Stąd do historii: Jelczańskie Zakłady Samochodowe
Historia Jelczańskich Zakładów Samochodowych sięga pierwszych lat II wojny światowej i jest ściśle związana z jednym z najsłynniejszych niemieckich przemysłowców. Alfred Krupp von Bohlen und Halbach po raz pierwszy wysunął pomysł budowy pod Wrocławiem wielkich zakładów zbrojeniowych 5 lutego 1942 roku. Związany blisko z Adolfem Hitlerem, nie musiał zabiegać o przychylność wodza, bowiem ten uważał Kruppa za jedną z najważniejszych osób ze swego otoczenia.
Ostateczna decyzja o budowie w Jeltsch-Laskowitz "Bertha Werke", bo tak miała się nazywać fabryka, zapadła w sierpniu 1942 roku na spotkaniu w kwaterze Hitlera w Wilczym Szańcu pod Kętrzynem. Byli na nim m.in. Alferd Krupp i Albert Speer minister odpowiedzialny za zbrojenia w III Rzeszy, zarazem szef Organizacji Todta (stworzonej przez niemieckich przemysłwoców w celu budowy obiektów militarnych).
Produkcja ruszyła już pod koniec 1943 roku. Bertha Werke wytwarzała ciężkie haubice, wały korbowe do silników lotniczych i silniki...
Posłuchaj:
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.