Trasa kolejowa dla rowerów

Andrzej Andrzejewski | Utworzono: 2014-07-27 09:39 | Zmodyfikowano: 2014-07-27 10:00
Trasa kolejowa dla rowerów - Fot. Alina Zienowicz, http://commons.wikimedia.org
Fot. Alina Zienowicz, http://commons.wikimedia.org

Nie ma pociągu? Wsiadaj na rower. Ostatni pociąg ze Złotoryi do Chojnowa przejechał 10 lat temu. Kolejom nie opłacało się utrzymywanie połączeń na tej trasie. Dlatego samorządowcy kilku gmin postanowili wykorzystać torowisko do utworzenia nowego szlaku komunikacyjnego.

- Szyny i podkłady zniknęły, ale na nasypach wkrótce znów pojawią się podróżni - zapewnia Mieczysław Kasprzak, wójt gminy Chojnów. - 25 kilometrów od Złotoryi do Rokitek jest taki odcinek drogi. W uzgodnieniu z przedstawicielami PKP zadeklarowaliśmy się, że przejmiemy te tereny, żeby zagospodarować nieczynną trasę kolejową na ścieżkę rowerową.

Samorządowcy chcą, aby docelowo trasa rowerowa ze Złotoryi prowadziła aż do Zagrodna, by turyści mogli dojechać do Zamku Grodziec. Projekt zakłada, że oficjalnie rowery na torowiskach pojawią się już w przyszłym roku.

Wójt Kasprzak nie ukrywa, że na ten moment - wspólnie z samorządowcami sąsiednich gmin - czekał z utęsknieniem. Likwidacja torów oznacza bowiem możliwość stworzenia 25 kilometrowej drogi wyłącznie dla rowerów. - Część północna gminy to są tereny chronione. Jesteśmy w otulinie Borów Dolnośląskich. Jesteśmy w Parku Krajobrazowym Doliny Czarnej Wody i tam praktycznie rolnictwa nie ma. W soboty, niedziele przybywa innych ludzi z terenów Lubina i Legnicy. Jak nie wykorzystać tego momentu i nie stworzyć bazy dla rekreacji?

Po ponad stu latach torowisko między Złotoryja a Rokitkami właśnie przestało istnieć. Polskie Koleje Państwowe zdecydowały się na demontaż szyn i podkładów, bo ostatni pociąg przejechał tą trasą przed dziesięciu laty. Samorządowcy z tamtej części Dolnego Śląska chcą wybudować prawie 200 kilometrów dróg rowerowych na dawnych torowiskach. PKP zadecydowały, że szyny znikną również między Jaworem i Malczycami, oraz Chocianowem i Duninem.


Komentarze (5)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~turysta2014-07-30 19:10:10 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
Brawo samorządowcy,życzę aby Wam się to udało!!!!!
~Do no niekoniecznie2014-07-28 17:34:00 z adresu IP: (185.26.xxx.xxx)
Myslę kolego że jednak się mylisz... Zresztą niedługo się przekonamy ;-)
~No niekoniecznie2014-07-27 19:39:49 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
Choć miłośników kolei to boli, to czas pogodzić się że odżyła koncepcja likwidacji całego torowiska Złotoryja-Rokitki. Natomiast linia Jerzmanice-Lwówek spadła z projektu.
~Do poprzednika2014-07-27 18:23:15 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Jak już są w okolicy to mogliby się zainteresować, że na liście linii do przejęcia przez województwo jest jeszcze Jerzmanice - Lwówek, na której też taka ścieżka miała powstać.
~Luiz 2014-07-27 15:34:24 z adresu IP: (185.26.xxx.xxx)
Zanim coś opublikujecie najpierw sprawdźcie swoje informacje dwa razy ! Rozebrany i przeznaczony do przerobienia na ścieżkę rowerową jest tylko odcinek Chojnów - Złotoryja nie dotyczy to już w żadnym wypadku połnocnego odcinka Chojnów - Rokitki o którego przejęcie w celu rewitalizacji i wznowienia ruchu kolejowego wystąpił samorząd województwa, podobnie jak w przypadku linii Wrocław - Sobotka - Świdnica - Jedlina Zdr. Proszę publikować sprawdzone i rzetelne informacje ! I jeszcze jedno nie Dunino tylko Duninów !