O SOLE MIO i nie tylko
(inf.prasowa)
19 kwietnia 2012 r., czwartek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
WIECZÓR WŁOSKI
Anna Lichorowicz – sopran
Tomasz Maleszewski – tenor
Katarzyna Neugebauer – fortepian
Maciej Michałkowski – prowadzenie
W programie:
Pieśni neapolitańskie, arie i duety operowe G. Donizettiego, G. Verdiego, G. Pucciniego
„Zobaczyć Neapol i umrzeć” – ta słynna sentencja autorstwa Johanna Wolfganga Goethego przez lata wabiła wędrowców do stolicy włoskiego południa, niezwykłego miasta o wielu twarzach, przyczajonego u stóp wulkanu. Mówiono, że kto raz ujrzy piękno Neapolu, będzie chciał wracać tam nieustannie. Przez długi czas uznawano go za główny ośrodek operowy w XVIII wieku. Tam narodziła się opera buffa, w której poruszana była tematyka życia codziennego i w której obecne były zawoalowane odniesienia do współczesnych wydarzeń. Bohaterami owych komedii stawały się wówczas postaci z ludu. Tego okresu sięgają początki pieśni neapolitańskiej pisanej w tamtejszym dialekcie. Libreciści opery buffa tworzyli teksty popularnych piosenek, które były wykonywane zarówno w teatrze, jak i na ulicy dla tych, których nie było stać na zakup biletu. Z czasem pieśń neapolitańska stała się synonimem Włoch na całym świecie, a jej największy rozkwit przypadł na XIX i XX wiek, kiedy zdobyła popularność poza granicami państwa. Włoska muzyka przez wieki wywierała olbrzymi wpływ na kulturę innych narodów, a Włochy – kraj uznany za kolebkę muzyki wokalnej – przez wiele stuleci pełniły rolę centrum życia muzycznego w Europie.
Na koncercie zabrzmią pełne uroku, melodyjne, trafiające do serca pieśni i arie pochodzące z dzieł największych kompozytorów włoskiej muzyki operowej. Artyści śpiewacy wykonają najsłynniejsze pieśni, m. in. O Sole mio, Mamma, La danza, Funiculi Funicula, a także arie i duety operowe z najbardziej lubianych przez publiczność oper: Aida, Traviata, Cyganeria, Napój miłosny, Turandot i wiele innych.
Poniżej rozmowa z artystami.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.