Ponad dwa lata ustalają, kto ma płacić za oświetlenie obwodnicy

| Utworzono: 2014-11-19 07:01 | Zmodyfikowano: 2014-11-19 07:44
Ponad dwa lata ustalają, kto ma płacić za oświetlenie obwodnicy - Obwodnica Szczawna po godz. 18.00
Obwodnica Szczawna po godz. 18.00

Obwodnica Szczawna – Zdroju. Droga od momentu otwarcia jest nieoświetlona, choć z obu stron gęsto otaczają ją latarnie. Nie wiadomo kto ma je obsługiwać.

O tę obsługę od dwóch lat spierają się o to gminy Stare Bogaczowice, Szczawno – Zdrój i Dolnośląska Służb Dróg i Kolei. Tymczasem przejazd w nocy to prawdziwy dramat. Widoczność spada do kilku, kilkunastu metrów, najgorzej jest na nieoświetlonych rondach i skrzyżowaniach. W tym miesiącu zginął tam młody mężczyzna. Mieszkańcy i kierowcy pytają: kto następny?

Obwodnica mierzy 2438 metrów. Stanowi świetny skrót pomiędzy Wałbrzychem i Starymi Bogaczowicami, a potem dalej w kierunku Kamiennej Góry. Oświetlony jest tylko kawałek drogi przy marketach. Latarnie stoją bardzo gęsto. Nieoświetlone są cztery pasy drogi, a także dwupoziomowe bezkolizyjne skrzyżowanie obwodnicy z drogą nr 375 składające się z wiaduktu drogowego, dwóch rond oraz łącznic między rondami. Nieoświetlony jest również wiadukt oraz duże i niebezpieczne rondo w samej Strudze, gdzie często pojawiają się piesi.

Posłuchaj relacji Radia Wrocław:



Tak wygląda przejazd przez czteropasmową obwodnicę Szczawna - Zdroju o godzinie 18:00:

KOMENTUJE LESZEK MORDARSKI (Radio Wrocław)

Przenieśmy Szczawno do Belgii. Nie chodzi tu o słynne belgijskie uzdrowisko Spa i jego podobieństwo do podwałbrzyskiego miasteczka. Chodzi o drogę, która miała ułatwić życie, a stała się wielkim wrzodem na "zdrowym organizmie Szczawna". Belgia ma oświetlony każdy kilometr autostrady (widać to nawet z kosmosu). Podobnie chcieliby mieszkańcy Szczawna Zdroju, po trosze też korzystający z niej mieszkańcy pobliskiego Wałbrzycha. Uruchomiona ponad dwa lata temu obwodnica nie jest w całości oświetlona, co zdaniem miejscowych kierowców, zasadniczo wpływa na poziom bezpieczeństwa na tej drodze. Ostatnio doszło tam do śmiertelnego wypadku.

Trudno się nie zgodzić z takim twierdzeniem. Choć kwestia "poziomu" jest w tym przypadku kluczowa. Możemy go śrubować w nieskończoność; ograniczeniem są jedynie koszty. Zdaje się jednak właśnie, że w "kopczyku złotówek pies jest pogrzebany".

O ile bezpieczniej byłoby na leśnej drodze, gdyby ją całą oświetlać, do tego ogrodzić a na dodatek zbudować wiadukty z przejściami dla zwierzyny? O ile bezpieczniej byłoby na, niezwykle "wypadkogennej", drodze 35 Wrocław-Wałbrzych, gdyby ją oświetlić, przebudować skrzyżowania, zimą natomiast uprzątnąć śnieg nawet z poboczy i rowów (gdzie może się schronić, z daleka niewidoczny, dzik). O ile bezpieczniej byłoby na obwodnicy Szczawna-Zdroju, gdyby zapalić latarnię co 50 metrów?

Jak rozumiem, władzy w Szczawnie i okolicznych gminach nie stać na "taki luksus". Choć powinienem powiedzieć nie władzy a gmin nie stać na zapłacenie za ten poziom bezpieczeństwa. Może powinien zapłacić ktoś inny - np. województwo a nawet rząd. Dlaczego nie? Choć z drugiej strony zaprotestuje pobliski Czarny Bór. Dlaczego u nas nie są oświetlone wszystkie drogi, a szczególnie ten długi odcinek w stronę Kamiennej Góry, gdzie można pędzić ponad "setkę"? Przecież byłoby dużo bezpieczniej, gdyby przy tej "setce" widać było wszystko dookoła.

Nie mówię nie płaćmy. Mówię zważmy argumenty za i przeciw. Śmiertelny wypadek, do jakiego doszło ostatnio, może jest właśnie tą rzeczą, która przechyla szalę. Poddajmy pod rozwagę kwestię "mniej światła w Parku Zdrojowym, więcej na obwodnicy".
Smutne jest to, że życie, to kwestia pieniędzy tak niedużych. Z drugiej strony nie jest to tylko nasz "polski" dylemat; nawet Niemcy nie mają oświetlonych wszystkich autostrad.

p.s.
Wszystkim zmotoryzowanym przypominam główny przepis kodeksu drogowego mówiący o "konieczności dostosowania prędkości jazdy do warunków panujących na drodze".


Komentarze (12)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~zorientowany2015-01-27 21:40:35 z adresu IP: (89.72.xxx.xxx)
i tak nadal trwa ośli upór burmistrza szczawna i wójta bogaczowic a gwarancja wykonawcy ucieka
~wędrowniś2014-11-19 19:26:44 z adresu IP: (89.72.xxx.xxx)
jak burmistrz z burmistrzową nie umieją czytać ustaw ze zrozumieniem to są takie tego efekty
~urbanista2014-11-19 18:35:47 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Gość zginął bo szedł ulicą, po niewłaściwej stronie, bez kamizelki - sam sobie zgotował ten los ale pismaki i tak napiszą, że to wina braku latarni... tak samo jak śmierć kierowców powodują drzewa. Ciekawe czy jakby autor szedł środkiem pięknie oświetlonej belgijskiej autostrady to czy by przeżył i czuł się tam bezpiecznie?
~dr Kaftan2014-11-19 10:59:04 z adresu IP: (31.175.xxx.xxx)
dla 90% pieszych ważniejszy jest wstyd przed założeniem kamizelki za 5 zl niż ich życie
~gość2014-11-19 10:51:05 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
no i te audycje jesteś "za" czy "przeciw" pompowanie audycji radiowej przez cały dzień, żeby Mordarski lub inny Obszarny mogli pokazać w radio, że się spełniają.
~andrzej2014-11-19 10:47:22 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
A MIAŁ KAMIZELKĘ ODBLASKOWĄ? Radio zamiast zrobić akcję społeczną zachęcającą pieszych do noszenia kamizelek odblaskowych , to zawsze robi sensację z wypadków, i odnoszę wrażenie, ze jest to główna pożywka dla redaktorzyn, żeby być na fali.
~Jaa2014-11-19 09:30:11 z adresu IP: (109.241.xxx.xxx)
dużo jeżdżę autem i zgadzam się z tym aby piesi nosili odblaski. W takie dni jak dzisiaj kiedy jest mgła, pada i jest ciemno, taki odblask jest na wagę życia. Niby jest już prawo, ale co z tego skoro nie jest egzekwowane przez odpowiednie organy. Czy opaska odblaskowa na ramię to obciach ?? Nie wiem dlaczego np. producenci kurtek nie wszywają obowiązkowo elementów odblaskowych ... A obwodnica jest oki. Wystarczy tylko w miejscach przejść dla pieszych włączyć oświetlenie. Na pozostałej długości piesi przecież mają chodniki. Auta światła. Fakt szkoda człowieka i tragedia w czyimś życiu się stała. Tylko pytanie do autora tekstu. W jakich okolicznościach pieszy uległ wypadkowi śmiertelnemu. Na pasach czy przechodząc w niewyznaczonym do tego miejscu ?
~czytelnik2014-11-19 08:45:31 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
gdzie jest prokurator!!!!!!!!!!!!!!
~misiu2014-11-19 08:45:28 z adresu IP: (62.141.xxx.xxx)
Ale poco oświetlać drogę poza terenem zabudowany ?? Piesi mają chodniki i obowiązek noszenia odblasków, a samochody posiadają coś takiego jak światła mijania/ drogowe. A jak ktoś się zachwyca oświetlonymi autostradami w Belgi to proponuje po nich jechać np 4-6h bez przerwy. Zobaczymy które lepsze.
~dr Kaftan2014-11-19 10:58:40 z adresu IP: (31.175.xxx.xxx)
latarnie pewnie po to by drożej kosztowało i ktoś zarobił na górkę.. :P być może też mogą być tam potrzebne szkoda, że dla pieszych ważniejszy jest wstyd przed założeniem kamizelki za 5 zl niż ich życie
~Mion2014-11-19 09:07:03 z adresu IP: (77.252.xxx.xxx)
To po co zbudowano kilkadziesiąt jak nie kilkaset latarni?
~Zioło2014-11-19 08:05:50 z adresu IP: (46.77.xxx.xxx)
Rozpisał się Pan redaktor, popuścił wodze fantazji, tylko żeby czytelnik coś z tego zrozumiał i jakiś konkretny powód stanu rzeczy wyłowił, to już za wielkie oczekiwania.