ITS. Inteligentny inaczej (Posłuchaj)

| Utworzono: 2013-10-21 07:55 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
ITS. Inteligentny inaczej (Posłuchaj) - fot. archiwum prw.pl
fot. archiwum prw.pl

Kiedy jednak rano jedziemy samochodem do pracy możemy się zdziwić, gdy wyjazd z naszej osiedlowej ulicy zajmie nam więcej czasu niż zwykle. Problem bowiem w tym, że efektem ubocznym nadania priorytetu tramwajom na głównych ulicach jest to, że boczne ulice stoją czasami zdecydowanie dłużej.

O tym, że wrocławski ITS wymaga poprawek pisał kilka dni temu także Maciej Kruszyna, zastępca redaktora naczelnego "Przeglądu Komunikacyjnego". - Linia 33, z priorytetem, wiezie w relacji "do parku" niewielu pasażerów, tymczasem linia 9, która ma wydłużony postój na światłach, jest bardziej pełna! (...) Z trudnych do zrozumienia przyczyn, obserwując wybrane wdrożenia we Wrocławiu, widzę działania po linii najmniejszego oporu przynoszące ewidentnie niekorzystne efekty, możliwe do uniknięcia przy zastosowaniu bardziej zaawansowanych strategii.

Również na forum skyscrapercity.com internauci dyskutują na temat ITS.

- ITS nie uzdrowi wszystkich bolączek KZ. Nie zastąpi buspasów, wydzielonych torowisk i przemyślanych rozkładów jazdy. To, że stoisz na światłach 2 cykle nie musi znaczyć, że ITS spie***. Może ktoś tak ułożył rozkład, że prawie o tej samej godzinie wjeżdżają na przystanek 3 tramwaje. Z punktu widzenia płynności lepiej jest przetrzymać tramwaj na światłach 2 cykle i pozostawić płynność ruchu aut niż puścić go do stania w kolejce do przystanku i podjeżdżania 3 razy do przodu, jak kolejne będą odjeżdżać z przystanku. Efekty pracy dobrego ITS mimo wszystko widać przede wszystkim w statystyce. Przeciętny kierowca nie widzi jasno tych korzyści siedząc z aucie czy przeciętny użytkownik KZ siedząc w tramwaju. Rozproszenie i złożoność tego systemu powoduje, że np. wypadek na grunwaldzie będzie pływał na cykle na JPII. W skali całego miasta płynność, korki itp. itd. zmniejszy się o 20-30%, ale Ty możesz stać np. 5% dłużej, bo na Twoje trasę wpuszczone zostaną auta z rozładowywania korka gdzie indziej. Tak samo nie dostrzeżesz że stałeś w korku 10% krócej. Jak stoisz w korku to czas Ci się mocno zlewa, a z punktu widzenia statystyki to będzie sporo - pisze użytkownik kiew.

Jakie są odczucia kierowców na ten temat? Sprawdziliśmy.

Posłuchaj:


Komentarze (9)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~ekolog2013-10-22 09:49:22 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Ludzie, kupiliście sobie auta, wsadzacie do nich swoje tłuste tyłki z hemoroidami i myślicie, że jesteście panami świata !To jest miasto, w tramwaju jedzie wielu ludzi, tramwaj jest ekologiczny, my musimy wąchać wasze spaliny, siedźcie sobie i czekajcie na światła !
~Wojtek2013-10-21 15:50:08 z adresu IP: (46.204.xxx.xxx)
Problem ITS-u polega nie na tym, że jest nie do końca wdrożony tylko ma wielki błąd konstrukcyjny - zamiast "zawieszać" cykl świetlny na czas przejazdu tramwaju, ITS resetuje cały cykl i startuje od nowa, z reguły od zielonego dla głównej drogi. W takim przypadku jak 2-3 tramwaje w stadzie się zjadą, na niektórych skrzyżowaniach lewoskręt stoi po kilka minut! Na skrzyżowaniu Stacyjna/Legnicka/Zachodnia skręt w lewo w stronę Leśnicy jest bezsensownie blokowany nawet po godz. 20.00, kiedy praktycznie nie ma ruchu, a w tramwajach jest garstka ludzi. Nie raz ludziom puszczają nerwy na Stacyjnej i jadą na czerwonym, bo ile można stać? A Legnicka na tym odcinku nawet w szczycie się nie korkuje, bo są po 3 pasy ruchu w każdą stronę, i po dwa pasy do lewoskrętów. Za 1/10 tych pieniędzy można by zrobić prosty system blokujący ruch na skrzyżowaniu na ułamek minuty przed przejazdem tramwaju, podobny do tego stosowanego w ruchu kolejowym do automatycznego sterowania rogatkami. Lepiej by było jakby wszyscy stanęli na 10-15 sekund niż stali po kilka cykli na podporządkowanej.
~zły2013-10-21 13:35:45 z adresu IP: (77.252.xxx.xxx)
Przed wprowadzeniem tego systemu nie było codziennych korków przy wjezdzie do Wrocławia od strony Psiego Pola. porażka!
~Zygi2013-10-21 13:30:03 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
że co?!Linia 33, z priorytetem, wiezie w relacji "do parku" niewielu pasażerów ?! ale bzdura ! proszę zobaczyć co się dzieje rano na tej linii, wsiąść się nie da i dojechać do pracy !!
~Kasia2013-10-21 12:44:56 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
A ja nie widzę różnicy w ogóle :-(
~adela2013-10-21 09:26:14 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
a dla mnie ten tramwaj to porażka, było swietne połączenie - zlikwidowana linia E, który w szybkim czasie docieral na pl. grunwaldzki, atramwaj się wlecze w żółwim tempie
~gosc2013-10-21 09:04:42 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
ja tam mam gdzieś samochody, jak jadę ze stadionu na japa pawła 11 przystanków w 16 minut, dla mnie bomba, w tramwaju jest takich jak ja 100 i wszyscy są zadowoleni
~adela2013-10-21 08:34:34 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
zamiast budować nikomu niepotrzebnego stadionu trzeba było zająć się komunikacją, nie wspomnę już nawet o haraczu jaki zapłacimy teraz naszemu przyjacielowi Solorzowi
~ubu król2013-10-21 08:31:13 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Jakby tramwaj nie zatrzymywał się na przystankach po tych durnowatych pasażerów to by Jeszcze Szybciej Przejechał !! Kiedyś pojazd szynowy miał pierwszeństwo na skrzyżowaniu równorzędnym - proste bez kosztów, bez przetargu za pare mln i obsługi... Czy ktoś policzył ile ten tramwaj zyskuje? 1 cykl świetlny czyli często niecałą minute czekania ! Czy po to warto regulować cały ruch drogowy i tworzyć korki czekające 15 min ?