Gorąca sesja Rady Miejskiej w Lubawce. Mieszkańcy sprzeciwiają się transportom z kopalni

Maciej Ryłkiewicz, DP | Utworzono: 2025-02-20 17:57 | Zmodyfikowano: 2025-02-20 18:01
Gorąca sesja Rady Miejskiej w Lubawce. Mieszkańcy sprzeciwiają się transportom z kopalni - Gorąca sesja nadzwyczajna Rady Miejskiej w Lubawce. Fot. Maciej Ryłkiewicz
Gorąca sesja nadzwyczajna Rady Miejskiej w Lubawce. Fot. Maciej Ryłkiewicz

Przez Lubawkę ma jeździć transport gotowego produktu z kopalni na stację PKP. To oznacza pył i hałas oraz 3-4 przejeżdżające ciężarówki na godzinę przez małą miejscowość. A za kilka lat przez Lubawkę może pojechać ich jeszcze więcej. Tego boją się mieszkańcy, co dało się słyszeć na sesji nadzwyczajnej Rady Miejskiej, podczas której w środę, 19 lutego, mieszkańcy mogli zabrać głos:

- Już coś takiego było. Wozili kruszywo. Tamto kruszywo zostawiali. To był taki syf. Drzewa, wszystko było zapylone.
- Trzy, cztery na godzinę przez pierwsze Pan mówił 3, 5 lat. A co będzie za 10 lat, jak osiągnięcie pełną skalę wydobycia?

Mieszkańców było bardzo dużo:

- Jeżeli Pan chce 44 lata wydobywać ten kruszec, niech zrobi sobie drogę. Trudno. Nie będziecie jeździć Szymrychowską.
- Jak puścicie takie samochody ciężarowe tędy, jak to będzie wyglądało? Będziemy stawać? Będziemy zjeżdżać na chodnik?

Sprawdź: Wrocław sfinansuje unieszkodliwienie prawie 116 ton azbestu. Czy można jeszcze zgłosić się do programu?

Rozwiązaniem nowa droga?

Inwestor - Sudecka Grupa Inwestycyjna „Sudeti” - chce płacić podatki w gminie wiejskiej Kamienna Góra, a nie w Lubawce. Do tej ostatniej nie trafią więc podatki, mówi burmistrz Andrzej Wojdyła:

- Ten rejon właśnie jest wpisany jako rejon związany z wypoczynkiem, sportem, budową hoteli, więc tak naprawdę my nie skorzystamy z tego.
- Jest możliwość wprowadzenia drogi, która prowadziłaby naokoło? (pyt. red.)
- Myślę, że tak. Chcemy po prostu rozmawiać z tymi ludźmi - odpowiada Grzegorz Bednarski, prezes Sudeckiej Grupy Inwestycyjnej „Sudeti”.

W połowie 2025 roku ciężarówki będą wozić na stację w Lubawce produkt z kopalni od 6 do 22. Rozwiązaniem konfliktu mogłaby być nowa droga. Ma prowadzić poza Lubawką, a rozmowy mają się zacząć w przyszłym tygodniu.

- Nie nazwałbym tego rozjeżdżaniem dróg czy jakimś tam hałasem, zapyleniem, ale wiem, że to jest jakieś tam utrudnienie troszkę życia. Te rzeczy, które chcieliśmy zrobić, były związane nie z tym, że my jesteśmy fajni, dobrzy. Tylko dlatego, że mamy tego świadomość i chcieliśmy się jakoś tym podzielić - mówi Grzegorz Bednarski.

Kopalnia ma ruszyć w połowie 2025 roku.

O szczegółach całej sprawy w audycji Para dla Dolnego Śląska opowiadał Maciej Ryłkiewicz:

00:00
00:00

Przeczytaj też: Druga próba sprzedaży legendarnej fabryki porcelany "Karolina". Czy znajdą się chętni na przejęcie zakładu?


Komentarze (31)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Nick2025-03-20 10:58:16 z adresu IP: (80.55.xxx.xxx)
Dlaczego nie zrobić nowej drogi poza terenami zabudowany i tyle. Wszyscy by na tym skorzystali.
~Kaśka2025-03-20 08:42:35 z adresu IP: (80.55.xxx.xxx)
Mieszkańcy Gminy Kamienna Góra też nie chcą transportu przez ich osiedla zabudowy jednorodzinnej i by przez ich malownicze miejscowości jeździł ciężki transport z kopalni w Olszynach. Połowa miejscowości w Gminie bazuje tylko na jednej drodze powiatowej, która obecnie jest już mocno przeciążona, jest bardzo wąska i kręta i bez chodników. Wójt ze swoją ekipą radnych robi inwestycje bez dojazdów, nie inwestuje w drogi zbiorcze, które są potrzebne, w lokalne i dojazdowe zresztą też nie. Gmina najpierw powinna pomyśleć o budowie nowych dróg zbiorczych, albo zobowiązać do tego inwestora. Nikt z gminy nie rozmawiał z mieszkańcami gminy. Decyzje były podejmowane po ciuchu kilkuosobowo przez urzędników na korzyść inwestora, ale na pewno nie z myślą o mieszkańcach gminy Kamienna Góra czy Lubawki.
~Ziomuś 2025-02-21 21:20:09 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
A wszyscy chcą jeździć nowymi drogami, torami itp . Na podbudowie z gliny czy z ziemi ? Jakoś wcześniej wozili kamień z ogorzelca czy grzad na eske do Lubawki i nikomu nie przeszkadzało że rozjeżdzali inne wioski przed Lubawką. Odziwo przez kilkadziesiat lat wozili przez wioski kamień do Kamiennej Góry przez Krzeszów z kopalni Okrzeszyn w gmina Kamienna Góra . To wtedy Lubawce nie przeszkadzało.
~Mila2025-03-24 15:29:38 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Dawniej był mały ruch na drogach i nie było tyle domów pozwolenia urząd dawał a dzisiaj niszczy ludziom spokój .
~Lubawka 2025-02-22 07:39:27 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Z tego co pamiętam tylko część kamienia zostało przywiezione na budowę S3. Reszta materiału to był kruszony kamień na miejscu. Zauważono po wyburzeniu jednej ze skał, że wystarczy ustawić kruszarkę i materiał jest...
~...2025-02-21 21:32:50 z adresu IP: (80.50.xxx.xxx)
Ty chyba jesteś pracownikiem firmy transportowej lub właścicielem albo pracownikiem jednej z kopalni w okolicy. Jedynie tym ludziom podoba sie kopalnia bo widzą że zarobią. Na S3 wozili kamień przez kilka miesięcy, tutaj będą wozić przez kilkadziesiąt lat. Pod domem mongoła zorganizujcie sobie przesypownie, jak wam się tak podoba a od lubawki ręce precz.
~Lubawka da się lubić2025-02-21 17:16:45 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Niestety to prawda, że zachowanie przewodniczącego było skandaliczne. Od wielu lat jest współpracownikiem wójta i nie powinien okazywać stronniczości jeśli pełni także funkcję przewodniczącego rady w Lubawce.
~Mirek2025-03-24 15:34:13 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Szkodnik lisek od inwestycji
~Mariusz2025-03-20 08:54:02 z adresu IP: (80.55.xxx.xxx)
Przewodniczący Lubawki to przecież kierownik inwestycji w gminie Kamienne Góra, on kieruje inwestycjami, planami, decyzjami. "Prawa ręka" wójta gminy Kamienna Góra. Tam nikt nic nie konsultuje z mieszkańcami. Ludzie dowiadują się po czasie, że komuś wydali decyzję, która zniszczy mu życie. Ludzie potrzebni są tylko do płacenia podatków, ale traktują ich jak "zło". Brak zaangażowania radnych i sołtysów, którzy zamiast rozmawiać z mieszkańcami i trzymać ich stronę głosują na sesjach tak, że szkoda na to patrzeć - za każdym pomysłem wójta. Sesje Rady Gminy w Kamiennej Górze to porażka. Tam nikt się nie wyłamuje z układu, albo radni nie wiedzą nad czym głosują, albo po prostu są na przeczekanie w radzie, ale nie znają swojej roli i obowiązków w stosunku do obywateli, dlatego wolą się nie wychylać. Porażka.
~konfilkt interesów2025-02-21 16:44:04 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Skandaliczne jest uciszanie Pani z U3W przez Przewodniczącego Rady Miejskiej. Pani miała prawo się wypowiedzieć. Jakby kto nie wiedział to Przedwodniczący Rady Miejskiej w Lubawce to prawa ręka Wójta Gminy Kamienna Góra. Przewodniczący Rady powinien nie prowadzić obrad i wyłączyć się z ich prowadzenia.
~Kaśka2025-03-20 09:07:46 z adresu IP: (80.55.xxx.xxx)
Racja. Przyzwoitość ludzka tego wymaga, żeby się wyłączyć z roli przewodniczącego w takiej sytuacji. Jednak ten atak ze strony niektórych z Lubawki, w tym Burmistrza Lubawki i sugestie, żeby zniszczyć ścieżkę rowerową w gminie Lubawka, lub poprowadzić ruch transportowy przez zabytkowy Krzeszów i Kamienną Górę również był nie na miejscu. Burmistrz nie powinien zapominać, że w gminie Kamienna Góra też mieszkają ludzie, też nie chcą inwestycji wójta gminy Kamienna Góra i przewodniczącego gminy Lubawka, bo jedyna droga, która prowadzi przez ich miejscowości do Kamiennej Góry jest tak przeciążona, jest tam taki hałas, brak zwalniaczy, brak patroli Policji, że już dziś trudno jest mówić o normalnych warunkach. Z drogi kiedyś sporadycznie uczęszczanej przez kolejne inwestycje gminy, zrobiono drogę szybkiego ruchu. Wyjście z domu na spacer z dzieckiem jest niemożliwy.
~konfilkt interesów2025-02-21 16:48:26 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Przewodniczący Rady Miejskiej jest pracownikiem Urzędu Gminy Wiejskiej Kamienna Góra. Jakby ktoś nie wiedział...
~Joanna Wiktoria2025-02-21 12:49:18 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Fragment oświadczenia Nadleśnictwa Kamienna Góra: W maju 2023 roku w piśmie adresowanym do Pana Wójta Gminy Kamienna Góra zwróciliśmy się z prośbą o ponowne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Uważaliśmy, że inwestycja ta źle wpłynie na nasze drzewostany sąsiadujące z terenem kopalni. W czerwcu 2023 po konsultacji z Gminą Lubawka podjęliśmy decyzję o nie wydzierżawieniu naszych działek inwestorowi. Są to działki po tzw. składnicy drewna, miały służyć jako zaplecze do przeładunku kruszywa. W grudniu 2023 roku zaskarżylismy do Samorządowego Kolegium Odwoławczego decyzję dotyczącą środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia. SKO niestety utrzymało w mocy decyzję umożliwiając rozpoczęcie eksploatacji. Naprawdę nikt nie zgłaszał uwag do decyzji środowiskowej? Czy oświadczenie wójta jest zgodne z prawdą? Poddaję do uwagi publicznej suche fakty-oceńcie Państwo sami czy procedowanie decyzji środowiskowej odbywało się zgodnie z literą prawa.
~Ryszard2025-03-24 15:40:27 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Brawo nadleśnictwo ratujmy piękną przyrodę bo to jest nasze życie.
~p3p32025-02-21 15:46:45 z adresu IP: (185.27.xxx.xxx)
To jest mitoman opowiada takie brednie że szok, tak jak w kontekście że decyzja jest po stronie władz Lubawki. Wójt gminy wydał decyzje i tylko wójt może ją tylko zmienić. Jedyne trzeźwo myślące widać w całej tej sytuacji jest Nadleśnictwo.
~p3p32025-02-21 15:35:04 z adresu IP: (185.27.xxx.xxx)
Pieniądze z podatków górniczych z Leszczyńca i Czarnowa idą na pensje bandy nierobów. Pracownicy zarabiają tam nawet po 10 tyś. miesięcznie. Wojt zrobił sobie małe księstwo, pozatrudniał swoich. A Kamienna Góra cierpi ciągłym smrodem i pyłem. Zapytajcie ludzi z jeleniogórskiej jak im się żyje z ciężarówkami.
~p3p32025-02-21 10:29:30 z adresu IP: (185.27.xxx.xxx)
W urzędzie Gminy Wiejskiej Kamienna Góra powinno się obchodzić Barbórkę jako święto wiejskie, wszak tradycje górnicze już mają.
~Mirek2025-03-24 15:48:20 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Imprezy wszelkiego rodzaju to wójta cieszą rozrywka za darmo brak zebrań rozmów z mieszkańcami ?
~Antoni2025-02-21 10:21:43 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Brawo mieszkańcy, nie zgadzajcie się! Kopalnie kruszyw to idealny przykład jak prywatyzować zyski a koszty przerzucać na lokalną społeczność. Kopalnia kruszywa to ponadnormatywny ruch ciężarówek, to niszczenie dróg, zapylenie, przy czym najgroźniejszy jest pył niewidoczny PM 10 i PM 2,5 który z pluc przedostaje się do krwiobiegu. Jeśli wydobycie odbywa się metodą strzałową to dochodzą popękane ściany w budynkach. Dolny Śląsk jest zagłębiem kruszyw dla całej Polski, dlatego wydobywa się byle więcej i wysyła w Polskę - a buduje i budować będzie się jeszcze długo i dużo. Bez kruszyw nie będzie dróg i torowisk, a to wszystko mają dostarczyć wyrobiska w regionie ..
~Mirek2025-03-24 15:54:10 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
SKO nawet nie czyta o co chodzi wójt ma zawsze rację?nie dziwne dlatego zwykły mieszkaniec nie ma do kogo się zwrócić bo po co i tak jest odmowa
~Mario2025-03-20 09:15:25 z adresu IP: (80.55.xxx.xxx)
Zgadzam się SKO też zastanawia, że podtrzymuje decyzje wójta gminy Kamienna Góra, które niekorzystne są dla mieszkańców. Dlaczego w takich instytucjach brak fachowców, którzy myślą o ludziach i nie traktują ludzi jak przedmioty. Gdyby urzędnicy myśleli o ludziach, mniej wydatków byłoby potrzeba na służbę zdrowia, bo ludzie mniej by chorowali, ale najwidoczniej mają chorować.
~p3p32025-02-21 10:35:40 z adresu IP: (185.27.xxx.xxx)
Dolny Śląsk to zagłębie patologiii: mafia śmieciowa, mafia górnicza. Krzeszówek do tej pory nie uzyskał chyba decyzji na wydobycie a starali się przed budową S3. A tu przychodzi firma ,,Inwestycyjna" z kapitałem na poziomie jednej pensji pracownika z Biedronki i bez problemu uzyskuje decyzję środowiskową, SKO ją potrzymuje. Dopóki CBA i ABW nie zacznie działać na tym terenie to takie cyrki będą się działy.
~Joanna Pietrzak2025-02-21 09:04:24 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Jeśli RadioWrocław zechce przeprowadzić dziennikarskie śledztwo, może sprawdzić na stronach infoveti lub mojepanstwo zainwestowany kapital. Dodam, że w komentarzach prezesa zawarte są półprawdy. Warto zwrócić uwagę, na poprzednie dokonania finansowe prezesa Bednarskiego. Prawdopodobnie konflikt pomiędzy kopalnią a miastem Lubawka, nigdy by się nie wydarzył, gdyby legislacja była przeprowadzana w sposób transparentny. Niestety tak się nie stało. Wójt umieszczał na BIP możliwość wniesienia sprzeciwu w nieodpowiednich terminach, gdy ludzie się odwołali, wstawiał kolejne dokumenty wywołując chaos prawny. Przeciętny szary człowiek nie jest biegły w KPA i nie można wymagać od zwykłych ludzi specjalistycznej wiedzy w zakresie Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Ostatecznie decyzja środowiskowa została wydana, z pominięciem wskazania drogi transportu kruszywa. Domyślnie wybiera się, najkrótszą trasę którą jest sąsiednia gmina Lubawka. Reasumując ja jako zwykły szary obywatel mam z wydanego dokumnetu przez wójta domyśleć się, że transport odbędzie się ulicami mojego miasta.
~Anka2025-03-20 09:22:36 z adresu IP: (80.55.xxx.xxx)
A gdzie byli sołtysi i radni w obu gminach, dlaczego nie informowali ludzi. Ludzie są zapracowani i ostatnią rzeczą na jaką mają ochotę to śledzenie BIP-u. Gdzie były zebrania z mieszkańcami zanim "mleko się rozlało". To nie jest w porządku, że radni i sołtysi nie interesują się ważnymi sprawami i nie informują ludzi, a jedyne spotkania jakie organizują to mikołajki, dożynki itp. A gdzie myślenie o dobrostanie ludzi. Ludzie zaczną się masowo wyprowadzać z miejscowości, w których jest złe powietrze, hałas, złe warunki do życia i mieszkania, ubędzie podatków i koło się zamyka.
~Szukać fra.jerow gdzie in2025-02-20 21:11:06 z adresu IP: (80.50.xxx.xxx)
Nie wiem czy wiecie że prezesowie tej spółki co byli na radzie to nie firma Górnicza a inwestycyjna z kapitalem zaklowym 5 tys. zl tzw. Janusze biznesu. Ogarną koncesje i sprzedadzą jakiemuś inwestorowi. Tak się dzisiaj robi biznesy. Zarobią miliony firmę z koncesja przejmie jakaś pobliska funkcjonujaca kopalnia. Naobiecuja cudanki a nowy inwestor wypnie się na deklaracje poprzedników.
~...2025-02-20 21:20:00 z adresu IP: (80.50.xxx.xxx)
Z kapitalem zakładowym 5 tys. zł to mogą garaż blaszany przy tym wyrobisku postawić i na to im już dzisiaj nie starczy. Na uruchomienie kopalni potrzebne są miliony. Pytam się kto jest beneficjentem rzeczywistym tego pomyslu ? Kto przejmie gotowy pomysł na biznes ? Czy CBA monitoruje całe to postępowanie środowiskowe?
~Pedrolstwo2025-02-20 21:03:27 z adresu IP: (80.50.xxx.xxx)
Patryk to kamiennogroski Baron Górniczy. Otwiera już trzecia kopalnie, kolejna w zapasie na zlożu Olszyny II.
~Joanna Wiktoria 2025-02-20 19:48:44 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Alternatywą dla transportu kruszywa przez ul. Szymrychowską (osiedle domków jednorodzinnych oraz domów wypoczynkowych) miało być poprowadzenie drogi "śródpolnej" niebieskim i zielonym szlakiem turystycznym. Wspomniane szlaki prowadzą do rezerwatu Kruczy Kamień. Rezerwat zlokalizowany jest 300-600m. od tzw "drogi śródpolnej". Wójt mimo sprzeciwu mieszkańców w maju 2023 pod koniec listopada 2023 wydał pozytywną decyzję...niezawierając warunków wywozu kruszywa...
~do p3p32025-03-20 09:30:14 z adresu IP: (80.55.xxx.xxx)
Dlaczego mieszkańcy mają płacić za interesy wójta? Nie zgadzamy się i nie popieramy takich sugestii, bo sprawa była dogadywana pomiędzy wójtem a burmistrzem Lubawki. Wszystko z panią Burmistrz i jej pracownikami politykami z działu od takich spraw było dogadane. Nie zajęli stanowiska, nie pomyśleli o mieszkańcach, ale nada pracują w urzędzie. A gdzie odpowiedzialność urzędnicza, za niedopełnienie obowiązków? Mieszkańcy Lubawki mogą mieć pretensje przede wszystkim do urzędników z miasta Lubawka, bo wiedzieli i nic ludziom nie powiedzieli.
~CymbałCymbCymbałemPogania2025-02-21 21:18:06 z adresu IP: (80.50.xxx.xxx)
dlatego że nie ma warunków wywozu można zbiorowo pozwać gminę kamienna góra, która decyzję wydała o wielomilionowe odszkodowanie. Jako konkuzję napisze że jak rozmawiam z ludźmi to są ostatnie polityczne kwiki niedoszłego posła czy senatora (nie pamiętam gdzie startował, ale widać potężne parcie na szkło) w kolejnych wyborach zostanie przez wyborców rozliczony. Rozliczyć należy też politycznie błaznów klakierów którzy są przy nim. Taki typ nie działa sam i jak to kiedyś Stanowski z kanału O powiedział w orkiestrze cyt. ,,cymbalistów było wielu" i tak też jest w tym przypadku.
~p3p32025-02-21 11:06:18 z adresu IP: (185.27.xxx.xxx)
alternatywą jest odbudowa lini kolejowej. Linia kolejowa jest własnością gminy wiejskiej Kamienna Góra którą przejeli do budowy ścieżki rowerowej, urojonego od początku pomysłu wójta gminy kamienna góra. Niech teraż ściąga asfalt i odtwarza tory. Z głupotę wójta niech płacą mieszkańcy gminy wiejskiej Kamienna Góra, a nie mieszkańcy Lubawki.