Ostrożnie z zakupami
Dłuższy czas na rezygnację z towaru i większa przejrzystość zakupów. To najważniejsze zmiany, które przyniesie nowe prawo konsumenckie. Nowe przepisy zaczną obowiązywać w połowie czerwca.
Przedstawicielka Europejskiego Centrum Konsumenckiego, Katarzyna Słupek wyjaśnia, że duże zmiany czekają tych, którzy preferują zakupy przez Internet.
Do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich wpłynęło w ubiegłym roku ponad 32 tysiące skarg z całej Wspólnoty. Prawie póltora tysiąca skarg pochodziło z Polski.
W Polsce prawo konsumenckie to stosunkowo młoda dziedzina, która jestefektem głównie wdrażania prawa europejskiego do polskiego systemu prawnego.
Najwięcej skarg klientów dotyczy usług telekomunikacyjnych i budowlanych potwierdzili nam Biura Powiatowego i Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu. A jeżeli chodzi o umowy sprzedaży najwięcej ponad 30 procent dotyczy butów.
Zakupowy zawrót głowy - bądź świadomy!
Eksperci wskazują, że z roku na rok zwiększa się świadomość konsumentów. Świadczą o tym liczby.
- W 2012 tylko do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów złożono 400 skarg. Rok później było to już 500 - powiedziała Radiu Wrocław Magdalena Olszowska z biura. W 2013 roku powiatowy rzecznik udzielił 3 tysiące porad telefonicznych.
Zakupy rób racjonalnie, bez emocji!
- W każdym sklepie mamy przebogatą ofertę towarów, a wyszkoleni sprzedawcy prześcigają się w sposobach kuszenia klientów - przestrzega profesor Grażyna Światowy z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Ochrona konsumentów jest jednym z obowiązków państwa, co zostało wyraźnie wskazane w art. 76 Konstytucji RP. Realizacją tego obowiązku zajmuje się wiele instytucji państwowych na czele z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.