200 wysokich wież w regionie. W Bardzie już protestują
Mieszkańcy zapowiadają walkę, pod protestem podpisało się już kilkaset osób. Przeciwko tej inwestycji są dosłownie wszyscy, od mieszkańców do proboszcza bazyliki. Kolos ma stanąć na niewielkim parkingu przy dworcu.
Kolej, która jest inwestorem podkreśla, że ma wszystkie niezbędne pozwolenia i zgody. Trwa jeszcze tylko postępowanie w Urzędzie Wojewódzkim - mówi Marta Libner, rzeczniczka wojewody.
Negatywną opinie dotyczącą planowanej wieży w Bardzie wydał także Wojewódzki Konserwator Zabytków. Planowana wieża to zgodnie z planami "obiekt radiokomunikacyjny sieci łączności bezprzewodowej GSM-R, który ma służyć do modernizacji linii kolejowej. Inwestycja obejmuje wieżę strunobetonową wraz z odgromnikiem o wysokości 42,0 m, kontener technologiczny, utwardzenie terenu, dojazd, wewnętrzną linię zasilająca oraz ogrodzenie". Burmistrz Barda Krzysztof Żegański mówi, że nie są stroną w sprawie (PLK stawiają na swoim terenie) i nie konsultowali tych planów. Pewnego dnia dostali pismo, w którym poinformowano samorządowców, że trwa procedura w tej sprawie.
– Jesteśmy zdecydowanie przeciwni. To burzy to wszystko nad czym pracujemy od lat, czyli promocji Barda jako miejscowości turystycznej. To po prostu absurd – dodaje. O swoich obawach poinformowali marszałka i wojewodę, który prowadzi postępowanie administracyjne dotyczące wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych.
Z opinii konserwatora zabytków dotyczącej inwestycji: „Planowana wieża o wysokości 42 metrów będzie miała negatywny wpływ na widok kościoła parafialnego, ob. Bazylika Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Bardzie, szczególnie w widoku drogi krajowej nr 8 (od strony Kłodzka). Wieża stanie na osi Bazyliki „Przecinając” dwuwieżową elewację frontową na dwie części”. Konserwator dodaje jednak również, że „ponieważ inwestycja nie jest zlokalizowana na terenie objętym ochroną konserwatorską, nie ma podstawy prawnej odmowy uzgodnienia inwestycji w trybach administracyjnych, niemniej jednak realizacja inwestycji będzie miała negatywny wpływ na widok zabytków, jakimi są układ urbanistyczny i Bazylika w Bardzie”.
- Podstawowym zadaniem systemu GSM-R jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, transmisji danych dla systemu kontroli jazdy pociągów oraz zwiększenie przepustowości na linii. Inwestycja posiada wszystkie wymagane zgody i opinie środowiskowe. Będzie ona realizowana w latach 2016/17. PLK przygotowuje się do wybudowania 1100 obiektów komunikacji GSM-R w całej Polsce. Około 200 z nich powstanie na Dolnym Śląsku – mówi z kolei Karol Jakubowski z biura prasowego spółki.
Szczegółowych lokalizacji kolej jeszcze nie ujawniła.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.