Osobowość prawna dla Odry? Trwa zbiórka podpisów pod obywatelskim projektem ustawy

Mirosława Kuczkowska, MF | Utworzono: 2025-02-08 08:45 | Zmodyfikowano: 2025-02-08 08:47
Osobowość prawna dla Odry? Trwa zbiórka podpisów pod obywatelskim projektem ustawy - fot. RW/ Fundacja Osoba Odra walczy o prawo rzeki do ochrony i reprezentacji w sądzie
fot. RW/ Fundacja Osoba Odra walczy o prawo rzeki do ochrony i reprezentacji w sądzie

O inicjatywie mówi Robert Rient, pomysłodawca uznania Odry za osobę prawną, a także członek Międzynarodowego Obserwatorium Praw Natury oraz koalicji Ratujmy Rzeki:

- Chcemy, żeby rzeka otrzymała prawo do swobodnego przepływu, do swojej bioróżnorodności, żeby można było przede wszystkim w jej imieniu występować przed sądem. To znaczy, żeby miała swoich reprezentantów. Nie chcemy, żeby była człowiekiem, nie chcemy, żeby była niezdatna do korzystania, kajakowania, wędkowania. Zależy nam, żeby była w pełni chroniona.

Wolontariusze zbierają podpisy na uczelniach oraz podczas koncertów i konferencji. Można je składać własnoręcznie, tylko w formie papierowej i z podaniem danych osobowych. Czas na zebranie 100 tys. podpisów mija z końcem kwietnia.

Prawo i przyroda. Czy rzeka może mieć osobowość prawną?

Marszałek Sejmu przyjął zawiadomienie o utworzeniu Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej "Czysta Odra" na rzecz projektu ustawy o uznaniu osobowości prawnej Odry.

- Marszałek Sejmu przeczytał ustawę i uzasadnienie. Dał nam zielone światło, uznając, że to sensowne i możliwe, i ważne, ale my musimy teraz powiedzieć mu, że mamy wsparcie 100 tysięcy obywatelek i obywateli, żeby rząd tym projektem się zajął. - dodaje Rient.

„Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego podmiotowości obiektów przyrody nieożywionej byłoby wydarzeniem rewolucyjnym” – mówi dr Jacek Kaczor z Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Dodaje, że sama idea jest interesująca, zwłaszcza że podobne rozwiązania funkcjonują na świecie.

Problem pojawia się jednak, gdy spojrzy się na to zagadnienie z perspektywy prawnej. „Uważam – stwierdza prawnik – że projekt ustawy wymaga ogromnego dopracowania, ponieważ w obecnym kształcie nie wpisuje się w obowiązujące regulacje prawne. Z pewnością w aktualnej formie nie ma szans na realizację. Istnieje ogromna liczba problemów, które należy rozwiązać, zanim koncepcja osobowości prawnej rzeki mogłaby zostać wprowadzona w życie”.

Politycy patrzą na to rozwiązanie przychylniej. Arkadiusz Sikora z Nowej Lewicy podkreśla, że to ostatni dzwonek dla Odry, a samo założenie jest słuszne. Inicjatywę popiera też Izabela Bodnar z Polski 2050. Niektórzy posłowie, jak Paweł Hreniak z Prawa i Sprawiedliwości i Michał Jaros z Platformy Obywatelskiej nie zdążyli jeszcze zapoznać się z projektem ustawy.

Przeczytaj także: W Wilkanowie tragedia wisi w powietrzu. Dom od powodzi stoi nad ogromną wyrwą, a nikt nie chce pomóc


Komentarze (7)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~J-232025-02-08 21:37:47 z adresu IP: (85.219.xxx.xxx)
Kolejny giga - szwindel. Lewaki trzepią kasę chodząc na szwabskich smyczach i niszcząc Polskę.
~Janek2025-02-08 19:11:28 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Ekooszołomy znowu szukają sponsorów na swoje pomysły
~Zuzanna2025-02-08 16:30:08 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Trudno o większy nonsens. Niemcy zacierają ręce.
~Dolnoślązak2025-02-08 14:52:15 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Kolejny pomysł Niemców na zablokowanie rozwoju Polski.
~Saral2025-02-08 11:08:23 z adresu IP: (83.168.xxx.xxx)
„Biała Księga Transportu”. Zgodnie z nią, do 2030 roku 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. transport wodny lub kolej, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50% tego typu transportu. Ponadto zgodnie z tą strategią porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i w Świnoujściu powinny mieć połączenie ze swoim zapleczem poprzez transport śródlądowy. Tak jak mają je inne główne porty europejskie. W Polsce jest ok. 3680 km śródlądowych dróg wodnych uznanych za żeglowne. – Dla porównania, w Niemczech jest to ponad 7 tys. km, a w Niderlandach ok. 5 tys. km. A przy tym w tych krajach przewozi się nimi średnio ok. 70 razy więcej ładunków niż w Polsce
~Boss2025-02-08 10:29:37 z adresu IP: (2a00:f41:b84e:3ca5:c138:x:x:x)
Kuriozum! Osobowość prawna nie jest potrzebna żeby dbać o Odrę.
~Mariusz2025-02-08 09:57:19 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Pomysł jest świetny, ponad 500 miejsc na świecie już wprowadza to rozwiązanie, a pan prawnik chyba nie przeczytał jednak uzasadnienia ustawy.