Będzie tramwaj na Nowy Dwór (POSŁUCHAJ)
Jednak tramwaj na wrocławski Nowy Dwór. Prezydent Rafał Dutkiewicz zapowiedział budowę wydzielonej jezdni, wewnątrz której pojadą tramwaje. Pierwotnie osiedle z centrum miasta miał połączyć tylko metrobus, czyli nowa jezdnia autobusowa, po której wahadłowo poruszałyby się autobusy. Jak powiedział na konferencji prasowej Rafał Dutkiewicz, zmiana decyzji podyktowana jest publiczną dyskusją, która toczy się na ten temat od wielu miesięcy. Inwestycja będzie kosztowała o 75- 100 mln więcej niż planowany metrubus.
- Nie oznacza to rezygnacji z zapowiadanej budowy torowiska wzdłuż ulicy Długiej i Hubskiej - podkreśla Dutkiewicz. Prezydent Wrocławia zaznacza też, że zmiana decyzji nie jest efektem planowanego przez opozycję referendum, które miało dotyczyć także metrobusu.
Dutkiewicz zapowiedział, że ratusz postara się o zwiększenie unijnej dotacji. A jeśli się to nie uda - poszuka oszczędności w miejskim budżecie.
Tramwaj na Nowy Dwór...
Pętla tramwajowa ma powstać przy ul. Rogowskiej, a tramwaje jadąc wewnątrz nowego buspasa dojadą najprawdopodobniej do pl. Grunwaldzkiego. Rafał Dutkiewicz zaznacza, że pamięta także o Jagodnie i Psim Polu, ale na inwestycje tramwajowe w tamtych rejonach musimy jeszcze poczekać.
Jak tłumaczą urzędnicy, to nie zmiana planów, a jedynie przyspieszenie drugiego etapu inwestycji - już wcześniej ogłaszali, że po szerokim pasie wiodącym na Nowy Dwór w przyszłości pojedzie nie tylko metrobus, ale i tramwaj.
W lutym specjaliści od komunikacji z magistratu tłumaczyli, że metrobus to mniejsze koszty inwestycji i większa przepustowość. Przedstawiali też wyliczenia, które przemawiały za takim rozwiązaniem. Mieszkańcy osiedla walczyli jednak o tramwaj.
Zbigniew Komar z departamentu infrastruktury wyjaśniał, że budowa całej infrastruktury i zakup taboru elektrycznych autobusów będzie kosztował 108 mln złotych, czyli trzy razy mniej niż tramwaj. - Co więcej, korzystniej wyglądają wyliczenia dostępności autobusowej siatki połączeń - dodawał wtedy Komar. Dodatkowo - argumentował - mimo problemów z pokonaniem przejazdu kolejowego przy rondzie Pileckiego - możliwe będzie przedłużenie metrobusu do Muchoboru Wielkiego.
Jednocześnie departament podkreślał, że cały czas analizuje pięć wariantów poprawy komunikacji tej części miasta - dwa metrobusowe i trzy tramwajowe.
Inicjatywa Obywatelska Wrocław Referendum 2015 przekazuje oświadczenie ws. organizacji referendum lokalnego (poniżej):
Inicjatorzy "Wrocławskiego Referendum 2015" gratulują Rafałowi Dutkiewiczowi kolejnej zmiany decyzji w sprawie tramwaju na Nowy Dwór i Muchobór Wielki. Wyrażamy nadzieję, że ta decyzja będzie ostateczna i tramwaj na te dwa osiedla w powstanie zgodnie z obecnie składanymi obietnicami. Kolejnym naturalnym krokiem jest teraz przeprowadzenie badań i konsultacji społecznych, które zadecydują o przebiegu trasy i ilości pojazdów jakie tam będą kursować. Zaprezentowana przez prezydenta Rafała Dutkiewicza wola wybudowania linii tramwajowej na Nowy Dwór jest niewątpliwie krokiem w dobrym kierunku. Oświadczamy jednocześnie, iż nie rezygnujemy z przygotowań do organizacji referendum lokalnego. Swoją decyzje motywujemy następująco:
Po pierwsze, wynik referendum lokalnego jest wiążący dla władz samorządowych. W razie opowiedzenia się wrocławian w ważnym (ze względu na frekwencję) referendum lokalnym za budową linii tramwajowej magistrat będzie zobligowany do realizacji tej inwestycji. Wynik referendum jest wiążący w przeciwieństwie do politycznej obietnicy. W tym kontekście przypominamy, że urzędnicy od przeszło 15 lat obiecują budowę linii tramwajowej do osiedla Nowy Dwór (np. w uchwale z 1999 roku zostało zapisane, że „należy podjąć działania celem realizacji nowych tras tramwajowych na osiedla Kozanów, Gaj i Nowy Dwór", zaś w uchwale z 2010 roku zupełnie jasno zostało postanowione, że „wyznacza się przebieg nowych tras (tramwajowych) w kierunku" m. in. Nowego Dworu i Muchoboru Wielkiego. Pomni niezrealizowanych obietnic wolimy oddać decyzję w sprawie tramwaju na Nowy Dwór mieszkańcom Wrocławia niż polegać tylko na słowach urzędników.
Po drugie, prezydent Dutkiewicz wspomniał o budowie linii tramwajowej tylko do osiedla Nowy Dwór (do ul. Rogowskiej), natomiast celem naszej inicjatywy jest przesądzenie przez wrocławian czy tramwaj powinien jechać również do sąsiedniego osiedla Muchobór Wielki.
Po trzecie, w referendum inicjatorzy zamierzają zapytać wrocławian także o budowęlinii tramwajowych do osiedli Psie Pole i Jagodno. W tej kwestii prezydent Dutkiewicz zajął niejasne stanowisko.
Po czwarte, w planowanym referendum lokalnym chcieliśmy spytać Wrocławian również o organizację turnieju World Games, utworzenie rejestru umów zawieranych przez Gminę Wrocław i budowę tzw. „zielonej sieci". Pytania te pozostają aktualne.
Aktualnie czekamy na przekucie danej obietnicy Rafała Dutkiewicza w czyny, czyli wpisanie tej inwestycji do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego a następnie rozstrzygniecie przetargu i podpisanie umowy na budowę tramwaju na Nowy Dwór i Muchobór. Pora by o dużych inwestycjach, które będą spłacać mieszkańcy latami decydować wspólnie.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.