Gramy i radzimy: Co mogę jako pacjent?
Zdaniem Marii Dytko - zastępcy dyrektora i rzecznika praw pacjenta to zasługa wprowadzonych zmian - personel jest bardziej dyscyplinowany, ale także chorzy coraz bardziej zdają sobie sprawę z przysługujących im praw.
Dzięki temu udaje się zapobiec wielu sytuacjom już na wstępie. Najczęściej nie chodzi o błędy lekarskie, tylko zwykłą ludzką znieczulicę - przyznaje Maria Dytko. "Traktuj drugiego tak jak sam chciałbyś być traktowany" - to zdanie przytacza przy rozmowach z personelem Maria Dytko. Ale chorzy skarżą się także na kolejki, utrudniony dostęp do dokumentacji medycznej, podważają diagnozy lekarzy i proszą o zmianę prowadzącego. Pamiętajmy, że mamy do tego prawy, wystarczy zgłosić taką potrzebę ordynatorowi oddziału.
Okazuje się, że w wyniku błędów lekarskich umiera w Polsce ponad 20 tys. osób. Wciąż zdarzają się też historie pt."mieli mi wyciąć lewą nerkę a wycięli wątrobę". Chirurgia to specjalizacja o największym zagrożeniu błędem (29%) . Najczęstsze pomyłki to zabieg na niewłaściwym pacjencie, operacja narządu po odwrotnej stronie, pozostawione ciało obce, oparzenia sprzętem lub środkami chemicznymi. Ale jak zapewnia Maria Dytko w jej szpitalu takich przypadków nie było od lat. Pamiętajmy jednak, że jeśli staniemy się ofiarą takiego błędu pomocy możemy szukać nie tylko u rzecznika praw pacjenta w danym szpitalu, ale także specjalnie powołanej komórce przy Urzędzie Wojewódzkim. 14:30 w radiu Wrocław cała rozmowa.
Martyna Czerwińska porozmawia z Marią Dytko także o realnych szansach na uzyskanie odszkodowania od szpitala. Od 14.00.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.