzenie Odry do IV klasy żeglowności, co oznacza regularny transport rzeką ważących tysiące ton barek. Pieniądze na ten cel mają pochodzić m.in. z Banku Światowego. Tyle, że ten finansuje inwestycje związane z ochroną przeciwpowodziową a nie poprawą warunków do transportu.
Kapitan Jan Pyś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu wierzy w powodzenie tej inwestycji.
Zgodnie z zapisami Unijnej Białej Księgi do 2030 roku w Polsce transport ekologiczny - czyli rzeczny i po szynach - ma stanowić 30 procent. wszystkich przewozów. Obecnie w pożądany sposób przewozimy... niecały 1 procent towarów.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.