Budują most kolejowy na Nysie Łużyckiej (ZDJĘCIA)
Most nad Nysą Łużycka zastąpi starą przeprawę. Wykonano już prace rozbiórkowe: usunięto tor i wyeksploatowane konstrukcje mostu. Zlikwidowano również stare podpory oraz zbędne elementy żelbetowych przyczółków.
W piątek rozpoczęła się budowa nowej przeprawy kolejowej nad Nysą Łużycką. Długość mostu wyniesie blisko 160 metrów - o 23 metry więcej, niż poprzedniej przeprawy. Obiekt zapewni przejazd pociągów po dwóch torach, ponad dwukrotnie szybciej - nie 50 km/h lecz 120 km/h. Inwestor zwiększy również nośność obiektu, czyli składy będą mogły wozić cięższe ładunki. Tory na nowym moście, podobnie jak zmodernizowana linia E 30, zostaną zelektryfikowane. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów pomiędzy granicznymi stacjami - Węglińcem i Horką zapewnią nowoczesne urządzenia automatyki i telekomunikacji. Zadbano również o ochronę środowiska. Konstrukcja toru zapewni cichy przejazd pociągu, a montaż zabezpieczeń ograniczy zanieczyszczenia wody odprowadzanej z mostu.
Koszt realizowanego projektu wynosi około 23 mln zł, z czego prawie 17,5 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Budowa mostu nad Nysą Łużycką prowadzona jest równolegle z rozbudową i elektryfikacją linii Knappenrode – Horka – granica państwa. Oba projekty toczą się dzięki dobrej współpracy zarządców infrastruktury kolejowej w ramach polsko-niemieckiej Grupy Infrastrukturalnej.
- Projekt mostowy istotnie poprawia sprawności i bezpieczeństwo przewozów na styku polskiej i niemieckiej sieci kolejowej oraz usprawnia połączenia na osi Wschód – Zachód. Nowy most i wcześniejsza modernizacja lini E 30 Opole – Wrocław – Węgliniec – granica państwa oraz elektryfikacja linii po stronie niemieckiej stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego między sąsiednimi krajami. To sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźników towarowych i krótsza i bardziej komfortowa podróż dla pasażerów mówi Ireneusz Kluczyk z Zarządu PKP PLK S.A.
Modernizacja międzynarodowej trasy toczy się równocześnie po stronie polskiej i niemieckiej.
- Projekt polski łączy się bezpośrednio z naszą modernizacją i elektryfikacją odcinka Knappenrode – Horka - granica państwa. Po zakończeniu prac tą linią będą przewożone ładunki z morskich portów do południowych regionów Polski. Wygodniejsza podróż i sprawny transport towarów, to sukces możliwy do osiągnięcia dzięki dobrej współpracy PKP PLK i DB Netz – mówi Michael Wuth z DB Netz AG Oddział Regionalny Południowo-Wschodni.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.