Legnica: Jest raport kuratorium w sprawie "procedury wejścia"
Radio Wrocław dotarło do raportu pokontrolnego opracowanego przez kuratorów w sprawie legnickiej Szkoły Podstawowej nr 2. To w tej placówce obowiązywały specjalne procedury wejścia dla dzieci. Chodzi o specjalny program opracowany przez psychologów i pedagogów dla klas, do których chodzą nadpobudliwe dzieci z poważnymi problemami emocjonalnymi. Janina Jakubowska, rzeczniczka dolnośląskiego kuratorium uważa, że podstawowym błędem popełnionym przez dyrekcję szkoły jest objęcie procedurą wejścia wszystkich 70 uczniów klas terapeutycznych.
- 21 uczniów w ogóle nie miało ani opinii ani orzeczenia, a więc to są dzieci, które nie wymagają, by być w klasie terapeutycznej. A tutaj całą grupę uczniów objętą jedną metodą - tłumaczy Jakubowska.
Dyrektorka szkoły zapewnia, że w klasach terapeutycznych wszyscy uczniowie mają problemy emocjonalne. W 21 przypadkach rodzice albo zdecydowali się na przeniesienie swoich dzieci w czasie roku szkolnego, albo...nie dostarczyli odpowiednich dokumentów ze względu na własne problemy. Kuratorium przyznaje, że nie jest w stanie ocenić wszystkich metod dydaktyczno-wychowawczych w legnickiej "dwójce". Dlatego inspektorzy właśnie poprosili o ekspertyzę biegłych z Instytutu Pedagogiki Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
O sprawie informowaliśmy już wcześniej. Zasad wejścia do klasy jest dokładnie 10 (kliknij w obrazek poniżej i przeczytaj). W regulaminie przypiętym do drzwi każdej sali starszych klas napisano również o absolutnej ciszy, o tym, że kto nie potrafi sprostać zasadom, wchodzi na końcu. No i o nagrodach. dyrektorka placówki podkreśla, że regulamin to efekt umowy zawartej dwa lata temu między rodzicami, uczniami i nauczycielami. - Od siedmiu lat prowadzimy szkołę z oddziałami terapeutycznym. Mamy dzieci z zaburzeniami zachowania, emocjonalnymi, opozycyjno-buntownicze. Zdaniem psychologów dzieci. np. z ADHD, żeby rozpocząć lekcję i z niej skorzystać, muszą mieć coś w rodzaju buforu między przerwą, a lekcją, na której muszą się skupić - tłumaczyła nam dyrektorka.
Za wejście do klasy, zgodnie z zasadami, uczniowie natychmiast muszą otrzymać nagrody. Tak mówi regulamin. Katarzyna Rymarczuk, wychowawczyni podkreśla, że po kary w legnickiej dwójce nauczyciele sięgają sporadycznie. - Kierujemy się zasadą prawa efektu - zachowania nagradzane mają większą szansę na to, żeby były kontynuowane - mówi nauczycielka.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.