Skandal na festiwalu teatralnym: torturowali i zabili homara na scenie
Z pierwszych ustaleń prokuratury wynika, że artyści mieli zgodę na zabicie homara od inspekcji weterynaryjnej. Autor spektaklu Rodrigo Garcia został już przesłuchany.
Posłuchaj relacji Radia Wrocław:
Oto gorąca opowieść Elżbiety Osowicz o tym wstrząsającym spektaklu, który został pokazany w czwartek wieczorem:
Wielkie teatralne wydarzenie! Teatralne Oskary - Europejska Nagroda Teatralna. Po raz pierwszy w Polsce, po raz pierwszy we Wrocławiu. 500 gości, 5 laureatów i tłumy widzów.
Od wtorku w mieście dzieją się różne "sztuki". Wybrałam się na przedstawienie jednego z laureatów. Rodrigo Garcia - "Wypadki: Zabić by zjeść". Przed przedstawieniem czytałam o hiszpańskim performerze, że jest jednym z największych światowych prowokatorów! Brzmi ciekawie. Nie będzie teatralnej nudy - pomyślałam i poszłam.
Wiedziałam, że przedstawienie jest krótkie - trwa 25 minut. Wytrzymałam niecałe 10! Wyszłam, nie mogłam tam zostać. Minęło już kilka godzin, emocje nieco opadły, ale ciągle czuję się winna. "Nie uratowałam małego, przestraszonego homara"! Brzmi może głupio, ale... reżyser wiedział, co robi. Chciał sprowokować i udało mu się.
Ja mu nie przeszkodziłam, nikt z kilkudziesięciu widzów na widowni mu nie przeszkodził. Staliśmy i patrzyliśmy jak bezbronne zwierzę boi się, cierpi, za chwilę zginie...
Aktor podwiesił na lince, na środku sceny żywego homara, do grzbietu przymocował mu czuły mikrofon dzięki czemu wszyscy słyszeliśmy bicie serca zwierzęcia. Słyszeliśmy jak przyśpiesza, jak słabnie, jak homar się boi!
(Zobacz fragment tego szokującego przedstawienia. Uwaga - drastyczne):
- Zabijanie zwierząt to nieodłączna część ludzkiego życia - to chciałem pokazać. Dziś to się gubi... Kiedy idziemy do supermarketu, tam wszystko jest gotowe. Ja wcale nie torturuję zwierząt - zapewnia Rodrigo Garcia.
Posłuchaj dyskusji Radia Wrocław na ten temat. Oto jej część 1 (na koniec jej uczestnicy słuchają z taśmy wypowiedzi autora spektaklu):
Część 2:
Część 3:
Kraby i homary nie tylko odczuwają ból, ale także pamiętają ból doznany w przeszłości – dowodzą irlandzcy naukowcy na łamach pisma "Animal Behaviour".
Specjaliści z Uniwersytetu w Belfaście prowadzili badania na krabach pustelnikach, które nie mają własnych pancerzy i chronią się w porzuconych muszlach mięczaków. Naukowcy podczas badań razili kraby prądem o niewielkiej mocy. Zwierzęta wykazywały pewien próg tolerancji na ładunek elektryczny. Kiedy prąd był silniejszy - natychmiast uciekały z muszli. Kiedy był słabszy - zostawały jeszcze przez chwilę w środku. Okazało się również, że krabom najtrudniej było opuścić swoje ulubione muszle.
Oświadczenie Instytutu im. J. Grotowskiego
W związku ze spektaklem "Accidens" Rodrigo GarcÍi, laureata Europejskiej Nagrody Nowe Rzeczywistości Teatralne, polscy organizatorzy wrocławskiego programu towarzyszącego ceremonii wręczenia Premio Europa per il Teatro oświadczają:
1. Decyzję o przyznaniu Rodrigo Garcíi nagrody Nowe Rzeczywistości Teatralne oraz włączeniu spektaklu „Accidens” do programu pokazów we Wrocławiu podjęło międzynarodowe Jury pod przewodnictwem Georges’a Banu.
2. Polscy organizatorzy wrocławskiego programu towarzyszącego ceremonii wręczenia Premio Europa per il Teatro ze względu na udział zwierząt w spektaklach Rodrigo Garcíi przed prezentacją spektakli we Wrocławiu, 26 marca 2009, zwrócili się do Głównego Lekarza Weterynarii z prośbą o zatwierdzenie scenariusza otrzymanego od artysty i w piśmie z dnia 31 marca 2009 uzyskali od Dyrektora Biura Zdrowia i Ochrony Zwierząt dr Jana Śmiechowicza decyzję, iż w świetle obowiązującego w Polsce prawa weterynaryjnego spektakl „Accidens” „nie kwalifikuje się pod pojęcie występu” w związku z czym umarza on postępowanie w sprawie zatwierdzenia scenariusza.
3. Polscy organizatorzy wrocławskiego programu towarzyszącego ceremonii wręczenia Premio Europa per il Teatro uzyskali od artysty zapewnienie, że zwierzę (homar) zostanie pozbawione życia w sposób, w jaki przygotowuje się homara do konsumpcji, bez zadawania mu cierpienia. Homar został zakupiony w sklepie, oferującym homary do konsumpcji.
4. Wyrażamy przekonanie, że przesłanie spektaklu wiąże się jednoznacznie z postulatem humanitarnego traktowania zwierząt i spełnia edukacyjne cele sztuki.
Dyrektor Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu Jarosław Fret
Dyrektor Roku Grotowskiego Joanna Klass
(Zdjęcie przy tekście pochodzi z Wikipedii. Jego autorem jest Patrick Verdier).
Tekst Elżbiety Osowicz ukazał się również w Piątej Władzy.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.